Hispanic Socio-Religious Minorities in Secondary School Textbooks in Spain (1970–2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.21

Keywords:

Textbooks, Secondary Education, Religious-cultural groups, Spain, XXth-XXIth centuries, Early Modern Spain history

Abstract

Introduction. Western societies face the challenge of introducing and developing educational methodologies in order to ease the integration of minorities and promote the attention to the diversity of an increasingly and heterogeneous group of students. History can contribute to this mission by analyzing the past of groups that were persecuted because of their origin, ideas, or beliefs. Methods. This paper examines the narratives and methodologies implemented in the last half-century in the several Spanish secondary education levels to inspect the history of Jew converts and Moriscos, the two main Spanish socio-religious minorities during the Early Modern Period. Conducting the study required analyzing more than thirty school textbooks; these texts were published between 1973 and 2018. They have been used in the legislative context defined by the four applicable education programs from 1970 to the present in the two secondary education levels in Spain (compulsory education and high school). The analysis of these contents was conducted considering their place in the general programming of each educational law, the space occupied by the explanation in each didactic unit, and the interpretation given to the role that both minorities played in Spain during the Early Modern Period. This paper aims to define the argumentative line used to introduce the evolution of both social groups in the teaching of Hispanic history in the 16th and 17th centuries. Results. Thanks to examining contents, exercises, and complementary materials, we can verify that the study of both minorities is one of the most important issues in Spanish history in the Early Modern Period. However, it has been observed that, in the last fifty years, there are no significant modifications in textbooks used in secondary education. Both groups are examined prioritizing political and institutional considerations, where the social and cultural issues are relegated to the background. Discussion. The persistence of these discursive inertias cannot be just explained from the importance of nationalist narratives in the way our history is narrated, but also on the basis of the obvious lack of connection between taught/learned and researched history.

Author Biography

Francisco Javier Moreno-Díaz del Campo, Universidad de Castilla-La Mancha

Profesor de Historia Moderna en la Facultad de Letras de Ciudad Real. En los últimos años su trabajo ha transitado en dos direcciones. En primer lugar, por las Humanidades Digitales aplicadas a la historia, especialmente en lo relativo a la enseñanza de la Edad Moderna. Junto a ello ha trabajado cuestiones relativas a la minoría morisca principalmente tocantes a su vida socio-económica y religiosa.

References

Amelang, J. S. (2011). Historias paralelas. Judeoconversos y moriscos en la España moderna. Akal.

Borre Johnsen, E. (1996). Libros de texto en el calidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. Pomares-Corredor.

Choppin, A. (1992). Les manuels scolaires: Historie et actualité. Hachette Education.

Domínguez Ortiz, A. (1978). Los judeoconversos en España y América. Istmo.

Domínguez Ortiz, A. (1997). El libro de texto en mis recuerdos. En L. Arranz Márquez (Coord.), Actas del V Congreso sobre el libro de texto y materiales didácticos (pp. 19-23). UCM.

Domínguez Ortiz, A. y Vincent, B. (1978). Historia de los moriscos. Vida y tragedia de una minoría. Revista de Occidente.

Fernández Palop, M. P. y Caballero García, P. A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: Fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.229641

Foster, S. (2011). Dominant traditions in international textbook research and revision. Education Inquiry, 2(1), 5-20. https://doi.org/10.3402/edui.v2i1.21959

García González, F., Gómez Carrasco, C. J. y Rodríguez Pérez, R. A. (Eds.). (2016). La edad moderna en educación secundaria. Experiencias de investigación. Editum.

Gómez Carrasco, C. J. (2014). Pensamiento histórico y contenidos disciplinares en los libros de texto. Un análisis exploratorio de la edad moderna en 2o de la ESO. Ensayos. Revista de la Facultad de la Educación de Albacete, 29(1), 131-158. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/issue/view/70

Gómez Carrasco, C. J., Cózar Gutiérrez, R. y Miralles Martínez, P. (2014). La enseñanza de la historia y el análisis de libros de texto. Construcción de identidades y desarrollo de competencias. Ensayos. Revista de la Facultad de la Educación de Albacete, 29(1), 1-25. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/532/447

Gómez Carrasco, C. J., García González, F. y Miralles Martínez, P. (Eds.) (2016). La edad moderna en educación secundaria. Propuestas y experiencias de innovación.

