Innovative Integral Educational Leadership in the Superior Normal Schools of Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.2

Keywords:

Leadership, values, integral, education, innovative

Abstract

The article analyzes the experience of eleven coordinators from the Superior Normal Schools of Colombia (ENS). They enrolled in the Educational Social Innovation Program. The goal is to study their perception of educational leadership based on values and innovation. The methodology used is the systematization of experiences, with a qualitative approach that articulates descriptive research and the method of research and documentary analysis. The results were obtained through the conceptual, comparative, and relational analysis of eleven leaders-coordinators’ contributions from the Superior Normal Schools. In these institutions, the analysis identified some aspects characterizing the innovative educational integral leader as someone who contributes to solving socio-educational problems. These can be solved from responses located in the territory and from a sense of belonging that integrates the different spheres of life experience. This means prioritizing dialogue and solidarity and assuming tension and conflict as part of ongoing learning from an axiological framework. Likewise, the analysis found that the territory, the educational projects, and the strengthening of community-based competencies constitute aspects that make an integral, innovative, educational leader someone capable of combining community methodologies based on in-depth knowledge of the communities’ problems.

Author Biography

Amparo Novoa-Palacios, Universidad de La Salle

Doctorado en Teología Sistemática por la Universidad de Granada, España. Magister en Teología por la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Licenciada en Teología por la Universidad Pontificia Javeriana de Bogotá. Bachiller en Filosofía por la Universidad Pontificia Javeriana de Bogotá. Formación complementaria en: pedagogía, educación, currículo, gestión administrativa, TICs.

References

Acosta Valdeleón, W. (2016). Innovación social educativa. Un camino a la transformación de las comunidades educativas. Editorial Redipe.

Asensio Aguilera, J. M. (Enero-abril, 2002). Las actitudes en la reforma: Un aspecto de la educación emocional. Revista española de pedagogía, 60(221), 51-64. https://core.ac.uk/download/pdf/41571643.pdf

Bárcena,F. y Mèlich, J.-C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Paidós.

Bernal Martínez de Soria, A. e Ibarrola García, S. (2015). Liderazgo del profesor: Objetivo básico de la gestión educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 55-70. https://doi.org/10.35362/rie670205

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-112

Brito Lara, M., Chagoyán García, P. y Herrera Rendón, E. (2016). Liderazgo directivo o exitoso en la escuela secundaria. Proceso entre la formación profesional y la intuición. Boletín Redipe, 5(2), 55-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6064477

Bustos Jiménez, A. (2006). Los grupos multigrado de educación primaria en Andalucía [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. https://hera.ugr.es/tesisugr/16158933.pdf

Cifuentes Gil, R. M. (Ed.). (2017). Experiencias docentes en la universidad: Fundamentación y sistematización. Universidad de la Salle.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Cortina, A. (2009). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (3.ª ed.). Alianza.

Covey, S. R. (2013). El liderazgo centrado en principios. Paidós.

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences. Basic Books.

Gardner, H. (1997). Les formes de l’intelligence. Odile Jacob.

Gómez Ortiz, R. A. (2006). El liderazgo empresarial para innovación tecnológica para las micro, pequeñas y medianas empresas. Universidad & Empresa, 5(11), 62-91. http://www.redalyc.org/pdf/1872/187217476004.pdf

Larivée, S. (2010). Las inteligencias múltiples de Gardner. ¿Descubrimiento del siglo o simple rectitud política? Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 2(2), 115-126. http://www.medigraphic.com/pdfs/revmexinvpsi/mip-2010/mip102h.pdf

Lussier, R. N. y Achua C. (2002). Liderazgo. Teoría, aplicación y desarrollo de habilidades (2.a ed.). Thomson Learning.

Lupano Perugini, M. L., y Castro Solano, A. (2006). Estudios sobre el liderazgo: Teorías y evaluación. Psicodebate. Psicología, Cultura y Sociedad, 6, 107-122. https://doi.org/10.18682/pd.v6i0.444

Meléndez de León, N. I. (1997). Liderazgo carismático. Cuaderno de investigación en la educación, 11, 26-35. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16452/13996

Mèlich, J.-C. y Pelou, J. (Coords.). (2000). La veu de l’altre. Reflexions i experiènces per educar en valors ètics. Universitat Autónoma de Barcelona.

Mineducación (6 de abril de 2018). Las escuelas normales superiores y el Ministerio de Educación verifican las condiciones de calidad de los programas de formación complementaria. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-368491.html?_noredirect=1

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la formulación y ejecución de planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural. Autor. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-329722_archivo_pdf_Manual.pdf

Novoa-Palacios, A. (2016). Innovación en la formación inicial de maestros en contextos rurales en Colombia: Normales superiores de Gigante, Huila y María Montessori en Bogotá (Proyecto de investigación CIV15101). Universidad de La Salle.

Portela Pruaño, A., Nieto Cano, J. M. y Toro Soriano, M. (2009). Historias de vida: Perspectiva y experiencia sobre exclusión e inclusión escolar. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(9), 193-218. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42292/24235

Prats Gil, E. (2007). Retos y escenarios para la construcción de identidades múltiples: Una perspectiva pedagógica. En E. Prats Gil (Coord.), Multiculturalismo y educación para la equidad (pp. 121-152). Octaedro.

Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española. Autor. http://dle.rae.es/?id=0cWXkpX

Andere, E. (2017). Director de escuela en el siglo XXI. ¿Jardinero, pulpo o capitán? Siglo XXI.

Rodríguez Espinoza, S., Cárdenas Cofre, C. y Campos Vergara, F. (2012). El desarrollo del liderazgo educativo. Evidencias de un estudio de historias de vida. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(1), 44-57. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/3073/3285

Sánchez-Reyes, J. B. y Barraza-Barraza, L. (2015). Percepciones sobre liderazgo. Ra Ximhai, 11(4), 161-170. https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.10.js

Savater, F. (1991). El valor de educar. Ariel.

Sierra Villamil, G. M. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, 81, 111-128. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562

Vergara Alonso, M. H. (2012). Liderar en escuelas normales que aprenden. Responsabilidad y Calidad. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(5), 111-122. https://doi.org/10.23913/ride.v3i5.64

Weber, M. (2002) Economía y Sociedad. Esbozo de sociología comprensiva. Fondo de Cultura Económica. https://zoonpolitikonmx.files.wordpress.com/2014/08/max-weber-economia-y-sociedad.pdf

Published

2020-07-08

How to Cite

Innovative Integral Educational Leadership in the Superior Normal Schools of Colombia (A. Novoa-Palacios , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Innovative Integral Educational Leadership in the Superior Normal Schools of Colombia (A. Novoa-Palacios , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.2

Comentarios (ver términos de uso)