Trends in Methodological Designs in Indexed Publications on Job Satisfaction of University Professors

Keywords: Methodological design, professor, systematic review of literature, job satisfaction

Abstract

This study aims to perform a systematic review of the trends of the methodological design used in research articles whose main theme is the job satisfaction of the university teaching staff. The trends on the research method, the condition of the measurement instrument, the techniques for the collection of information, the sampling techniques, and the statistical techniques used in the analysis are identified. After a systematic search in Proquest and Redalyc (bibliographyc databases), according to inclusion and exclusion criteria, 49 articles published between 2000 and 2016 were analyzed. This review allowed us to identify that almost half of the articles selected belong to the last six years (44.9%), which reveals a great interest in the subject. The most frequent methodological approach is the quantitative one (89.8%), the adaptation of the instruments predominates (53.1%), and the psychometric properties of validity and reliability are mentioned at 42.9%. A probabilistic and non-probabilistic sampling is used with the same frequency (36.7%); likewise, descriptive statistics are used in 83.3%. However, for the inferential analyses, there was greater use of parametric statistical tests than nonparametric ones. The results show that there are multiple ways to carry out the methodological design, both in the use of the data collection instrument and in the use of information analysis methods.

Author Biography

César Halley Limaymanta-Álvarez, Pontificia Universidad Católica del Perú
Licenciado en Educación Matemática, Magíster en Estadística Matemática, Magister en Gestión y Docencia Educativa; en la Universidad Nacional del Centro del Perú, Universidad Nacional Mayor de San Marcos y Universidad Cesar Vallejo respectivamente. Actualmente catedrático en dos universidades peruanas ejerciendo la docencia en Estadística e Investigación por más de 5 años. Además cursando el último ciclo del doctorado en Ciencias de la Educación en la Pontificia Universidad Católica del Perú. Autor del artículo Modelo estructural de las competencias profesionales del catedrático para mejorar la calidad de servicios (2013) y coautor de artículo Espiritualidad entre el profesorado en una universidad privada en Lima, Perú (2015).

References

Las referencias marcadas con un asterisco indican estudios comprendidos en la revisión sistemática.

Abad, F., Garrido, J., Olea, J. y Ponsoda, V. (2006). Introducción a la psicometría. Teoría clásica de los tests y teoría de la respuesta al ítem. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/lms/investigacion/file.php/39/ARCHIVOS_2010/PDF/IntPsicometria_aristidesvara_1_.pdf

*Adhikari, K. y Hussain, J. (2016). Mapping job satisfaction of central university teachers of India. Splint International Journal of Professionals, 3(11), 45-51.

Aguilar-Bustamante, M. C. y Correa-Chica, A. (2017). Análisis de las variables asociadas al estudio del liderazgo: Una revisión sistemática de la literatura. Universitas Psychologica, 16(1), 1-13.doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-1.avae

*Aguilar, N., Magaña, D. E. y Guzmán, C. (2015). Satisfacción laboral en profesores investigadores universitarios. Revista Internacional Administración & Finanzas, 8(6), 11-28. Recuperado de https://www.theibfr.com/es/download/riaf/2015-riaf/riaf-v8n6-2015/RIAF-V8N6-2015.pdf

*Ali, P. (2009). Job satisfaction characteristics of higher education faculty by race. Educational Research and Reviews, 4(5), 289-300. Recuperado de http://www.academicjournals.org/app/webroot/article/article1379610760_Ali.pdf

*Álvarez, D. (2007). Satisfacción y fuentes de presión laboral en docentes universitarios de Lima metropolitana. Persona, 10, 49-97. doi: https://doi.org/10.26439/persona2007.n010.913

*Ara, K. y Akbar, A. (2016). A study of impact of moonlighting practices on job satisfaction of the university teachers. Bulletin of Education and Research, 38(1), 101-116. Recuperado de http://pu.edu.pk/images/journal/ier/PDF-FILES/8_Kaukab%20&%20Aisha_v38_1_2016.pdf

*Azimi F. y Youran, M. (2014). Delving the relationship between teacher empowerment and Job Satisfaction among Iranian EFL Teachers in Tehran Aviation University. Theory and Practice in Language Studies, 4(4), 771-777. doi: https://doi.org/10.4304/tpls.4.4.771-777

*Beam, R. A., Kim, E. y Voakes, P. S. (2003). Technology-induced stressors, job satisfaction and workplace exhaustion among journalism and mass communication faculty. Journalism & Mass Communication Educator, 57(4), 335-351. doi: https://doi.org/10.1177/107769580205700404

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la investigación, administración economía, humanidades y ciencias sociales (3a ed.). Bogotá: Pearson Educación.