Gómez Carrasco, C. J. y López Martínez, A. M. (2014). Las imágenes de los libros de texto y su función en la enseñanza de la Historia. Diseño de un instrumento de análisis. Enseñanza de las Ciencias Sociales, (13), 17-29. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/issue/view/21663

Gómez Carrasco, C. J. y Molina Puche, S. (2017). Narrativas nacionales y pensamiento histórico en los libros de texto de educación secundaria de España y Francia. Análisis a partir del tratamiento de los contenidos de la Edad Moderna. Vínculos de Historia, (6), 206-229. https://doi.org/10.18239/vdh.v0i6.276

Henarejos Carrillo, P. (2016). La edad moderna a través de la LOE y la LOMCE. En F. García González, C. J. Gómez Carrasco y R. A. Rodríguez Pérez (Eds.), La edad moderna en educación secundaria. Experiencias de investigación (pp. 141-153). Editum. https://www.academia.edu/25082227/La_Edad_Moderna_en_Educaci%C3%B3n_Secundaria_Experiencias_de_investigaci%C3%B3n

Jefatura del Estado (6 de agosto, 1970). Ley 12/1970, de 4 de agosto, por la que se concede un crédito extraordinario de 70.000.000 de pesetas al Ministerio de Asuntos Exteriores para abonar cuotas de España de los años 1966 a 1969, ambos inclusive, al Fondo Especial de las Naciones Unidas. Boletín Oficial del Estado, Núm. 187, pp. 12525-1256. https://www.boe.es/boe/dias/1970/08/06/pdfs/A12525-12546.pdf

Jefatura del Estado (4 de octubre, 1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, pp. 28927-28942. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1

Jefatura del Estado (24 de diciembre, 2002). Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 307, pp. 45188-45220. https://www.boe.es/eli/es/lo/2002/12/23/10

Jefatura del Estado (4 de mayo, 2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 106, pp. 17158-17207. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2

Jefatura del Estado (10 de diciembre, 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, pp., 97858-97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8

López Facal, R. (2010). Nacionalismos y europeísmos en los libros de texto. Identificación e identidad nacional. Clío & Asociados. La historia enseñada, (14), 9-33. https://doi.org/10.14409/cya.v1i14.1673

Martínez, N., Valls, R. y Pineda, F. (2009). El uso del libro de texto de historia de España en bachillerato: Diez años de estudio, 1993-2003 y dos reformas (LGE-LOGSE). Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (23), 3-35. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2405/1950

Miralles Martínez, P. y Gómez Carrasco, C. J. (2017). Enseñanza de la historia, análisis de libros de texto y construcción de identidades colectivas. Historia y Memoria de la Educación, (6), 9-28. https://doi.org/10.5944/hme.6.2017.18745

Molina, S., Gómez, C. J. y Ortuño, J. (2014). History education under the new educational reformin Spain: New wine in old bottles? International Journal of Historical Learning Teaching and Research, 12(2), 122-132. https://doi.org/10.18546/HERJ.12.2.10

Pérez Garzón, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades? Historia de la Educación, 27, 37-55. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/0212-0267/article/view/1596

Rodríguez Garrido, J. E. (2012). Trato y maltrato de la historia de España en los libros de texto de la EGB y la ESO [Tesis Doctoral]. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/15236/

Valls Montés, R. (1995). Las imágenes en los manuales escolares españoles de historia, ¿ilustraciones o documentos? Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (4), 105-119.

Valls Montés, R. (1998). Recepción de los manuales de historia en los centros escolares españoles (siglos XIX y XX): Estado de la cuestión. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (12), 3-28. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2940/2511

Valls Montés, R. (1999). Sobre la elección y usos de las imágenes de los manuales escolares de historia: Un ejemplo español (1900-1998). Clío y asociados. La historia enseñada, (4), 77-100. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/1547/2461

Valls Montés, R. (2001). Los estudios sobre los manuales escolares de historia y sus nuevas perspectivas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (15), 25-36. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2915/2487

Valls Montés, R. (2007). Historiografía escolar española: Siglos XIX-XXI. UNED.

Valls Montés, R. (2008). La enseñanza de la historia y textos escolares. Libros del Zorzal.

Published

2021-08-31

How to Cite

Hispanic Socio-Religious Minorities in Secondary School Textbooks in Spain (1970–2018) (F. J. Moreno-Díaz del Campo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.21

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Hispanic Socio-Religious Minorities in Secondary School Textbooks in Spain (1970–2018) (F. J. Moreno-Díaz del Campo , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.21

Comentarios (ver términos de uso)