Transitions when adjusting interdisciplinary mathematical models: the case of financial literacy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.36-1.45

Keywords:

Financial literacy, interdisciplinary, mathematical modeling

Abstract

[Objective] The objective of this research was to analyze the types of transitions in a modeling cycle that Chilean students performed in an interdisciplinary mathematical modeling task. [Methodology] To achieve this objective, a qualitative methodology was used, consisting of a case study in which a mathematical modeling task, based on the Blum-Borromeo modeling cycle, was implemented with 5 high school students from a private school in Chile. The task design incorporated components present in the curricula of History, Geography and Social Sciences, and Mathematics, and the four competencies proposed by OECD in terms of Financial Education. [Results] As a result of the research, it was found that students made 3 types of transitions in the modeling cycle, which were related to their level of financial literacy: the first transit, based on adjustments from the actual model; the second transit, based on adjustments from the actual results; and the third transit, based on adjustments from the actual model and the actual results. Based on these results, a discussion of students’ literacy levels is presented. [Conclusions] It was concluded that modeling tasks such as those discussed here are suitable environments for developing students’ levels of financial literacy.

References

Abassian, A., Safi, F., Bush, S. & Bostic, J. (2019). Five different perspectives on mathematical modeling in mathematics education. Investigations in Mathematics Learning, 1-13. https://doi.org/10.1080/19477503.2019.1595360

Alpízar-Vargas, M. & Morales-López, Y. (2019). Teaching the Topic of Money in Mathematics Classes in Primary School. Acta Scientiae, 21(5), 102-127. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.5262

Banco Central de Chile. (2020). Cuentas nacionales por sector institucional: Evolución del ahorro, la inversión y el financiamiento sectorial en el año 2020. Santiago, Chile: Banco Central de Chile. https://www.bcentral.cl/documents/33528/1325576/CNSI_2020T1.pdf/3f8b5874-6a17-b1b4-71d0-879ac918f194?t=1593997454057

Baria-Miró, M. (2020). Spatial Inequality in Chile in the Long Run: A Paradox of Extreme Concentration in the Absence of Agglomeration Forces (1890-2017). En Tirado-Fabregat D.A., Badia-Miró M., Willebald H. (Eds.), Time and Space. Palgrave Studies in Economic History (pp. 157-182). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47553-6_7

Borromeo-Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86-95. https://doi.org/10.1007/BF02655883

Borromeo-Ferri, R. (2010). On the Influence of Mathematical Thinking Styles on Learners’ Modeling Behavior. Journal Für Mathematik-Didaktik, 31(1), 99-118. https://doi.org/10.1007/s13138-010-0009-8

Borromeo-Ferri, R. (2019). Educación matemática interdisciplinaria en la escuela – ejemplos y experiencias. UCMaule, 57, 25-37. https://doi.org/10.29035/ucmaule.57.25

Centro de Políticas Públicas UC. (2018). Educación Financiera en la escuela: Experiencias de estudiantes con el mundo financiero. Santiago, Chile. https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content//uploads/2018/12/Informe_Experiencias-de-estudiantes_Educaci%C3%B3n-Financiera.pdf

Denegri, M., Del Valle, R., González, Y., Etchebarne, L., Sepúlveda, J. & Sandoval, D. (2014). ¿Consumidores o ciudadanos? Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos, 15(1), 75-96. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000100005

Doig, B., Williams, J., Swanson, D., Borromeo Ferri, R. & Drake, P. (2019). Interdisciplinary Mathematics Education – The State of the Art and Beyond. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42267-1

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

García-García, J. (2019). Escenarios de exploración de conexiones matemáticas. Números, 100. 129-133. http://funes.uniandes.edu.co/14747/

Huincahue, J. (2015). Tipos de representaciones externalizadas durante el proceso de modelación: el caso del ciclo de modelación Blum-Borromeo. Premisa, 17(67), 29-40.

