Academic Writing Difficulties of Master’s Students

Keywords: academic writing, academic literacy, writing skills, written communicative competence, graduate education

Abstract

Academic literacy is the process that allows the development of necessary skills for the comprehension and production of texts in the field of higher education. This literacy is built across undergraduate studies and continues even in postgraduate education, so there will always be areas of opportunity and improvement according to academic and scientific communication needs. This work aimed to identify difficulties in the academic writing of students from two online master’s programs from a university in northeastern Mexico. Through the qualitative analysis of twelve students’ texts and interviews with five teachers, it was possible to identify aspects that can be improved, such as documentation, the articulation of one’s own voice with the sources, the citation, and some drafting elements.

Author Biographies

Marisol Rey-Castillo, Tecnológico de Monterrey

Doctoranda en Innovación Educativa por el Tecnológico de Monterrey. Doctora en educación (línea lingüística aplicada) por la Universidad Internacional Iberoamericana UNINI (México). Magister en lingüística española por el Instituto Caro y Cuervo (Colombia). Licenciada en español e inglés por la Universidad Pedagógica Nacional (Colombia). Las líneas de investigación en las que desempeña su labor giran en torno a la escritura académica, el español como lengua extranjera, la didáctica de las lenguas, las TIC y la innovación educativa.

Marcela Georgina Gómez-Zermeño, Tecnológico de Monterrey

Doctora en Innovación Educativa por el Tecnológico de Monterrey. Maestría en Ciencias de la Ingeniería en Tecnologías Informáticas y de Comunicaciones por el INT-CITCOM Groupe France Telecom, Escuela Superior de Ingenieros Eléctricos y Electrónicos de Paris. Licenciatura en Sistemas Computacionales y Administrativos por el Tecnológico de Monterrey, Campus Monterrey. Profesora investigadora de la Escuela de Educación, Humanidades y Ciencias Sociales del Tecnológico de Monterrey en los programas de Maestría en Tecnología Educativa, Maestría en Educación y Doctorado en Innovación Educativa.

References

Aguilar González, L. E. y Fregoso Peralta, G. (2016). El reto de la escritura académica en posgrado. Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades. http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/handle/123456789/605

Argudín, Y. y Luna, M. (2005). Aprender a pensar escribiendo bien. Desarrollo de habilidades para escribir. Trillas.

Arnoux, E., Borsinger, A., Carlino, P., Di Stefano, M., Pereira, C. y Silvestre, A. (2004). La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de La Maestría en Salud Pública, 2(3), 1-16. https://www.aacademica.org/paula.carlino/169

Bandenhorst, C. y Guerin, C. (2016). Post/graduate research literacies and writing pedagogies. En C. Bandenhorst & C. Guerin (Eds.), Research Literacies and Writing Pedagogies for Masters and Doctoral Writers (pp. 3-28). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304338

Bosio, I. V. (2018). ¿Podemos mejorar la calidad de la escritura en el posgrado? Algunas respuestas a partir de un proceso de investigación-acción. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 18(4), 737-769. https://doi.org/10.1590/1984-6398201812959

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Revista Educere: Investigación Arbitrada, 6(20), 409-420. https://www.aacademica.org/paula.carlino/23

Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: Cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere, Revista Venezolana de Educación, 8(26), 321-327. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602605

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica Diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662013000200003

Cassany, D. (2004). Construir la escritura. Paidos.

Cassany, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula. Paidos.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. En N. K. Denzin e Y. S. Lincoln (Eds.), The sage handbook of qualitative research (pp. 1-19). SAGE.

Flores Aguilar, M. D. (2014). La competencia comunicativa escrita de los estudiantes de ingeniería y la responsabilidad institucional. Innovación Educativa, 14(65), 43–60. http://biblat.unam.mx/es/revista/innovacion-educativa/articulo/la-competencia-comunicativa-escrita-de-los-estudiantes-de-ingenieria-y-la-responsabilidad-institucional

García Gutiérrez, A. (2002). Tratamiento y análisis de la documentación. En D. Vizcaya Alonso (Ed.), Selección de lecturas: Fundamentos de la organización de la información (pp. 72-94). Empresa Editorial Pligráfica Félix Varela.

Hayes, J. R. (1996). A new framework for understanding cognition and affect in writing. En C. M. Levy y S. Ransdell (Eds.), The science of writing: Theories, methods, individual differences, and applications (pp. 1-27). Lawrence Erlbaum.

Martín Torres, G. G. (2012). La escritura de tesis de posgrado en el área de investigación educativa. El acompañamiento, una pieza clave. Revista de Investigación Educativa, 15, 69-86. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i15.21

Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design. An interactive approach (3.ed.). SAGE.

Padilla, C. (2016). Desafíos epistémicos y argumentativos en la escritura de postgrado: Géneros científico-académicos y trayectorias de maestrandos y doctorandos. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 3(6), 165-196. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/view/813

Pereira, C. y di Stefano, M. (2007). El taller de escritura en posgrado: Representaciones sociales e interacción entre pares. Revista Signos, 40(64), 405-430. https://doi.org/10.4067/s0718-09342007000200007

Radloff, A. y de la Harpe, B. (2000). Helping students develop their writing skills - A resource for lecturers. En L. Richardson y J. Lidstone (Eds.), Flexible Learning for a Flexible learning for a flexible society (pp. 566-573). Actas de la Conferencia Higher education research and development in south Asia Conference. Curtin University of Technology. https://www.ascilite.org/conferences/aset-archives/confs/aset-herdsa2000/procs/radloff-a.html

Rodríguez Hernández, B. A. y García Valero, L. B. (2015). Escritura de textos académicos: Dificultades experimentadas por escritores noveles y sugerencias de apoyo. Revista de Investigación Educativa, 20, 249-265. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i20.1332

Ruiz Pérez, R. (1992). El análisis documental: Bases terminológicas, conceptualización y estructura operativa. Editorial Universidad de Granada.

Sacks, H., Schegloff, E. A. y Jefferson, G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn-taking for conversation. Linguistic Society of America, 50(4), 696-735. https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010

Salinas Padilla, H. A., Irizar Past, G. D. y López Jiménez, A. G. (2009). Impacto de los cursos de taller de lectura y redacción en los estudiantes de la DES-DAEH. En X Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-17). Consejo Mexicano de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_05/ponencias/0732-F.pdf

Stillman-Webb, N. (2016). Writing beliefs and mentoring practices: Advisor perspectives on post/graduate writing instruction in the sciences. En C. Bandenhorst y C. Guerin (Eds.), Research Literacies and Writing Pedagogies for Masters and Doctoral Writers (pp. 257-276). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004304338_015

Valenzuela González, J. R. y Flores Fahara, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa (Vol. 2). Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.

Vela, F. (2001). Un acto metodológico básico de la investigación social: La entrevista cualitativa. En M. L. Tarrés (Coord.), Observar, escuchar y comprender: Sobre la tradición cualitativa en la investigación social (2. a ed., pp. 63-95). FLACSO.

Published
2021-03-04
How to Cite
Rey-Castillo, M., & Gómez-Zermeño, M. (2021). Academic Writing Difficulties of Master’s Students. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)