Virtual Market: How to make it more accessible and functional for SME’S?

Authors

  • Raúl Fonseca Hernández Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica http://orcid.org/0000-0002-4133-9591
  • Jonathan Porras Quesada Procter & Gamble, Costa Rica
  • Luana Vargas Chavarría Embassy of Chile in Costa Rica, Costa Rica
  • Paola Villalobos Solano Franquicias Musmanni (Florida Retail), Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/peds.4-2.1

Keywords:

online commerce, economic competition, internet, marketing, Entrepreneurs

Abstract

This article identify the competitive factors and functional elements that virtual markets should incorporate to make it more accessible and adapted to SME’s needs. A survey was applied to entrepreneurs who had used virtual market platforms; eight national and international virtual market sites were analyzed. The results shows that institutions which hold virtual markets must to design a short and a medium-term strategy for their continuous improvement. Those strategies has to include: renewing design, contents in different languages, improving the company’s profile and registration process, offering free virtual platform services, financing operational
expenses through publicity, and improve searching, negotiating and business close tools. The research concludes that virtual markets are a viable option to improve the competitiveness of SMEs, however, in Costa Rica those
markets must to be more accessible, in order to include functions adapted to the needs of SMEs.

Author Biographies

Raúl Fonseca Hernández, Universidad Nacional, Costa Rica

Academic and researcher, School of International Relations, National University, Costa Rica and of the University of Costa Rica, West Headquarters. Master in Development Economics.

Jonathan Porras Quesada, Procter & Gamble

Procurement to Payment Specialist en Procter & Gamble. Licenciado Relaciones Internacionales con énfasis en Comercio Internacional;

Luana Vargas Chavarría, Embassy of Chile in Costa Rica

Administrative Assistant - Accountant at the Embassy of Chile in Costa Rica. International Relations Bachelor with an emphasis in International Trade

Paola Villalobos Solano, Franquicias Musmanni (Florida Retail)

Administrative Assistant, Musmanni Management Franchise  (Florida Retail). Bachelor in International Relations with emphasis in International Trade.

References

ICEX. (2015). eMarket services. Recuperado de http://www.emarketservices.es/icex/cda/controller/pageemarket/0,3200,1480591_1487030_1518180_0,00.html

Allactiontrade. (2015). Allactiontrade. Recuperado de www.allactiontrade.com/

Asianproducts. (2015). Asianproducts Service. Recuperado de https://www.asianproducts.com/UserGuide

BID. (2016). Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://connectamericas.com/

es/content/sobre-connectamericas

Bonilla, L., y Mesén, L. B. (2013). Condiciones actuales del financiamiento de las pymes costarricenses. Tec Empresarial, 7(2), 29-39. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4456948.pdf

Castro, O. (2014). Elementos culturales en los procesos de negociación internacional. Caso China. Suma de Negocios, 5(12), 143-147. Recuperado de https://ac.els-cdn.com/S2215910X14700369/1-s2.0-S2215910X14700369-main.pdf?_tid=87233e49-1251-43a1-8ac0-050c1726a0d5&acdnat=1536254694_0ad0de5e8fb95477627a2d41b7858b51

Chaves, M. y Fonseca, R. (2015). Emprendedurismo en Costa Rica: estancamiento en la transición a la innovación. Economía y Sociedad, 20(48), 1-21. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/economia/article/view/7550/7931

Dobles, R. (2015). La herramienta del Marketplace: Aspectos generales e históricos. Recuperado de https://idx.com.co/e-commerce-o-marketplace-500b7191aa06

EcPlaza Network Inc. (2015). EcPlaza Network Inc. Recuperado de https://www.ecplaza.net/aboutus

Espinoza, F. y Flores, J. (2018). Estrategias de comercio electrónico: oportunidad de negocios en las empresas del sur de Sonora. Revista Iberoamericana de las Ciencias Computacionales e Información, 7(13), 1-16. Recuperado de http://www.reci.org.mx/index.php/reci/article/view/78/367

Estado de la Nación. (2018). Informe estado de la nación 2018. San José, Costa Rica: PENCONARE. Recuperado de https://www.estadonacion.or.cr/2018/assets/en2018.pdf

Figal, L. y Maffioli, A. (2016). Evaluación de impacto de políticas de innovación en América Latina y el Caribe: hacia una nueva frontera. En La política de innovación en América Latina y el Caribe nuevos caminos (pp. 237-278). Washington, Estados Unidos: Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://webimages.iadb.org/publications/

spanish/document/La-pol%C3%ADtica-de-innovaci%C3%B3n-en-Am%C3%A9ricaLatina-y-el-Caribe-Nuevos-caminos.pdf

Fonseca, R., y Chaves, M. (2015). Política Pública “Costa Rica Emprende”: Uma Análise dos resultados. Revista de Relaciones Internacionales, (87.2), 93-110. Recuperado de http:// www.revistas.una.ac.cr/index.php/ri/article/view/6693/6829

Hernández, R. (2017). Impacto de las capacidades de internet en la gestión, la operativa internacional y la internacionalización de las PYMES exportadoras. Ocho estudios de caso en Costa Rica (Tesis de doctorado inédita), Universidad de Sevilla, España. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/61116/Tesis%20Rosmery%20versi%C3%B3n%20final%2010%20de%20enero.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hurtado, V. (2009). Diseño y construcción de Electronic Marketplace (Tesis de grado inédita). Universidad de Chile, Chile:. Recuperado de http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2009/

cf-hurtado_gv/pdfAmont/cf-hurtado_gv.pdf

KITA. (2015). Korea International Trade Association. Recuperado de http://www.ec21.com/html/ec/AU/AU_Company_Overview.html

Lavios, J., Olmo, R., Mariscal, M. y García, S. (2005). Mercados virtuales. Situación actual y retos para el futuro. España: Asociación para el Desarrollo de la Ingeniería de Organización.

