Dialogue Spaces for the Transition to the Social Model of Care for People With Disabilities: A Look From the Participatory Action Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.20

Keywords:

Interdisciplinary team, transformation, systematization, family, early stimulation, disability

Abstract

This article aims to expose the need for an evolution of the rehabilitation model to the social model of care for people with disabilities in special education centers. Through the participatory action research (PAR) approach, the dynamics of a professional team of the multiple disability early stimulation service at a special education center was studied; this center has a special education teacher, a language therapist, and two physical therapists. The research was conducted through the systematization of experiences of six meetings held by the interdisciplinary team, constituted as a learning community. The participants discovered that they had different visions about the same fact. They also found that thinking that they were acting under a social model, they continued to work, in many occasions, under the rehabilitation model, as demonstrated by their position towards students and, especially, to families. It is concluded that dialogue spaces must be opened where interdisciplinary teams can be a source of change in the understanding of educational processes and the complexity of relationships with children and their families; these spaces can be opened from a perspective based on human rights, as it is the social model of care for people with disabilities.

Author Biography

Eugenia Córdoba-Warner, Ministerio de Educación Pública

Licenciada en Terapia Física de la Universidad Autónoma de Centro América. Especialista en Fisioterapia Pediátrica de la Universidad Internacional de Cataluña. Máster en Psicomotricidad Educativa y Terapéutica  de la Universidad Rovira y Virgili. Master Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención a la Primer Infancia de la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualmente es Terapeuta Física del Centro de Educación Especial de Alajuela y profesora interina de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica.

References

Ávila, A. L., Álvarez, M., Aguilar, C., Sibaja, Z., Villalobos, J. y Esquivel, C. (2005). Normas y procedimientos para el manejo de los servicios educativos para estudiantes con discapacidad múltiple. San José, Costa Rica: Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa. Recuperado de https://cenarec.files.wordpress.com/2016/02/normativa-discapacidad-multiple.pdf

Cañadas, M. (2012). La familia, principal protagonista de los centros de desarrollo infantil y atención temprana. Edetania estudios y propuestas socioeducativas, 41, 129-141. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4089699

Gallegos, R. (2001). La educación del corazón; Doce principios para las escuela holistas. Guadalajara, México: Fundación Internacional para la Educación Holista.

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socioeducativa. San José, Costa Rica: CECC Y AECI.

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias: Una propuesta teórica y práctica. San José, Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

Jiménez, D. P. (2010). Concepto social de la discapacidad. Recuperado de https://www.academia.edu/9652813/CONCEPTO_SOCIAL_DE_LA_DISCAPACIDAD

Latorre, A. (2004). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (2ª ed.). Barcelona: Editorial Grao.

Maturana, H. (1996). El sentido de lo humano (8ª ed.). Santiago: Dolmen ediciones. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=9Vajw-oIPGwC&pg=PA52&lpg=PA52&dq=eso+se+da+sin+lucha+y+sin+conflicto,+solamente+con+la+aceptaci%C3%B3n+del+otro&source=bl&ots=gjs6xUm2bl&sig=ACfU3U1_yiZ6N9gLG14SGNLE8pQugUvWfg&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjms9H94KrjAhWs11kKHXPFD-gQ6AEwB3oECAkQAQ#v=onepage&q=eso%20se%20da%20sin%20lucha%20y%20sin%20conflicto%2C%20solamente%20con%20la%20aceptaci%C3%B3n%20del%20otro&f=false

McKernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Madrid, España: Ediciones Morata.

Morin, E. (2004). La vía. Para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós.

Nicolescu, B. (1996). La transdiciplinariedad: Manifiesto. México: Multiversalidad Mundo Real Edgar Morin.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2011). Informe mundial sobre la discapacidad (Resumen). Ginebra, Suiza: Autor. Recuperado de https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf?ua=1

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: Orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional de los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: Ediciones Cinca.

Velarde, V. (2012). Los modelos de la discapacidad: Un recorrido historico. Revista Empresa y Humanismo, 15(1), 115-136. Recuperado de https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/29153/1/REYH%2015-1-12Velarde%20Lizama.pdf

Victoria, J.A. (2013). Hacia un modelo de atención a la discapacidad basado en los derechos humanos. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 46 (138), 1093-1109. doi: https://doi.org/10.1016/S0041-8633(13)71162-1

Published

2020-01-01

How to Cite

Dialogue Spaces for the Transition to the Social Model of Care for People With Disabilities: A Look From the Participatory Action Research (E. Córdoba-Warner , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.20

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Dialogue Spaces for the Transition to the Social Model of Care for People With Disabilities: A Look From the Participatory Action Research (E. Córdoba-Warner , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.20

Comentarios (ver términos de uso)