The artistic practice of Regina José Galindo: Anatomy of an emancipatory metaphor

Authors

  • Yasmin Martín Vodopivec

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.24.6

Keywords:

Regina José Galindo, poetic language, performance in Guatemala, metaphor, emancipation

Abstract

Through history, the relationship of poetry with other fine arts has been an object of numerous studies based mainly in comparative criteria. The poetic language transcends the boundaries of literature and turns into a key element to determine if the work is work of art. The form, the perception and the execution of the performance which in its origins was linked to the representative act based on the text as an artistic form of expression, in the latinamerican context is transformed into a protest element in the social mobilizations related to the human rights’ defense. The main exponent of performance art in Guatemala, Regina José Galindo (born in 1974), started her career in the field of poetry. Her performances establish formal and functional connections with the poetic language, creating metaphors through the subject, the object and the action, that are used as a catalyzer of the message to be transmitted and create another type of reception, that goes beyond the everyday limits that circumscribe both disciplines. The performance metaphors of the artist, besides questioning the social position of women, accomplish the observer to reach through identification, the emancipatory experience in its whole.

Author Biography

Yasmin Martín Vodopivec

Máster en Educación y Museos: Patrimonio, Identidad y Mediación Cultural, de la Universidad de Murcia, España. Directora adjunta del Centro Internacional de Artes Gráficas (MGLC) de Liubliana, Eslovenia.

References

Referencias bibliográficas

- Acevedo Leal, A. (2000). La estética de la violencia: Deconstrucciones de una identidad fragmentada, Temas Centrales. Primer simposio centroamericano de prácticas artistícas y posibilidades curatoriales contemporáneas. San José, 97-107.

- Butler, J. (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires.

- Candela, I. (2012). Contraposiciones: Arte contemporáneo en Latinoamérica 1990-2010. Madrid.

- Castro Flórez, F. (2011). Las encarnaciones atroces de Regina José Galindo, Regina José Galindo. Milán.

- Cazali, R. (2011-2013). Favor quitarse los zapatos. Re.Act. Feminism: A performing archive. Recuperado de: http://www.reactfeminism.org Cazali, R. (9 de marzo de 2002). Últimas tardes con Margarita. El Periódico. Recuperado de: http://www.elperiodico.com.gt/

- Contreras Castro, A. (2011). Despolitizar como acción política en la Centroamérica contemporánea. E-misférica 8.1. New York. Recuperado de: http:// hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferica-81/contreras

- Cullen, D. (Ed.). (2008). Arte ≠ Vida. Actions by Artists of the Americas. 19602000. New York. Focault, M. (1988). Por qué estudiar el poder: la cuestión del sujeto. En Hubert L. Drezfus y Paul Rabinow: Michel Focault: más allá del estructuralismo y la hermeneútica, México, 230-255.

- Gadamer, H. G. (1993). Verdad y Método I y II. Salamanca: Sígueme.

- Grammatikopoulou, Ch. (2013). Ritual, realidad y representación: Desde el teatro antiguo hasta la performance postmoderna. Interartiv 48.

- Jakobson, R. (1975). Lingüística y poética. Ensayos de lingüística general. Barcelona.

- José Galindo, R. (8 de julio de 2015). Entrevista con Regina José Galindo en el programa Semáforo de Radio U. de Chile. Recuperado de: http://radio. uchile.cl/

- José Galindo, R. (16 de marzo de 2012). Entrevista con Regina José Galindo en el programa documental Metrópolis, dirigido por María Pallier, Radio televisión española. Recuperado de: http://www.rtve.es/alacarta/videos/ metropolis/metropolis-regina-jose-galindo/1356005/

- José Galindo, R. (25 de marzo de 2012). Entrevista con Regina José Galindo: retrato hablado (Beatriz Colmenares), El Periódico de Guatemala. Recuperado de: https://elperiodico.com.gt/es/20120325/pais/209978

- José Galindo, R. (s.f.). Biografía de Regina José Galindo en la página del Encuentro Internacional de Medellín, Colombia. Recuperado de: http:// mde.org.co/mde11/es/artistas/regina-jose-galindo/

- Martín Vodopivec, Y. (2013). Regina José Galindo: Lección de anatomía. En Prekinitev. Katalog 30. Grafični bienale Ljubljana, London, Black Dog Publishing, 219-227.

- Mukarovsky, J. (2011). Función, norma y valor estético como hechos sociales. Madrid.

- Olson, C. (2011). Verso proyectivo. Buenos Aires: Bajo la luna.

- Pérez-Ratton, V. (2008). Performance and Action Work in Central America, 1960-2000: Apolitical and Aesthetic Choice. En Arte≠Vida. Actions by artists of the Americas 1960-2000. New York, 205-215.

- Pinto, J. (2015). Sobre la importancia de la eternidad: Generación, Encuentro profesional/diagnóstico. Esquisses 05. Recuperado de: http://www.esquisses.net/2015/05/sobre-la-importancia-de-la-eternidad-generacion-encuentro-profesionaldiagnostico/

- Rabinow, P. (1984). The Foucault Reader. New York.

- Rancière, J. (2010). El espectador emancipado. Castellón.

- Steiner, P. (2001). El formalismo ruso. Una metapoética. Madrid.

- Toledo, A. y Acevedo, A. (1999). Cuando el poeta novísimo despertó la tradición todavía estaba allí, en Tanta imagen tras la puerta. Poetas guatemaltecos del siglo XXI. Ciudad de Guatemala: 11-17.

- Valdés, S. (2012). Poéticas de la imagen digital. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 41. Buenos Aires, 203-215.

Published

2019-07-16

How to Cite

“The Artistic Practice of Regina José Galindo: Anatomy of an Emancipatory Metaphor”. 2019. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 24 (July): 95-112. https://doi.org/10.15359/istmica.24.6.

How to Cite

“The Artistic Practice of Regina José Galindo: Anatomy of an Emancipatory Metaphor”. 2019. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 24 (July): 95-112. https://doi.org/10.15359/istmica.24.6.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>