Identification of Musical Talent in Schoolchildren of the Autonomous Community of the Region of Murcia, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.17

Keywords:

Musical talent, musical ability, multiple intelligence, primary education

Abstract

This work arises from the belief in the need to identify the musical talents of schoolchildren; the work follows the axiom of the theory of multiple intelligences that true integral development is achieved attending all the intelligences. The identification was carried out in primary schools of the Autonomous Community of the Region of Murcia (Spain); the schools were selected according to a stratified and multi-stage process. The participants were 932 students between the ages of ten and twelve from different public and private-subsidized educational centers. The instrument used was the Musical Aptitude Test (Seashore et al., 2008), whose scores obtained were analyzed with the Castelló and Batlle’s High Cognitive Capability Identification Model. In this autonomous community, the results indicate that there are students with musical intellectual resources of high ability and that the highest-rated qualities are tone, rhythm, and time in simple talent and rhythm and time in complex talent.

Author Biographies

Francisco Rafael Lázaro-Tortosa, Universidad de Murcia

Profesor asociado de la facultad de Educación en el Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia

María Marco-Arenas, Universidad de Murcia

Profesora asociada de la facultad de Educación en el Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación Universidad de Murcia

María Cristina Sánchez-López, Universidad de Murcia

Profesora titular de la facultad de Educación en el Departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Universidad de Murcia

References

Acosta Inchaustegui, Y. y Alsina, Á. (2017). Conocimientos del profesorado sobre las altas capacidades y el talento matemático desde una perspectiva inclusiva. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 94, 71-92. http://funes.uniandes.edu.co/9348/1/Acosta2017Conocimientos.pdf

Asprilla, L. I. (2015). Educar en música: Una aproximación crítica al talento y a la educación musical. Aula, 21, 63-83. https://doi.org/10.14201/aula2015216383

Blood, A. J. y Zatorre, R. J. (2001). Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion. Procedings of the National Academy of Sciences, 98(20), 11818-11823. https://doi.org/10.1073/pnas.191355898

Bueno, D. y Forés, A. (2018). 5 principios de la neuroeducación que la familia debería de saber y poner en práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 13-25. https://doi.org/10.35362/rie7813255

Buxarrais Estrada, M. R. (2013). Nuevos valores para una sociedad. Un cambio de paradigma en Educación. Edetania: Estudios y propuestas socio-educativas, (43), 53-65. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/342477

Campell, B. (2000). Los muchos rostros del Spectrum. En H. Gardner y D. H. Feldman y M. Krechevsky (Comps.), El Proyecto Spectrum. Tomo 1: Construir sobre las capacidades infantiles (131-159). Morata.

Castelló, A. (1986). Bases para la identificación del superdotado [Tesis de licenciatura]. Universidad Autónoma de Barcelona.

Castelló Tarrida, A. y de Battle Estapé, C. (1998). Aspectos teóricos e instrumentales en la identificación del alumnado superdotado y talentoso, propuesta de un protocolo. Grialibros.

Castro, E., Ruiz-Hidalgo, J. F. y Castro-Rodríguez, E. (2015). Retos, profesores y alumnos con talento matemático. Aula, 21, 85-104. http://dx.doi.org/10.14201/aula20152185104

Cejudo, J., Losada, L. y Pérez-González, J. C. (2017). Inteligencias múltiples y su relación con inteligencias cognitiva y emocional en adolescentes. Universitas Psychologica, 6(3), 1-13. https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/UPSY/16-3%20(2017)/64752604008/#redalyc_64752604008_ref49

Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (CARM). (6 de septiembre de 2014). Decreto 198/2014, de 5 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma. Boletín Oficial de la Región de Murcia, Número 206, pp. 33054-33556.

Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple inteligences. Basic Books.

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.

Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.

Gardner, H., Fieldman, D. H. y Krechevscky, M. (Comps.). (2000). El Proyecto Spectrum. Tomo 1: Construir sobre las capacidades infantiles. Morata.

