Innovative Experience Related to Didactics of Early Childhood Motricity: From University Classroom to Early Childhood Education Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-3.15

Keywords:

Preschool education, psychomotricity, teaching, university

Abstract

The relationship between the university and early childhood classrooms seems to be the main focus during the practicum, leaving behind a possible interrelation between the university curriculum and the reality of education. The aim of the study was the analysis, evaluation, creation, and implementation of an experience focused on the didactics of child motor skills, through the participation of early childhood education teachers, university students, and university teachers. First, the students received a theoretical corpus on the main curricular perspectives of didactics of movement, from an innovative experience that unites psychomotor classes at Valencian schools with the subject Teaching of Physical Education of Early Childhood Education (Universitat de Valencia, 2017a), complemented with practical training in musical movement. After, the university students elaborated a report on their reflection and observations. In this document, they related the theoretical and practical knowledge from the university classroom with the psychomotricity experience in classrooms. One of the conclusions drawn was about how the teacher facilitates the interaction through the use of materials, the attention of the contents of theoretical perspectives, and the relation to the theoretical knowledge of the structure of the session; this conclusion was drawn from attending to the categories contextualized. We demonstrated the importance of innovating continuously; on the one hand, innovation is important to bring the university classrooms closer to the real education contexts of the early childhood education classrooms, and, on the other, to promote the teaching education process of early childhood education teachers.

Author Biographies

Vladimir Martínez-Bello, Universitat de València

Grupo de investigación e innovación Cuerpo, Movimiento y Prácticas Curriculares COS. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Magisterio. Universitat de València.

María del Mar Bernabé-Villodre, Universitat de València

Grupo de investigación e innovación Cuerpo, Movimiento y Prácticas Curriculares COS. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Magisterio. Universidad de Valencia.

References

Álvarez, C. y Hevia, I. (2013). Posibilidades y límites de la relación teoría-práctica en la formación inicial del profesorado. Cultura y Educación, 25(3), 337-346. doi: https://doi.org/10.1174/113564013807749759

Blanco, N., Molina, M. D. y López, A. (2015). Aprender de la escuela para dar vida a la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82(29.1), 61-76. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/274/27439665005/

Bueno-Moral, M. L., Manchón-Ruíz, J. I. y Moral-García, P. (1990). Educación infantil por el movimiento corporal: 2o ciclo, 3 a 6 años:Iidentidad y autonomía personal. Libro de fichas. Madrid: Gymnos.

Conselleria de Educación (2008). Decreto 38/2008, de 28 de marzo, del Consell, por el que se establece el currículo del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunitat Valenciana. DOGV (03/04/2007), núm. 5734, referencia 2008/3838, pp. 55018-55048.

Contell-Lahuerta, S., Molina-García, J. y Martínez-Bello, V. E. (2017). Niveles y patrones de actividad física en sesiones de motricidad infantil basadas en el juego libre. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(2), 303-322. doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2017.3.2.1891

Gil-Madrona, P. (2003). La educación física en el acto didáctico de la educación infantil desde la perspectiva de la universidad, los jardines de infancia y los colegios de infantil y primaria. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 18, 93-131. Recuperado de https://previa.uclm.es/ab/educacion/ensayos/pdf/revista18/18_6.pdf

Gil-Madrona, P., García-Gómez-Heras, S., Hernández-Barrera, V., López-de-Andrés, A., López-Gómez, L., Fernández-García, H., Díaz, A. y Carrasco-Garrido, P. (2016). Comportamientos del profesor universitario y éxito académico de los estudiantes de los grados de maestro de infantil y primaria. Anales de psicología, 32(3), 847-854. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.3.221061

González, J. y Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Proyecto piloto - Fase uno. Bilbao: Universidad de Deusto. Recuperado de http://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

Howie, E. K., Brewer, A. E., Dowda, M., Mclver, K. L., Saunders, R. P. y Pate, R. R. (2016). A tale of 2 teachers: A preschool physical activity intervention case study. Journal of School Health, 86(1), 23-30. doi: https://doi.org/10.1111/josh.12352

Ibarra, M. S. y Rodríguez, G. (2011). Aprendizaje autónomo y trabajo en equipo: Reflexiones desde la competencia percibida por los estudiantes universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(4), 73-85. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217022117006

Martínez-Bello, V., Bernabé, M., Molina, J. y Estevan, I. (2017). Psicomotricidad infantil: De las aulas universitarias a las aulas de educación infantil (UV-SFPIE_RMD16-418238). Proyecto de Innovación de la Universidad de Valencia, Vicerrectorado de Políticas de Formación y Calidad Educativa.

