First Steps of Mobile Learning in Costa Rica: Use of WhatsApp as a Means of Communication in the Classroom

Keywords: Mobile Learning, Higher Education, teaching of librarianship, Information and Communication Technology, Costa Rica

Abstract

To have students’ opinion on the use of mobile devices to support the teaching and learning process, and the existing possibilities of implementing mobile learning in the Costa Rican university classroom, this research documents the integration of the WhatsApp tool to communication in the university classroom. The research was conducted with groups 01, 02, and 03 of the Reference II course, taught in the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica, during the second semester of 2017. It shows the process of implementation of the application in the classroom, the systematization of contacts, the use of broadcast lists, the material sent in the communications, and the students’ opinions who were part of the research process. This assessment considered the relation between students and their experiences with other communication tools in the classroom, their preference for using WhatsApp again as a communication tool, and their general opinion on the exercise. In conclusion, there are conditions for mobile learning in the Costa Rican university classroom, and its implementation brings benefits in the teaching and learning process. Also, the students were satisfied with the experience. Finally, this exercise is proposed as the first approach to mobile learning implementation in Costa Rica.

Author Biography

Jairo Guadamuz-Villalobos, Universidad de Costa Rica

Licenciado de la Universidad de Costa Rica en la carrera de Bibliotecología y Ciencias de la Información. Ha trabajado para la Corte Interamericana de Derechos Humanos, el Instituto Interamericano de Derechos Humanos, el Comité Olímpico Nacional de Costa Rica y la UNESCO. Actualmente trabaja para la Universidad de Costa Rica como docente en la Escuela de Bibliotecología. 

References

Astullido, M. (2015). La integración de las tecnologías de la información y la comunicación en el diseño y la puesta en práctica de estrategias de enseñanza en las ingenierías en el contexto educativo superior mexicano [Tesis doctoral]. Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Boude Figueredo, O. R. y Barrero, I. (2017). Diseño de estrategias de aprendizaje móvil a través de ambientes mezclados de aprendizaje. Sophia, 13(2), 96-105. https://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.572

Bouhnik, D. y Deshen, M. (2014). WhatsApp goes to school: Mobile instant messaging between teachers and students. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 217-231. https://doi.org/10.28945/2051

Farucci, C. (24 de enero de 2018). Cambios de algoritmo de Facebook: Últimas modificaciones [Artículo de blog]. https://carlofarucci.com/cambios-de-algoritmo-de-facebook-2018#EdgeRank_realiza_uno_de_los_mayores_cambios_en_el_algoritmo_de_Facebook_peligra_el_alcance_enero_2018

Jiménez Porta, A. M. y Diez-Martínez Day, E. (2018). Análisis del contenido de apps y videojuegos: Implicaciones en procesos cognitivos en la lectura inicial. Apertura, 10(1), 71-87. https://doi.org/10.32870/Ap.v10n1.1114

Khan, A. I., Al-Shihi, H., Al-khanjari, Z. A. y Sarrab, M. (2015). Mobile Learning (M-Learning) adoption in the Middle East: Lessons learned from edicationally advanced countries. Telematics and Informatics, 32(4), 909-920. https://doi.org/10.1016/j.tele.2015.04.005

Melgar, J. (30 de enero de 2018). 7mo estudio de redes sociales de Centroamérica y el Caribe 2018 [Blog]. Ilifebelt. https://ilifebelt.com/estudio-de-redes-sociales-de-centroamerica/2018/01/

Monsalve Castro, N. Y. y Monsalve Castro, C. (2015). La inclusión de la computadora en el aula por docentes de quinto grado de básica primaria como herramienta para propiciar el aprendizaje significativo en los estudiantes.

Revista Escuela de Administración de Negocios, 79, 50-63. https://doi.org/10.21158/01208160.n79.2015.1267

Moreira, F., Ferreira, M. J., Pereira Santos, C. y Durão, N. (2017). Evolution and use of mobile devices in higher education: A case study in Portuguese Higher Education Institutions between 2009/2010 and 2014/2015. Telematics and Informatics, 34(6), 838-852. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.08.010

Programa Sociedad de la Información y el Conocimiento (PROSIC). (2017). Informes Hacia la sociedad de la información y conocimiento 2017. Universidad de Costa Rica, PROSIC. http://www.prosic.ucr.ac.cr/informe-2017-0

Unesco. (2013). El futuro del aprendizaje móvil: Implicaciones para la planificación y la formulación de políticas. Autor. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219637s.pdf

Vidal Ledo, M. J., Gavilondo Mariño, X., Rodríguez Díaz, A. y Cuéllar Rojas, A. (2015). Aprendizaje móvil. Educación Médica Superior, 29(3), 669-679. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300024&lng=es&tlng=es

Published
2020-04-05
How to Cite
Guadamuz-Villalobos, J. (2020). First Steps of Mobile Learning in Costa Rica: Use of WhatsApp as a Means of Communication in the Classroom. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.18
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)