An Approach to the Study of Laboratory Work From the Representations of Future Biology Teachers

Keywords: Biology, teacher training, social representations, laboratory work

Abstract

Introduction. This article presents a study conducted with 111 students of the Biology teacher training program in San Juan Province, Argentina, to know the students’ opinions, investigate their social representations related to the laboratory work, and analyze its impact on the current process and their future teaching performance. Method. The study was developed from a qualitative approach. The instrument implemented included a technique of evocation and hierarchical organization and a technique of incomplete phrases. Results. The results obtained show that the representations tend to focus on elements related to teaching, learning, and procedural aspects. At the same time, the opinions of the students indicate the scarce realization of experimental practices and the insufficient connection with the theoretical concepts studied. Conclusion. These results invite us to reflect on the need to increase and diversify experimental work in Biology teacher training to contribute to the future professional performance of these students at the secondary level.

Author Biographies

Erica Zorrilla, Universidad Nacional de San Juan

Profesora de enseñanza media y superior en Física (UNSJ), y Doctora en Educación (UNCuyo). Es investigadora independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y directora del Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina. Se desempeña como Profesora Titular de cátedras de Formación Docente y dirige proyectos sobre Enseñanza de las Ciencias Naturales.

Claudia Mazzitelli, Universidad Nacional de San Juan

Profesora en Física por la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan, y Doctora en Ciencias de la Educación por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo. Actualmente se desempeña como becaria posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET).

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Published
2021-07-06
How to Cite
Zorrilla, E., & Mazzitelli, C. (2021). An Approach to the Study of Laboratory Work From the Representations of Future Biology Teachers. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.9

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