Methodological Proposal to Conduct a Conglomerate Self-Assessment Process in University Careers
Abstract
The purpose of this article was to systematize the methodological experience lived in the conglomerate process of self-evaluation of university graduate careers, which are in different stages of evaluation and have two executing units. This proposal includes the phases and stages that have all the methodological details, including design of an action plan, permanent collective meetings for the systematization and decision-making, and design of tools to standardize the accreditation process by conglomerate mainly. As a result of this methodological application, the form of work established by the commission is concluded as a successful strategy; it allowed a group cohesion, sense of belonging, and appropriation of the process. This article can be used as a document to guide the academic activities of self-evaluation and improvement in careers that have a high degree of affinity between them, either from their object of study or educational process, in order to be accredited.
References
Acosta, B. y Acosta M. (2016). Modelos de evaluación para la acreditación de carreras. Análisis de su composición y una respuesta para las carreras de Ecuador. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(71), 1249-1274. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n71/1405-6666-rmie-21-71-01249.pdf
Charpentier, C., Hernández, C., Fedorov, A., Rojas, M. (2016). Una experiencia interuniversitaria y multidisciplinaria de autoevaluación para la acreditación: Doctorado en Ciencias Naturales para el Desarrollo. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(2), 1-24. Disponible en: http://investiga.uned.ac.cr/revistas/index.php/revistacalidad/article/view/1594
Hernández-Pina, F. (2014). Evaluación y Acreditación del Profesorado, Programas e Instituciones Educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 15-32. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198821
López, A., Lázara, V. y Valdivia, J. (2016). Evaluación interna de la calidad en la universidad de Atacama. Hacia un modelo permanente y participativo para la mejora continua. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(2), 180 – 202. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/2170/217030664003.pdf
Marciniak, R. y Gairín, J. (2017). Un modelo para la Autoevaluación de la Calidad de Programas de Educación Universitaria Virtual. Revista de Educación a Distancia, 54(2), 2-30. https://doi.org/10.6018/red/54/2
Morera-Castro, M., Gómez-Barrantes, V., Azofeifa-Lizano, A., Rojas Valverde, D. y Azofeifa Mora, C. (en prensa). Propuesta metodológica para el análisis de similitudes para una acreditación por conglomerado de carreras de grado en Costa Rica. Revista Calidad en la Educación Superior.
Morera-Castro, M., Azofeifa-Lizano, A., Gómez-Barrantes, V., Rojas Valverde, D. y Azofeifa Mora, C. (2017). Calidad y excelencia académica universitaria por conglomerado: una experiencia de equipo. Revista Calidad en la Educación Superior, 8(2), 283-308. http://dx.doi.org/10.22458/caes.v8i2.1901
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2009). Manual de acreditación oficial de carreras de grado del Sistema de Acreditación de la Educación Superior. San José, Costa Rica. Disponible en: http://derecho.ucr.ac.cr/sites/all/documentos/Acreditacion/Gestion_de_Calidad/Manual_de_Acreditaci%C3%B3n_Sinaes.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2011). Guía para la Autoevaluación de Carreras con fines de acreditación y reacreditación oficial. San José, Costa Rica. Disponible en: http://www.sinaes.ac.cr/images/docs/proceso_acreditacion/guia_informe_autoeval_may11.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2013a). Guía de Autoevaluación por conglomerados del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. San José, Costa Rica. Disponible en: http://www.sinaes.ac.cr/descargas/guia_de_autoevaluacion_por_conglomerado_SINAES.pdf
Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior. (2013b). Referencia metodológica básica para acreditación por conglomerado. San José, Costa Rica. San José, Costa Rica. Disponible en: http://www.sinaes.ac.cr/descargas/referencia_metodologia_de_acreditacion_por_conglomerados_SINAES.pdf
Villarruel-Fuentes, M. (2010). Calidad en la Educación superior: Un análisis reflexivo sobre la gestión de sus procesos en los centros educativos de América. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(5), 110-118. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/551/55119084008.pdf
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- María Morera-Castro, Playgrounds: Safe designs and infrastructures for our children… an urgent matter in Costa Rica , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 4 No 1 (2007): Movimiento Humano y Salud
- Emmanuel Herrera-González, Gerardo Alonso Araya-Vargas, Harry Fernández-Sagot, María Morera-Castro, Héctor Fonseca-Schmidt, The Early Diagnosis of Boys and Girls in Academic Risk Using the Perceptual-Motor Diagnostic System: A Longitudinal Retrospective Study of Evidences of its Effectiveness , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 3 (2015): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Daniel Rojas-Valverde, Jose Alexis Ugalde Ramírez, Braulio Sánchez-Ureña, Randall Gutiérrez-Vargas, Influence of Altitude and Environmental Temperature on Muscle Functional and Mechanical Activation After 30' Time Trial Run , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 17 No 1 (2020): Movimiento Humano y Salud (January-June)
- Alejandro Rodríguez-Montero, Jose Alexis Ugalde Ramírez, Daniel Rojas-Valverde, Assessments of Anthropometric, Physiological and Fitness Indicators According to Sex and Age in Participants of a Swimming Program , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 17 No 2 (2020): Movimiento Humano y Salud (July-December)
- Gabriela Espinoza Acuña, Braulio Sánchez Ureña, Daniel Rojas-Valverde, Juan Carlos Gutiérrez Vargas, Kevin Cordero Duarte, Luis Blanco Romero, Acute Effect of Static and Dynamic Stretching on Performance and Perception of Exertion in Resistance Exercise , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 18 No 1 (2021): Movimiento Humano y Salud (January-June)
- Roy Morera-Barrantes, Carlos Calderón-Chaverri, Randall Gutiérrez-Vargas, Daniel Rojas-Valverde, Juan Carlos Gutiérrez-Vargas, Jose Alexis Ugalde Ramìrez, Physical Demands of Costa Rican Professional Soccer Players: Influence of the Playing Position and the Competitive Level , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 18 No 2 (2021): Movimiento Humano y Salud (July-December)
- Jose Pino-Ortega, Alejandro Hernández-Belmonte, Alejandro Bastida-Castillo, Carlos Gómez-Carmona, Daniel Rojas-Valverde, Accuracy and Reliability of Inertial Devices for Load Assessment During Flywheel Workout , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 19 No 1 (2022): Movimiento Humano y Salud (enero-junio)
- Victor Chavarría-Fernández, Daniel Rojas-Valverde, Randall Gutiérrez-Vargas, Carlos Meza, Miguel Méndez-Solano, Wearable Sports Technology Development in Costa Rica: Inertial Measurement Unit Integration for Real-Time External Load Monitoring , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 20 No 1 (2023): Movimiento Humano y Salud (January-June)
- Daniel Rojas-Valverde, Carlos Gómez-Carmona, Markel Rico-González, José Pino-Ortega, A Proposal of Speed Zone Classification in Basketball: A New-Criteria Based on Maximum Registered Values , MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud: Vol 19 No 2 (2022): Movimiento Humano y Salud (July-December)