Huincahue, J., Borromeo-Ferri, R. & Mena-Lorca, J. (2018). El conocimiento de la modelación matemática desde la reflexión en la formación inicial de profesores de matemáticas. Enseñanza de las Ciencias, 36(1), 99-115. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2277

Huincahue, J., Borromeo-Ferri, R., Reyes-Santander, P. & Garrido-Véliz, V. (2021). Mathematical Thinking Styles – the advantage of analytic thinkers when learning mathematics. Education Sciences, 11(6), 289. https://doi.org/10.3390/educsci11060289

Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Síntesis de resultados VIII EPF. Santiago, Chile: Subdirección técnica. Departamento de presupuestos familiares. https://www.ine.cl/docs/default-source/encuesta-de-presupuestos-familiares/publicaciones-y-anuarios/viii-epf---(julio-2016---junio-2017)/síntesis-de-resultados-viii-epf.pdf?sfvrsn=317508eb_2

Kaiser, G. & Sriraman, B. (2006). A global survey of international perspectives on modelling in mathematics education. ZDM, 38(3), 302-310. https://doi.org/10.1007/BF02652813

López del Paso, R. (2015). La educación financiera en PISA: aspectos metodológicos. eXtoikos. Revista digital para la difusión del conocimiento económico, 17, 53-55. http://www.extoikos.es/n17/pdf/extoikos17.pdf

MINEDUC. (2015). Bases curriculares de 7. ° básico a 2. ° medio. Santiago, Chile: Ministerio de Educación de Chile. https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-37136_bases.pdf

OCDE. (2015). OECD Economic Surveys: Chile 2015. París, Francia: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/eco_surveys-chl-2015-en

OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. París, Francia: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264190511-7-en

OECD. (2020). OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy. www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm

Pabón, C. & Rincón, J. (2020). Brousseau y los retos de la didáctica matemática en educación. En Moura Brito, Pedro Amaro de; Moura Brito, João Rodrigo de (Eds.), Ágora: fundamentos epistemológicos e pesquisas avançadas em educação (pp. 125-144). Pedro & João Editores. http://funes.uniandes.edu.co/21606/

Pastrano, E., Arévalo, K. & Lissabet, J. (2019). Alternativa metodológica para establecer relaciones interdisciplinarias entre las asignaturas Matemática y Contabilidad en la carrera de Administración de Empresas de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Roca. Revista científico - Educacional De La Provincia Granma, 15(1), 13-27. https://doi.org/10.21855/ecociencia.72.324

SERNAC. (2015). Conocimiento y comportamiento de jóvenes en temas financieros. Estudio cuantitativo sobre estudiantes de CFT e IP. Santiago, Chile: Gobierno de Chile. https://www.sernac.cl/portal/619/articles-4277_archivo_01.pdf

Sinche, M., Brito, R. & Delgado, M. (2019). Programas de educación financiera implementados en América Latina. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo, 7(2), 72-88. https://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rif/article/view/157

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. 4. a ed. Madrid: Morata.

Rubiano, M. (2013). Educación financiera en Colombia. Tesis en Economía y finanzas internacionales. (Tesis de maestría no publicada). Universidad de la Sabana, Bogotá, Colombia. https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/10329

Thompson, J. (2013). Interdisciplinarity Then, Now, and Into Networked Futures. Detroit, Estados Unidos: Wayne State University. https://i2s.anu.edu.au/wp-content/uploads/2014/12/klein-handout.pdf

Wagner, J. (2019). Financial education and financial literacy by income and education groups. Journal of Financial Counseling and Planning, 30(1), 132-141. https://doi.org/10.1891/1052-3073.30.1.132

Williams, J., Roth, W., Swanson, D., Doig, B., Groves, S., Omuvwie, M., Borromeo - Ferri, R. & Mousoulides, N. (2016). Interdisciplinary Mathematics Education. A State of the Art. New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42267-1_1

Yin, R. (2018). Case Study Research: Design and Methods. 6. a ed. Thousand Oaks: Sage Publications Inc.

Zhu, A., Yu, C. & Chou, K. (2021). Improving financial literacy in secondary school students: a randomized experiment. Youth and Society, 53(4), 1-24. https://doi.org/10.1177/0044118x19851311

Published

2022-11-01

How to Cite

Transitions when adjusting interdisciplinary mathematical models: the case of financial literacy. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.45

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Transitions when adjusting interdisciplinary mathematical models: the case of financial literacy. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.45

Comentarios (ver términos de uso)