Research in the Discipline of Counseling: Educative Processes From Students’ Perception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13

Keywords:

Research, orientation, academic formation, university education

Abstract

Writing this article responds to the necessity to systematize the experiences, reflections, and discussions about the process of research training from the student’s perspective in the major of Counseling program at the National University (UNA). The aim is to explore the work requirements in the research field and to determine the applicability of pedagogical strategies in professional daily work. This research has an exploratory quantitative design, in which 15 students of the course Research Methodology, from the bachelor’s degree program in Counseling in 2014, 2015, 2016 y 2017, carried out an analysis of the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) to this curricular area to pick up information in the category “Perception of the Academic Training in Research.” Besides, they completed an open-questioned and semi-structured questionnaire regarding the characteristics that the person from the Counseling major needs to become a researcher, as well as the applicability of research in the everyday professional work. One of the main conclusions is the necessity of highlighting the significance of research in the guidance counselors’ professional area, and the importance that integrality of processes has around the professional endeavor and the academic training.

Author Biographies

Cindy Vanessa Artavia-Aguilar, Universidad Nacional

Master en pedagogía con énfasis en Diversidad. Universidad Nacional. Licenciada en Orientación. Académica e investigadora de la División de Educación para el Trabajo, Universidad Nacional. Investigadora del programa Perfiles Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense.

Luis Roberto Campos-Hernández, Universidad Nacional

Master en Administración Educativa. Licenciado en Orientación. Analista del Departamento de Análisis técnico y curricular del CONESUP-MEP. Académico en la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional

References

Alzate, F. A. (2015). Prácticas y formación docente: Un escenario propicio para promover la investigación educativa en Colombia. Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/aie.v15i2.18962

Asencio, I. I., Ruiz, C. y Castro, M. (2015). Formación de maestros e investigación educativa: La percepción de los estudiantes de grado en la universidad Complutense de Madrid. Tendencias Pedagógicas, 26, 217-236. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5247173

Botero, C. A. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación de Valores. Revista Politécnica, 2(3), 49-59. http://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/58

Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las ciencias humanas. La investigación en acción. Fondo de Cultura Económica.

González, N., Zerpa, M. L., Gutiérrez, D. y Pirela, C. (2007). La investigación educativa en el hacer docente. Laurus, 13(23), 279-309. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102315

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill.

Muñoz, J. F., Quintero, J. y Munévar, R. A. (2005). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación (3.ª ed.). Cooperativa Editorial Magisterio.

Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Editorial Biblos.

Pereira, T. (2004). Orientación educativa. EUNED.

Universidad Nacional, Centro de Investigación y Docencia en Educación, División Educación para el Trabajo. (2006). Rediseño del plan de estudios: Bachillerato y licenciatura en orientación. Autor.

Published

2020-04-02

How to Cite

Research in the Discipline of Counseling: Educative Processes From Students’ Perception (C. V. Artavia-Aguilar & L. R. Campos-Hernández , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Research in the Discipline of Counseling: Educative Processes From Students’ Perception (C. V. Artavia-Aguilar & L. R. Campos-Hernández , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.13

Comentarios (ver términos de uso)