High School Performance in the National Baccalaureate Tests in Regional Education Jurisdictions in Costa Rican Border Areas, 2013-2016

Keywords: National secondary education stardadized Tests, secondary education, border zones, social development index

Abstract

n the frame of the Program Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación Costarricense, from the Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), of the National University of Costa Rica, this article aims to open a space of national dialog and reflection about the standardized tests of the national baccalaureat (pruebas nacionales de bachillerato or PNB) for secondary education in Costa Rica, and the performance of secondary schools in border zones. Its specific goal is to analyze the results of these national tests of secondary education in Costa Rica as instruments to certify knowledge in the border zones of the country, with the intention to visualize advancements in education and their social repercussions. The analysis is based on the results of the PNB reported to the Education Ministry by the eight regional education authorities located in border zones from the north and south of the country, and their relation with the Social Development Index (Índice de Desarrollo Social or IDS) of the cantons under these authorities jurisdiction. The statistical data were worked in two dimensions, one related to the PNB results in terms of general promotion, and average grades; and the second one related to the IDS for 2013. The data analysis process let us show some transcendental conclusions regarding equity, educative inclusion, and social development conditions to take into consideration when interpreting PNB results in the country.

Author Biographies

Cindy Vanessa Artavia-Aguilar, Universidad Nacional
Académica, investigadora y extensionista. Divisiòn de Educación para el Trabajo. Centro de Investigación y Docencia en Educación, CIDE. Universidad Nacional, Costa Rica.
Guillermo Calderón-Ramírez, Universidad Nacional
Académico e investigador, Universidad Nacional, Costa Rica.
Andrea Ramírez-González, Universidad Nacional
Académica e investigadora, Universidad Nacional, Costa Rica.
Francisco González-Alvarado, Universidad Nacional
Académico e investigador, Universidad Nacional, Costa Rica.
Pablo Chaverri-Chaves, Universidad Nacional
Académico e investigador, Universidad Nacional, Costa Rica.
Eddy Cruz-Arroyo, Universidad Nacional
Académico e investigador, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Barrantes, F. (3 de noviembre de 1997). La regionalización del sistema educativo costarricense. Mito y realidad. Coloquio Regional sobre Descentralización de la Educación en América Central, Cuba y República Dominicana. Coloquio llevado a cabo en San José, Costa Rica: CLAD. Recuperado de http://old.clad.org/documentos/otros-documentos/la-regionalizacion-del-sistema-educativo-costarricense.-mito-y-realidad

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. (Trad. María del Carmen Ruiz de Elvira). España: Grupo Santillana de Ediciones S. A. Recuperado de http://ceiphistorica.com/wp-content/uploads/2016/01/Bourdieu-Pierre-La-distinci%C3%B3n.pdf

Calderón, L. G. (2015). Costa Rica: Um estudo geográfico da pobreza e a contribuição das políticas públicas (tesis de maestria). Universidade Federal do Rio Grande.

Castillo, S. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Madrid: Pearson educación.

Esquivel, J., Montero, E., Sosa, Doris., Hernández, A., Corella, M. y Fallas, J. (2006). Evaluación externa de las pruebas nacionales de bachillerato de la educación media, Informe final. San Pedro, Costa Rica: Consejo Superior de Educación.

Hernández, R., Fernández C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (5ª ed.). México: McGraw-Hill.

Kaplan, C. V. (2006). La inclusión como posibilidad. Buenos Aires: Ministerio de Educación., Ciencia y Tecnología de la Nación.

López, N. (2005). Equidad educativa y desigualdad social: Desafíos de la educación en el nuevo escenario latinoamericano. Buenos Aires: IIEP- UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001425/142599s.pdf

Meza, N. (2008). Espacios regionales fronterizos. Teoría, política y práctica del desarrollo y la integración fronteriza. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2008b/400/index.htm#indice

Ministerio de Educación Pública. (6 de febrero de 2018). Reglamento de evaluación de los aprendizajes 2018, Decreto N.° 40862-MEP. La Gaceta Diario Oficial. Alcance N.º 26. Recuperado de https://www.imprentanacional.go.cr/pub/2018/02/06/ALCA26_06_02_2018.pdf

Ministerio de Educación Pública, Departamento de Análisis Estadístico. (2017). Resultados de las Pruebas Nacionales de Bachillerato de Educación Media 2013-2016 [Archivo de datos]. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública, Dirección de Gestión y Evaluación de la calidad. (2017). Informe nacional. Bachillerato de la educación formal 2016. Rendimiento y niveles de desempeño. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.dgec.mep.go.cr/sites/all/files/dgec_mep_go_cr/documentos/informe_nacional_2016_0.pdf

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica (MIDEPLAN). (2013). Índice de desarrollo social 2013. Recuperado de https://www.tec.ac.cr/sites/default/files/media/doc/indice_desarrollo_social_2013_resumen_0.pdf

Pérez, R. (2015). La competencia digital en un programa para jóvenes desaparecidos que han desertado de la secundaria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/669591/perez_aguirre_rosina.pdf?sequence=1

Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/informe-iv-estado-educacion

Stubbs, S. (2008). Inclusive education: Where there are few resources (2a ed.). Oslo, Norway: The Atlas Alliance. Recuperado de https://www.eenet.org.uk/resources/docs/IE%20few%20resources%202008.pdf

UNESCO. (2012). Lucha contra la exclusión en la educación. Guía de evaluación de los sistemas educativos rumbo a sociedades más inclusivas y justas. París: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002170/217073s.pdf
Published
2019-05-23
How to Cite
Artavia-Aguilar, C., Calderón-Ramírez, G., Ramírez-González, A., González-Alvarado, F., Chaverri-Chaves, P., & Cruz-Arroyo, E. (2019). High School Performance in the National Baccalaureate Tests in Regional Education Jurisdictions in Costa Rican Border Areas, 2013-2016. Revista Electrónica Educare, 23(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.1