Use of arguments and analogies in preparation for the International Biology Olympics and their contributions to promotion of scientific thinking skills in Costa Rican students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.34-1.12Keywords:
skill, scientific thinking, argumentation, analogies, Olympics, biologyAbstract
This research was intended to identify scientific thinking skills such as argumentation and use of analogies that are emphasized in preparing Costa Rican students to participate in the International Biology Olympics. It is important to explore the types of instruction provided in the training process of students that represent the country in Central American, Ibero-American and World Olympics, since the creation of comprehensively trained individuals should be promoted to provide scientifically competent people who can become agents of transformation in diverse environments. The investigation was carried out between May and November of 2018, working with 16 students, at least 1 student of each edition, and 8 tutors or professors specialized in various areas of biology. Interviews, case studies and observation were used to collect data. The main results indicated that the preparation processes for competing in the International Biology Olympics promoted scientific thinking skills, and that the use of arguments in a variety of student-tutor interactions, as well as the use of analogies, mainly by the students, served as a way to for students to better understand and internalize content. It is concluded that argumentation should be emphasized in the preparation of students as a way to better explain what they are learning; they always question the usefulness of what they learn in both personal and social terms. On the other hand, analogies are literary devices that enable better understanding of content by allowing students to relate what they are learning to what they already know.
References
Acosta, S. y Boscán, A. (2012). Estrategias cognoscitivas para la promoción del aprendizaje significativo de la biología, en la Escuela de Educación. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 14(2), 175–193. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/993/99323311002.pdf
Adúriz-Bravo, A. (2012). Competencias metacientíficas escolares dentro de la formación del profesorado de ciencias. En E. Badillo., L. García., y M. Briceño (Coords.), El desarrollo de competencias en la clase de ciencias y matemáticas (pp. 43-67). Recuperado de http://www.academia.edu/27773973/El_Desarrollo_de_Competencias_en_la_Clase_de_Ciencias_y_Matem%C3%A1ticas
Ardac, D., Erduran, S. y Yakmaci-Guzel, B. (2006). Learning to teach argumentation: Case studies of pre-service secondary science teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2(2), 1-14. doi: https://doi.org/10.12973/ejmste/75442
Bustos, I. y Richmond, V. (2007). Fundamentos del enfoque de competencias para la vida y de la transversalidad en el Ministerio de Educación Pública. Educare, 11(2), 45–61. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1334
Camacho, S. y Pereira, J. (2012). Construcción de la dimensión cognitiva de alfabetización científica en el estudiantado, a través de las Olimpiadas Costarricenses de Ciencias Biológicas. Educare, 16(2), 217-236. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3943
Campos, L. y Bent, A. (2016). Factores que influyen en la construcción de conocimiento en las ciencias biológicas de los estudiantes que participan en la IX Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas (OLICOCIBI) (Tesis inédita de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Castro, L., Iglesias, R., Benito, E., Míguez, J., Muñoz, C., Reboredo, J. y Tortosa, M. (2015). Olimpiadas de Biología. Revista de la Facultad de Biología, 7(5), 16-17. Recuperado de http://revbigo.webs.uvigo.es/images/revbigo/2015/Revbigo_2015.pdf
Chamizo, J. y Izquierdo, M. (2007). Evaluación de las competencias de pensamiento científico. Educación Química, 18(1), 6-11. doi: http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2007.1.65971
Coll, C. (2007). Competencias clave, competencias básicas: Una encrucijada para la educación escolar. Cuadernos de pedagogía, 370, 19-23. Recuperado de http://www.academia.edu/1137986/Competencias_clave_competencias_b%C3%A1sicas_una_encrucijada_para_la_educaci%C3%B3n_escolar
Daza, S., Quintanilla, M., Muñoz, E. y Arrieta, J. (2011). La ciencia como cultura y cultura de la ciencia: Su contribución en el desarrollo de pensamiento científico en los niños. En S. Daza y M. Quintanilla (Comp.), La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades: Su contribución a la promoción de competencias de pensamiento científico (pp. 33-58). Santiago de Chile, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile. Recuperado de http://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/biblioteca/LIBROS/LIBROMQSFIN.pdf
Felipe, A., Gallarreta, S. y Merino, G. (2006). Aportes para la utilización de analogías en la enseñanza de las ciencias: Ejemplos en biología del desarrollo. Revista iberoamericana de educación, 37(6), 2-4. Recuperada de http://rieoei.org/deloslectores/1233Felipe.pdf
Galagovsky, L. y Adúriz-Bravo, A. (2001). Modelos y analogías en la enseñanza de las ciencias naturales: El concepto de modelo didáctico analógico. Enseñanza de las Ciencias, 19(2), 231-242. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/21735/21569
Henao, B. y Stipcich, M. (2008). Educación en ciencias y argumentación: La perspectiva de Toulmin como posible respuesta a las demandas y desafíos contemporáneos para la enseñanza de las ciencias experimentales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 7(1), 47-62. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2581245
Hernández, C. (2012). Utilización de la indagación para la enseñanza de las ciencias en la E.S.O. (Tesis inédita de maestría). Universidad de Valladolid, Valladolid, España.