*Bilge, F. (2006). Examining the Burnout of Academics In Relation To Job Satisfaction and Other Factors. Social Behavior & Personality: An international journal, 34(9), 1151-1160. doi: https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.9.1151

*Bilimoria, D., Perry, S. R., Liang, X., Stoller, E. P., Higgins, P. y Taylor, C. (2006). How do female and male faculty members construct job satisfaction? The roles of perceived institutional leadership and mentoring and their mediating processes. Journal of Technology Transfer, 31(3), 355-365. doi: https://doi.org/10.1007/s10961-006-7207-z

*Chaita, M. V. (2014). The impact of employee attitudes on job satisfaction: A comparative study of university professors in the northwest region of England. International Journal on Global Business Management & Research, 3(1), 2-12. Recuperado de http://www.rajalakshmi.org/ijgbmr/downloads/IJGBMRAug14.pdf

*El Badawy, T. A. y Magdy, M. M. (2015). Assessing the impact of emotional intelligence on job satisfaction: An empirical study on faculty members with respect to gender and age. International Business Research, 8(3), 67-78. doi: https://doi.org/10.5539/ibr.v8n3p67

*Esteban, F. R. (2015). Cultura organizacional, compromiso cristiano y la satisfacción laboral en los docentes de la Universidad Peruana Unión. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, 5(2), 57-74. doi: https://doi.org/10.17162/au.v0i2.99

*Eyupoglu, S. Z. y Saner, T. (2009). Job satisfaction: Does rank make a difference? African Journal of Business Management, 3(10), 609-615. doi: http://dx.doi.org/10.5897/AJBM09.157

*Ferro, J. y Gómez, G. A. (2015). Relación entre la satisfacción laboral, el contrato psicológico, el tipo de vinculación y la antigüedad: Evidencias en educación superior. Revista Internacional Administración & Finanzas, 8(7), 43-59. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2662711

*Frías, R. (2006). Estudio de satisfacción del profesorado en la universidad pública española. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 11, 175-201. doi: https://doi.org/10.5944/empiria.11.2006.1113

Galaz, J. F. (2003). La satisfacción laboral de los académicos mexicanos en una universidad estatal pública: La realidad institucional bajo la lente del profesorado. México D.F.: ANUIES.

Guëll, L. (2014). Estudio de la satisfacción laboral de los maestros (Tesis doctoral). Universitat Internacional de Catalunya, España. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/293783/Tesi_Luisa_G%C3%BCell_Malet.pdf?sequence=1

*Hampton, G. M., Peterson, R. T. y Wolf, M. (2013). The effects of consumption and work satisfaction on the life of professionals: The case of university professors. International Journal of Marketing Studies, 5(3), 1-12. doi: https://doi.org/10.5539/ijms.v5n3p1

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México D.F.: Mac Graw-Hill.

*Hoyt, J. E., Howell, S. L. y Eggett, D. (2007). Dimensions of part-time faculty job satisfaction: Development and factor analysis of a survey instrument. MPAEA Journal of Adult Education, 36(2), 23-34. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ891067.pdf

*Kenney, M. G. (2010). Professor pay dissatisfaction: A comparison of academic entrepreneurs and traditional faculty. Journal of Business Studies Quarterly, 1(3), 24-30. Recuperado de http://jbsq.org/wp-content/uploads/2010/06/JBSQ_3C.pdf

*Khalid, S., Irshad, M. Z. y Mahmood, B. (2012). Job satisfaction among academic staff: A comparative analysis between public and private sector universities of Punjab, Pakistan. International Journal of Business and Management, 7(1), 126-136. doi: https://doi.org/10.5539/ijbm.v7n1p126

*Küster-Boluda, I. y Avilés-Valenzuela, M. E. (2011). El estilo de liderazgo y la orientación al mercado: Su repercusión en la satisfacción en el trabajo del docente universitario. Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 5(3), 64-79. doi: https://doi.org/10.3232/GCG.2011.V5.N3.04

*Lin, Z., Pearce, R. y Wang, W. (2008). Imported talents: Demographic characteristics, achievement and job satisfaction of foreign born full time faculty in four-year american colleges. Higher Education, 57(6), 703-721. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-008-9171-z

*Machado-Taylor, M., L., White, K. y Gouveia, O. M. (2014). Job satisfaction of academics: Does gender matter? Higher Education Policy, 27(3), 363-384. doi: https://doi.org/10.1057/hep.2013.34

