Preferences of Students of Free Courses on the Modalities of Fitness or Wellness According to Sex

Keywords: Health sciences, Costa Rica, social development, continued education, higher education, gender

Abstract

The object of the present study was to determine, according to sex, the preference in courses registered by students, regarding the modalities of Fitness or Wellness in the Free-courses Programs of the Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida (CIEMHCAVI) of the Universidad Nacional in Costa Rica. Procedure: The research was conducted under a retrospective approach, with data obtained from records from the years 2012 to 2016. Participants: a sample of 2112 students aged 17 to 62 years and 28.3 ± 7.8 years, (1181 men and 931 women), enrolled in one or more of the Free-courses Programs taught between 2012 and 2016 at CIEMHCAVI/UNA. The variables studied were gender, age, course/s registered, and approval or disapproval. Results: There are statistically significant differences (χ 2 = 141.916, p = <.001) in the registration preferences of the modality (Fitness or Wellness) according to sex, but no differences found between quartiles of ages (X2(3) = 2,939., p=<.40) or gender classification in the percentages of approval or failure of the courses (χ 2 = .064, p = <.800).

Author Biographies

Irina Anchía-Umaña, Universidad Nacional
Máster Scientiae en Salud Integral y Movimiento Humano con énfasis en Salud. Académica e investigadora de CIEMHCAVI - UNA, experiencia en programas y proyectos integrados. Coordinadora Académica del Bachillerato en Promoción de Salud Física.
Ashley Elizondo-Monge, Universidad Nacional
Bachiller en Promoción de la Salud Física, Licenciatura en Ciencias del Deporte con énfasis en Salud, Investigadora, Trabaja en Centro de Quiropráctica de la Universidad Nacional, estudiante asistente en Revista Movimiento Humano y Salud de la Escuela CIEMHCAVI-UNA, Costa Rica.
Steve Monge-Poltronieri, Universidad Nacional
Máster en Gerencia de Proyectos, Administrativo Universidad Nacional, experiencia docente y administrativa en Programas y Proyectos de CIEMHCAVI-UNA, Investigador , Docente Universidad Estatal a Distancia y Universidad de Cartago Florencio del Castillo.
Inés Revuelta-Sánchez, Universidad Nacional
Maestría en Administración de Empresas con mención en Alta Gerencia, Académica e investigadora de CIEMHCAVI – UNA, áreas de especialización en Terapias Complementarias, danza y cultura, administración de empresas, recursos humanos y movimiento humano, experiencia en programas y proyectos integrados.
Braulio Sánchez-Ureña, Universidad Nacional
Doctor en Ciencias del Movimiento Humano, Académico en la Universidad Nacional, Costa Rica, Coordinador del Posgrado: Maestría en Salud Integral y Movimiento Humano, Coordinador del proyecto Evaluaciones Funcionales, Coordinador del Programa de Ciencias del Ejercicio y la Salud (PROCESA).
Juan Carlos Gutiérrez-Vargas, Universidad Nacional
Máster en Ciencias del Movimiento Humano, Investigador, Catedrático de la Universidad Nacional, Investigador, Trabaja en el Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida de la Universidad Nacional de Costa Rica.

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Published
2019-06-27
How to Cite
Anchía-Umaña, I., Elizondo-Monge, A., Monge-Poltronieri, S., Revuelta-Sánchez, I., Sánchez-Ureña, B., & Gutiérrez-Vargas, J. (2019). Preferences of Students of Free Courses on the Modalities of Fitness or Wellness According to Sex. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.10

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