Leitão, S. (2007). Argumentación y el desarrollo del pensamiento reflexivo. Psicología: la reflexión y la crítica. 20(3), 454-462. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/prc/v20n3/a13v20n3.pdf
León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Calidad en la Educación Superior, 5(1), 136–155. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5580842
Pereira, J., Camacho, S. y Múñoz, N. (2013). La Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas y su papel en la comunidad educativa nacional mediante la integración del competir, compartir, convivir y aprender. Uniciencia, 27(1), 245-265. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/uniciencia/article/view/4953
Pereira-Chaves, J., Ulate, A. y Arroyo, S. (2015). Factores que influyen en la participación y el desempeño académico de los estudiantes que compiten en la VII Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas (OLICOCIBI). Revista Calidad en La Educación Superior, 6(2), 1–22. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/287215466_FACTORES_QUE_INFLUYEN_EN_LA_PARTICIPACION_Y_EL_DESEMPENO_ACADEMICO_DE_LOS_ESTUDIANTES_QUE_COMPITEN_EN_LA_VII_OLIMPIADA_COSTARRICENSE_DE_CIENCIAS_BIOLOGICAS_OLICOCIBI
Quintanilla, M. (2006). Identificación, caracterización y evaluación de competencias científicas desde una imagen naturalizada de la ciencia. En M. Quintanilla y A. Adúriz-Bravo (Coords.), Enseñar ciencias en el nuevo milenio. Retos y propuestas (pp.17-42). Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/285277474_Identificacion_caracterizacion_y_evaluacion_de_competencias_cientificas_desde_una_imagen_naturalizada_de_la_ciencia
Quintanilla, M., Izquierdo, M. y Adúriz, A. (2014). Directrices epistemológicas para promover competencias de pensamiento científico en las aulas de ciencias. En M. Quintanilla (Comp.), Las competencias de pensamiento científico desde las ‘emociones, sonidos y voces’ del aula (pp. 15-30). Santiago de Chile, Chile: Belleterra. Sociedad Chilena de Didáctica, Historia y Filosofía de la Ciencia. Recuperado de http://laboratoriogrecia.cl/wp-content/uploads/downloads/2014/07/Libro-CPC-2-Volumen-8.pdf
Quintanilla, M., Solsona, N., García, Á. y Álvarez, M. (2014). Uso de la historia de la química como dispositivo teórico y praxiológico para promover competencias de pensamiento científico. En M. Quintanilla (Comp.), Las competencias de pensamiento científico desde ‘las emociones, sonidos y voces’ del aula (pp. 53-96). Santiago de Chile, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile Recuperado de http://www.sociedadbellaterra.cl/wp-content/uploads/downloads/2015/01/Libro-CPC-Vol.1.pdf
Raviolo, A. (2009). Modelos, analogías y metáforas en la enseñanza de la química. Educación Química, 20(1), 55–60. doi: https://doi.org/10.1016/s0187-893x(18)30007-7
Revel, A. y Adúriz-Bravo, A. (2014). La argumentación científica escolar. Contribuciones a una alfabetización de calidad. Pensamiento Americano, 7(13), 113-122. Recuperado de http://oaji.net/articles/2015/2339-1439503408.pdf
Ruiz, F., Tamayo, O. y Márquez, C. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480
Santibáñez, C. (2012). Teoría de la argumentación como epistemología aplicada. Cinta moebio, 43(1), 24-39. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-554X2012000100003
Sellés-Martínez, J. (2014). La 6ª Olimpíada Internacional de Ciencias de la Tierra en Argentina: Crónica de una experiencia compleja. Terrae didatica, 10(3), 260-273. doi: https://doi.org/10.20396/td.v10i3.8637334
Ulate, A. y Arroyo, S. (2013). Factores que influyen en la participación y el desempeño académico de los estudiantes que compiten en la IV Olimpiada Costarricense de Ciencias Biológicas (OLICOCIBI) (Tesis inédita de licenciatura). Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Unas, Y. (2012). Uso de las analogías como una estrategia para la enseñanza-aprendizaje de reacción química (Tesis inédita de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Menizales, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)