*Maita, H., Rodríguez, D., Gutiérrez, L. y Núñez, L. (2011). Factores de satisfacción laboral en los docentes del núcleo Bolívar de la Universidad de Oriente. SABER. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 23(2), 147-151. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=427739446008

*Malik, M. E. y Naeem, B. (2011). Role of spirituality in job satisfaction and organizational commitment among faculty of institutes of higher learning in pakistan. African Journal of Business Management, 5(4), 1236-1244. doi: https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n6p17

Manterola, C. (2009). Revisión sistemática de la literatura. Síntesis de la evidencia. Revista Médica Clínica Las Condes, 20(6), 897-903. Recuperado de http://www.clinicalascondes.com/area-academica/pdf/MED_20_6/022_madicina_basada_evidencia.pdf

*Mapesela, M. y Hay, D. H. (2006). The effect of change and transformation on academic staff and job satisfaction: A case of a South African University. Higher Education, 52(4), 711-747. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-004-6821-7

Marqueze, E. C. y Castro, C. R. (2005). Satisfação no trabalho - uma breve revisão. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 30(112), 69-79. doi: https://doi.org/10.1590/S0303-76572005000200007

*Marqueze, E. C. y Castro, C. R. (2009). Satisfação no trabalho e capacidade para o trabalho entre docentes universitários. Psicologia em Estudo, 14(1), 75-82. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-73722009000100010

*Marston, S. H. y Brunetti, G. J. (2009). Job Satisfaction of Experienced Professors at a Liberal Arts College. Education, 30(2), 323-347.

Morán, G. y Alvarado, D. G. (2010). Métodos de investigación. México: Pearson Educación. Recuperado de https://mitrabajodegrado.files.wordpress.com/2014/11/moran-y-alvarado-metodos-de-investigacion-1ra.pdf

*Myers, C. B. (2011). Union status and faculty job satisfaction: Contemporary evidence from the 2004 national study of postsecondary faculty. Review of Higher Education, 34(4), 657-684. doi: https://doi.org/10.1353/rhe.2011.0028

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2a ed.). New York: McGraw-Hill.

*Olivares, J., Quintana, M., Matta C., Choy, J., Ronquillo, W. y Maldonado, M. (2006). Satisfacción laboral de docentes universitarios del Departamento Académico de Clínica Estomatológica. Revista Estomatológica Herediana, 16(1), 21-25. doi: https://doi.org/10.20453/reh.v16i1.1927

*Oshagbemi, T. (2003). Personal correlates of job satisfaction: Empirical evidence from UK universities. International Journal of Social Economics, 30(12), 1210-1232. doi: https://doi.org/10.1108/03068290310500634

*Oshagbemi, T. y Hickson, C. (2003). Some aspects of overall job satisfaction: A binomial logit model. Journal of Managerial Psychology, 18(4), 357-367. doi: https://doi.org/10.1108/02683940310473109

*Padilla, L. E., Jiménez, L. y Ramírez, M. (2013). La satisfacción laboral en el personal académico y su relación con la intención de abandonar la profesión. Perfiles Educativos, 35(141), 8-25. doi: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(13)71832-4

Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.

*Patlán-Pérez, J., Martínez, E. y Hernández, R. (2012). El clima y la justicia organizacional y su efecto en la satisfacción laboral. Revista Internacional Administración & Finanzas 5(5), 1-19. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1239519870?accountid=43860

Pérez, P. S. y Azzollini, S. (2012). Aspectos disposicionales, personalidad y afectos, su relación con satisfacción laboral. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 4(3), 65-73. Recuperado de http://148.215.2.10/articulo.oa?id=333427358007

*Quevedo-Blasco, R., Ariza, T. y Buela-Casal, G. (2015). Evaluación de la satisfacción del profesorado de ciencias con la adaptación al espacio europeo de educación superior. Educación XX1, 18(1), 45-69. doi: ttps://doi.org/10.5944/educxx1.18.1.12311

Rashed, W. B., Ahmad, F. B. y Al-Swidi, A. K. (2015). The moderating effect of role ambiguity on the relationship of job satisfaction, training and leadership with employee performance. International Journal of Business Administration, 6(2), 30-41. doi: https://doi.org/10.5430/ijba.v6n2p30

Robbins, S. P. y Judge, T. A. (2013). Comportamiento organizacional (15ª ed.). Naucalpan: Pearson Educación.