Mauri, T., Onrubia, J., Colomina, R. M. y Clarà, M. (2016). Espacios de formación compartida escuela-universidad en el prácticum. Aula de innovación educativa, 256, 12-16.

Mérida, R., González, E. y Olivares García, M. (2011). Adquisición de competencias profesionales del alumnado de Magisterio de Educación Infantil a través de una red de colaboración escuela-universidad. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 184-199. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4731554

Ministerio de Educación y Ciencia. (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Madrid: Secretaría General Técnica. Recuperado de http://www.etsii.upct.es/pdfs/propuesta_renovacion_crue.pdf

Pérez, M. J. (2011). La innovación educativa. Pedagogía Magna, 10, 93-97. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/277801

Rosales, C. (2013). Competencias específicas curriculares que ha de adquirir el estudiante del título de grado de maestro. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(3), 73-90. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/567/56729527005.pdf

Silva-Moreira, M., Neves de Almeida, G. y Moreira-Marinho, S. (2016). Efectos de un programa de psicomotricidad educativa en niños en edad preescolar. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(3), 326-342. doi: https://doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1563

Taylor, S. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona, España: Paidós Básica.

Teixeira-Costa, H. J., Abelairas-Gomez, C., Arufe-Giráldez, V., Pazos-Couto, J. M. y Barcala-Furelos, R. (2015). Influence of a physical education plan on psychomotor development profiles of preschool children. Journal of Human Sport and Exercise, 10(1), 126-140. Ddi: https://doi.org/10.14198/jhse.2015.101.11

Universitat de València (2017a). Guía docente asignatura Didáctica de la Educación Física de la Educación Infantil. Valencia: Universitat de València.

Universitat de València (2017b). Competencias específicas del título de Maestra-o en Educación Infantil. Valencia: Universitat de València.

Vaca-Escribano, M. (2000). Reflexiones en torno a las posibilidades educativas del tratamiento pedagógico de lo corporal en el segundo ciclo de educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 37, 103-120. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118061

Vaca-Escribano, M. y Medina-Vaquero, M. (1997). Tratamiento pedagógico de lo corporal en educación infantil: Construir el significado educativo de una práctica desde la interpretación y explicación compartida de lo ocurrido. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1, 1-6. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2783863

Valero, M., Aramburu, J., Baños, J.-E., Sentí, M. y Pérez, J. (2007). Introducción de un portafolio para fomentar las competencias transversales de los estudiantes universitarios. Educación Médica, 10(4), 50-57. doi: https://doi.org/10.33588/fem.104.8

Vázquez, G. (2016). El mito de la innovación tecnológica: ¿Se reduce toda innovación educativa a la innovación tecnológica? En Grupo SI(e)TE. Educación (aut.), Repensar las ideas dominantes en educación (pp. 163-174). Santiago de Compostela: Tórculo Edicions.

Zabalza, M. A. (2008). El trabajo por competencias en la enseñanza universitaria. En I. Rodríguez (Ed.), El nuevo perfil del profesor universitario en el EEES: Claves para la renovación metodológica (pp. 79-113). Madrid: Universidad Europea.

Published

2019-06-20

How to Cite

Innovative Experience Related to Didactics of Early Childhood Motricity: From University Classroom to Early Childhood Education Classroom (V. Martínez-Bello & M. del M. Bernabé-Villodre , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.15

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Innovative Experience Related to Didactics of Early Childhood Motricity: From University Classroom to Early Childhood Education Classroom (V. Martínez-Bello & M. del M. Bernabé-Villodre , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.15

Comentarios (ver términos de uso)