Genovard Rosselló, C. y Castelló Tarrida, A. (1990). El límite superior. Aspectos psicopedagógicos de la excepcionalidad intelectual. Pirámide.

Guillén, J. C. (2017). Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. CreateSpace.

Hernández Bravo, J. R., Hernández Bravo, J. A. y Milán Arellano, M. Á. (2007). La creatividad asociada al talento musical en alumnos superdotados. Respuestas educativas. Ensayos, (22), 83-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2591548

Jefatura del Estado. (Martes 10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado., num. 295, pp. 97858-97921.

Koelsch, S., Gunter T. C., Cramon, D. Y. V., Zysset, S, Lohmann, G. y Friederici, A. D. (2002). Bach Speaks: A cortical “language-network” serves the processing of music. NeurImage 17(2), 956-966. https://doi.org/10.1006/nimg.2002.1154

Lancaster, H. (2003). Identifying the gifted in music. Thai National Center Bangkok, 1- 12.

Lázaro Tortosa, F. (2015). Relación de aptitudes musicales, intelectuales y rasgos de personalidad e identificación del talento musical en escolares de diez a doce años [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia.

Levitin, D. J. (2018). Tu cerebro y la música. El estudio científico de una obsesión humana. RBA.

Martín López, E. (2006). Aptitudes musicales y atención en niños entre diez y doce años [Tesis doctoral]. Universidad de Extremadura. http://dehesa.unex.es/handle/10662/501

Mora, F. (2017). Neuroeducación lo que nos enseña el cerebro. Alianza Editorial.

Pérez, E. R. y Medrano, L. (2007). Inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples revisado: Un estudio de validez de criterio. Avances en Medición, 5(1), 105-114. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/6616/0463/3543/Vol_5.__Inventario_De_Autoeficacia_Para_Inteligencias_Mltiples_Revisado_-_Un_Estudio_De_Validez_De_Criterio.pdf#:~:text=El%20Inventario%20de%20Autoeficacia%20para,asociadas%20con%20las%20inteligencias%20m%C3%BAltiples

Pérez, E., Beltramino, C. y Cupani, M. (2003). Inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples. Fundamentos teóricos y estudios psicométricos. Evaluar, 3(1), 36-60. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/606/575

Renzulli, J. S. (1977). The enrichment triad model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Creative Learning Press.

Robinson, K. (2012). Busca tu elemento. Aprender a ser creativo individual y colectivamente. Empresa Activa.

Sánchez López, M C. (2006). Configuración cognitivo-emocional en alumnos de altas habilidades [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://www.tesisenred.net/handle/10803/10993#page=1

Seashore, C. E., Lewis D. y Seatveit J. G. (2008). Test de aptitudes musicales de Seashore: Manual. TEA.

Torrance, E. P. (1974). The Torrance tests of creative thinking–norms-technical manual research edition–verbal tests, forms A and B–figural tests, forms A and B. Personnel Press.

Valera Calvo, C. y Plasencia Cruz, I. del C. (2006). El Proyecto Spectrum: Ampliación y actividades de aprendizaje de ciencias en el primer ciclo de educación primaria. Revista de Educación, 339, 947-958. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/69123

Yuste, C., Yuste, D., Martínez R., y Gálvez J. L. (1998). Batería de aptitudes diferenciales y generales BADyG E3. CEPE.

Published

2021-08-13

How to Cite

Identification of Musical Talent in Schoolchildren of the Autonomous Community of the Region of Murcia, Spain (F. R. Lázaro-Tortosa, M. Marco-Arenas, & M. C. Sánchez-López , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.17

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Identification of Musical Talent in Schoolchildren of the Autonomous Community of the Region of Murcia, Spain (F. R. Lázaro-Tortosa, M. Marco-Arenas, & M. C. Sánchez-López , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.17

Comentarios (ver términos de uso)