*Rodríguez, D., Núñez, L. y Cáceres, A. (2010). Estudio comparativo de la satisfacción laboral universitaria en el núcleo de Anzoátegui de la Universidad de Oriente. Investigación y Postgrado, 25(1), 63-80. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65822264004

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

*Rojas, M., Zapata, J. y Grisales, H. (2009). Síndrome de burnout y satisfacción laboral en docentes de una institución de educación superior. Medellin, 2008. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 27(2), 198-210. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12011791011

Romig, B., O’Sullivan, M. J. y Denmark, R. M. (2011). Factors affecting allied health faculty job satisfaction: A literature review. Journal of Allied Health, 40(1), 3-14. Recuperado de https://search.proquest.com/docview/887255400?accountid=43860

*Shin, J. C. y Jung, J. (2014). Academics job satisfaction and job stress across countries in the changing academic environments. Higher Education, 67(5), 603-620. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-013-9668-y

*Siddiqui, A. y Saba, I. (2013). Determining the job satisfaction level of the academic staff at tertiary academic institutes of Pakistan. International Journal of Information, Business and Management, 5(3), 42-53. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1511381953?accountid=43860

*Siddiqui, R. S., Ahmad, N., & Hassan, A. (2012). Relationship between job satisfaction & employee turnover intention. Global Management Journal for Academic & Corporate Studies, 2(1), 39-53. Recuperado de https://search.proquest.com/ docview/1366360092?accountid=43860

Spector, P. (1997). Job Satisfaction. Application, assessment, causes, and consequenses. Thousand Oaks, USA. SAGE. doi: https://doi.org/10.4135/9781452231549

*Stefano, S. R., Pinto, M. C., Rossini, V. y Limongi, A. C. (2006). Satisfação da qualidade de vida no trabalho com relação aos fatores biopsicossociais e organizacionais: Um estudo comparativo entre docentes das universidades pública e privada. Revista Ibero -Americana de Estratégia, 5(2), 35-44. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331227108004

*Ssesanga, K. y Garrett, R. M. (2005). Job satisfaction of university academics: Perspectives from Uganda. Higher Education, 50(1), 33-56. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-004-6346-0

*Swaminathan, S. y Jawahar, P. D. (2013). Job satisfaction as a predictor of organizational citizenship behavior: An empirical study. Global Journal of Business Research, 7(1), 71-80.

*Tinoco, O., Quispe, C. y Beltrán, V. (2014). Cultura organizacional y satisfacción laboral en la Facultad de Ingeniería Industrial en el marco de la acreditación universitaria. Industrial Data, 17(2), 56-66. doi: https://doi.org/10.15381/idata.v17i2.12048

*Toker, B. (2011). Job satisfaction of academic staff: An empirical study on turkey. Quality Assurance in Education, 19(2), 156-169. doi: https://doi.org/10.1108/09684881111125050

*Tu, L., Plaisent, M., Prosper, B. y Maguiraga, L. (2005). Comparative age differences of job satisfaction on faculty at higher education level: China and Taiwan. International Journal of Educational Management, 19(3), 259-267. doi: https://doi.org/10.1108/09513540510591039

*Ucrós, M., Sánchez, J. y Cardeño, N. (2015). Satisfacción laboral en docencia, investigación y extensión, de los profesores de educación superior en La Guajira Colombia. Revista Internacional Administración & Finanzas, 8(5), 107-116.

*Vega, A. y Moyano, E. (2010). Adicción al trabajo, satisfacción laboral y familiar en académicos de una universidad estatal chilena. Revista Salud & Sociedad, 1(3), 222-232. doi: https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0003.00006

Viseu, J., Neves, S., Rus, C. y Canavarro, J. M. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: A literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(39), 439-461. doi: https://doi.org/10.25115/ejrep.39.15102

*Waqas, M., Qureshi, T. M., Anwar, F. y Haroon, S. (2012). Job satisfaction of educationists: An important antecedent for enhancing service quality in education sector of Pakistan. Arabian Journal of Business and Management Review (Oman Chapter), 2(2), 33-49. doi: https://doi.org/10.12816/0002241

*Xavier, S. J., Sugumar, D. y Jeyaraj, P. (2012). A study on job satisfaction among the academicians across the self-financing arts and science colleges in Tiruchirappalli, South Tamil Nadu, India. International Journal of Management Research and Reviews, 2(10), 1764-1776. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1418211281?accountid=43860

Published
2019-05-24
How to Cite
Limaymanta-Álvarez, C. (2019). Trends in Methodological Designs in Indexed Publications on Job Satisfaction of University Professors. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.6