Martínez, K. y Vásquez, I. (2018). El rol de la gerencia en la adopción del comercio electrónico: El caso de las mipymes costarricenses. TEC Empresarial, 12(2), 45-53. Recuperado de

http://181.193.125.13/index.php/tec_empresarial/article/view/3720/3341

MEIC. (2015). Estado de Situación de las PYMES en Costa Rica. San José, Costa Rica:

Ministerio de Economía, Industria y Comercio. Recuperado de http://reventazon.meic.go.cr/informacion/estudios/2016/PYMES/informe.pdf

MEIC. (2017). Estado de Situación de las PYMES en Costa Rica. Costa Rica: Ministerio de Economía, Industria y Comercio. Recuperado de: http://reventazon.meic.go.cr/

informacion/pyme/2017/informe.pdf

Medina-Chicaiza, P., Tibanta-Narváez, E. y Pazmay-Pazmay, P. (2017). Aproximación a una propuesta metodológica para la construcción de centros virtuales de comercialización para

las PYMEs. Revista Espacios, 38 (53), 1-8. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a17v38n53/a17v38n53p01.pdf

Miño, G., Napoleón, A. y Orozco, J. (2017). Tecnologías de información y comunicación como herramienta para incrementar el posicionamiento empresarial caso Inpapel.

Revista mktDescubre, 9, 95-105. Recuperado de http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/ mktdescubre/article/view/38/32

Nieto, P. (2016). El comercio electrónico y la contratación electrónica: Bases del mercado virtual. Revista Foro Jurídico, 15, 54-76. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe.una.idm.oclc.org/index.php/forojuridico/article/view/19835/19879

Petronio, M. (2003). Mercados Virtuales (Tesis de grado inédita). Instituto Tecnológico: Argentina.

Procomer. (2015). Análisis sobre la evolución de las exportaciones de Costa Rica. Recuperado de http://www.comex.go.cr/media/1990/analisis-sobre-la-evolucion-de-las-exportaciones-decr-24jul2015.pdf

Procomer. (2015). Marketplace. Recuperado de http://servicios.procomer.go.cr/marketplace/login.php

ProMéxico. (2015). ProMéxico Demo exportadores. Recuperado de http://www.promexico.gob.mx/es/mx/home

Reyes, C. y Zamora, J. (2009). Las TICs y la Asociatividad Comercial: el Caso de la Ruta del Vino del Maule. Chile: Universidad de la Frontera. Recuperado de https://www.researchgate.net/

publication/221419376_Las_TICs_y_la_Asociatividad_Comercial_El_Caso_de_la_Ruta_ del_Vino_del_Maule

Romo, D. y Andel, G. (2005). Sobre el concepto de competitividad. Revista Comercio Exterior, 55(3),200-214. Recuperado de http://revistas.bancomext.gob.mx/rce/magazines/76/1/RCE.pdf

Ruano, E. (2016). Red regional de emprendimiento del Cauca: avances y desafíos de un instrumento de política pública. Revista Ciencias Estratégicas, 24(35), 181-197. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/cienciasestrategicas/article/download/7603/6935

Salas, M., Martínez, R. y Chamba, L. (2018). Evolución de las pymes. Observatorio de la Economía Latinoamericana, (abril), 1-19. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/oel/2018/04/

evolucion-pymes-ecuador.html

Sarcos, H. e Indriago, F. (2016). Libertad de maniobras de procesos de negociaciones en América Latina. CICAG, 13(2), 363-372.

Sáurez, M. y Fonseca, R. (2014). Diagnóstico socioeconómico y perspectivas de internacionalización: Estudio de caso 14 microempresarios de la Región Brunca. Revista en Relaciones

Internacionales, 87(2), 59-79. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ri/ article/view/6687/6823

Tabares, S., Anzo, E. y Vanegas, J. (2016). Internationalization and SMEs: An analysis of manager characteristics. Revista Espacios, 37 (27), 21-42. Recuperado de http://www.revistaespacios.

com/a16v37n27/16372722.html

UCR (2018). Informe de resultados III Encuesta Nacional de la Micro, pequeña y mediana empresa en Costa Rica 2018. Costa Rica: Observatorio del Desarrollo, Universidad de Costa Rica.

Recuperado de http://reventazon.meic.go.cr/informacion/pyme/2018/estadopyme/informe.pdf

Varado, I., Cortez, V. y Sánchez, F. (2018). Universalizar las pymes: un proyecto importante en materia de comercio internacional. RECIMUNDO, 2(1), 971-985. Recuperado de http://

recimundo.com/index.php/es/article/view/212/pdf

Varian, H. (1998). Análisis Microeconómico. España: Antoni Bosch.

Published

2019-02-28

How to Cite

Virtual Market: How to make it more accessible and functional for SME’S?. (2019). Revista De Política Económica Y Desarrollo Sostenible, 4(2). https://doi.org/10.15359/peds.4-2.1

How to Cite

Virtual Market: How to make it more accessible and functional for SME’S?. (2019). Revista De Política Económica Y Desarrollo Sostenible, 4(2). https://doi.org/10.15359/peds.4-2.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 > >>