Semantic Construction of the Concept Challenges for Sustainable Cities and Communities by University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-3.37

Keywords:

Semantic construction, challenges, sustainable development, communities, cities, university students

Abstract

Introduction. Today, the environmental problem requires our society to take immediate action. Thus, the Sustainable Development Goals were pronounced in 2015 to guide human development in the world, where sustainability is privileged. Objective. The purpose of this article is to show the semantic representation of the challenges that arise to meet the goal of 11 sustainable cities and communities through the perspective of college students. Method. The inquiry was exploratory; this was done using the methodology of natural semantic networks and including 59 young college students from the life sciences area of the Autonomous University of Nuevo León. Results. The population was 66.1% women and 33.9% men, and the ages were between 18 and 28 years old. The main challenges expressed by the participants were air pollution, litter, water pollution, deforestation, car trafficking, lack of green areas, and overpopulation. There was also a 75% similarity between the expressions commented by women and men. Discussion. Verbal expressions referred to by university students determine the presence of a semantic memory that recreates the conjunction of their experiences, ideas, and perceptions in relation to their environment. Conclusions. It is concluded that the construct edified by the students is consistent with the goals of goal 11 subscribed to the 2030 Agenda. 

Author Biography

Pedro César Cantú-Martínez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctorado en Ciencias Biológicas por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) en México. Profesor de la UANL, adscrito a la Facultad de Ciencias Biológicas. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores – CONACYT: Nivel 1. Miembro del Cuerpo Académico de Ciencias Exactas y Desarrollo Humano UANL-CA-181 con nivel. Consolidado. Su línea de investigación es desarrollo humano, calidad de vida y sustentabilidad

References

Aznar Minguet, P., Ull Solís, M.A., Martínez Agut, M. del P. y Piñero Guillamany, A. (2014). Competencias básicas para la sostenibilidad: Un análisis desde el diálogo disciplinar. Bordón, 66(2), 13-27. https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66201

Bonil, J., Junyent, M. y Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(Extraordinario), 198-215. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.05

Bottino Bernardi, R. (2009). La ciudad y la urbanización. Estudios Históricos, (2), 1-14. http://www.estudioshistoricos.org/edicion_2/rosario_bottino.pdf

Cantú-Martínez, P. C. (2015). Escenario socioambiental del área metropolitana de Monterrey. Ciencia UANL, 18(72), 38-46. http://cienciauanl.uanl.mx/?p=3818

Cantú-Martínez, P. C. (2019). La apreciación semántica de la noción desafíos en bioética por alumnos universitarios del campo de las ciencias biológicas. Revista Iberoamericana de Bioética, (10), 01-11. https://doi.org/10.14422/rib.i10.y2019.002

Cantú-Martínez, P. C. (2020). Actitudes proambientales en jóvenes universitarios. Ciencia y Educación, 4(2), 67-74. https://doi.org/10.22206/cyed.2020.v4i2.pp67-74

Charry Joya, C. A. (2006). Perspectivas conceptuales sobre la ciudad y la vida urbana: El problema de la interpretación de la cultura en contextos urbanos. Antípoda, (2), 209-228. http://www.scielo.org.co/pdf/antpo/n2/n2a12.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2017). Anuario estadístico y geográfico de Nuevo León 2017. Autor. https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF_Docs/NL_ANUARIO_PDF.pdf

Marroquín Ciendúa, F., Palacios Chavarro, J. A., Sandoval Escobar, M. C. y Sierra Puentes, M. C. (2019). Consumo ecológico: Estudio exploratorio sobre el comportamiento de mujeres en Colombia. Revista Espacios, 40(24), 1-14. http://www.revistaespacios.com/a19v40n24/a19v40n24p24.pdf

Naciones Unidas. (2018). La agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Naciones Unidas. Asamblea General. (4 de agosto de 1987). A/42/427. Desarrollo y cooperación económica internacional: Medio ambiente. Informe de la Comisión Mundial sobre el medio ambiente y el desarrollo. https://tinyurl.com/y69vbgjt

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019a). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www1.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals.html

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2019b). Objetivo 11: Ciudades y comunidades sostenibles. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals/goal-11-sustainable-cities-and-communities.html#targets

Rodríguez, R. J. (2010). Herramientas informáticas para la representación del conocimiento. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 14(2), 217-232. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73102010000200017

Touguinha, S. y Pato, C. (2011). Valores personales, creencias ambientales ecocéntricas y comportamiento ecológico de trabajadores brasileños: El caso del Ministerio Público del Distrito Federal y Territorios. Quaderns de Psicologia, 13(1), 35-45. https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/918

Vera-Noriega, J. Á., Pimentel, C. E. y Batista de Albuquerque, F. J. (2005). Redes semánticas: Aspectos teóricos, técnicos, metodológicos y analíticos. Ra Ximhai, 1(3), 439-451. https://doi.org/10.35197/rx.01.03.2005.01.jv

Walle, C. E. (27 de marzo de 2019). En NL una persona genera un kilogramo de basura. ABC Noticias. https://abcnoticias.mx/en-nl-una-persona-genera-un-kilogramo-de-basura/131535

Published

2021-08-28

How to Cite

Semantic Construction of the Concept Challenges for Sustainable Cities and Communities by University Students (P. C. Cantú-Martínez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.37

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Semantic Construction of the Concept Challenges for Sustainable Cities and Communities by University Students (P. C. Cantú-Martínez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.25-3.37

Comentarios (ver términos de uso)