Parent Involvement in Homework

Keywords: Homework, parental involvement, family, primary education

Abstract

Objective. To know how the family, specifically the parents, affects the pattern of doing homework. Method. A cross-sectional descriptive-evaluative study was conducted using an ad hoc questionnaire. The study included 294 Spanish families whose children were enrolled in the last years of primary school during the 2019-2020 academic year. SPSS 22.0 was used for the statistical analysis. Since the selected variables are nominal, descriptive statistics were used, specifically frequencies and percentages, as well as the use of contingency tables, Pearson’s χ2, Cramer’s V to determine the size of the effect. Results. The main results showed a parental pattern of autonomy in doing homework and the search for support, preferably from relatives instead of external support. This pattern is repeated in sons and daughters, who also do homework at home and invest between 1 and 2 hours, although this depends on the educational course. The place and the person who helps with sons and daughters’ homework assignments are significantly related to the the parents’ educational level. Conclusion. The continuity of the model from fathers and mothers to sons and daughters is significantly demonstrated; this denotes the need for a pedagogical review in this regard, which promotes a different approach to the performance of homework.

Author Biographies

María de los Ángeles Hernández-Prados, Universidad de Murcia

Licenciada y doctora en Pedagogía, profesora Titular de la Universidad de Murcia,  imparte docencia en el Dpto. Teoría e Historia de la Educación y desarrolla las siguientes líneas de investigación: Educación para la ciudadanía y mejora de la convivencia escolar, Educación en valores en el contexto familiar y Perspectiva ético-moral de la Sociedad de la Información, así como la relación entre familia y centros escolares. Miembro del grupo de investigación “educación en valores” y colaboradora del grupo de investigación “compartimos educación”.

Juan Antonio Gil-Noguera, Universidad de Murcia

Psicopedagogo en una asociación de personas con discapacidad y docente en un Programa Formativo Profesional. Tiene el Máster de Psicología de la Educación y el de Formación del Profesorado de la especialidad en Orientación Educativa por la Universidad de Murcia. Ha participado en proyectos de investigación sobre creatividad y pensamiento científico, deberes escolares y familia. Doctorando de la Universidad de Murcia.

References

Bartau Rojas, I., Azpillaga Larrea, V. y Joaristi Olariaga, L. M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 93-112. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.225141

Carr, N. S. (2013). Increasing the effectiveness of homework for all learners in the inclusive classroom. School Community Journal, 23(1), 169-182. https://eric.ed.gov/?id=EJ1004337

Chang, C. B., Wall, D., Tare, M., Golonka, E. y Vatz, K. (2014). Relations of attitudes toward homework and time spent on homework to course outcomes: the case of foreign language learning. Journal of Educational Psychology, 106(4), 1049-1065. https://doi.org/10.1037/a0036497

Consejo Escolar de la Comunidad de Madrid (2017). Las tareas escolares después de la escuela. Autor.

Dettmers, S., Yotyodying, S. y Jonkmann, K. (2019). Antecedents and outcomes of parental homework involvement: How do family-school partnerships affect parental homework involvement and student outcomes? Frontiers in psychology, 10, 1048. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01048

Evans, M. P. (2018). The challenge of family engagement policy implementation: A case study of title I school-family compacts in the USA. En Y. Guo (Ed.), Home-school relations. International perspectives (pp. 37-54). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0324-1_3

Fan, H., Xu, J., Cai, Z., He, J. y Fan, X. (2017). Homework and students’ achievement in math and science: A 30-year meta-analysis, 1986-2015. Educational Research Review, 20, 35-54. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.003

Fernández-Alonso, R., Álvarez-Díaz, M., Suárez-Álvarez, J. y Muñiz, J. (2017) Students’ achievement and homework assignment strategies. Frontiers in Psychology, 8, 270-280. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00286

González Felipe, P. y Raparaz Abaitua, C. (2012). La opinión de los estudiantes sobre las tareas escolares. IDEA Revista del Consejo Escolar de Navarra, (38), 22-45. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/ficheros-2/revistas-idea/

Hernando, Á., Oliva, A. y Pertegal, M.-Á. (2012). Variables familiares y rendimiento académico en la adolescencia. Estudios de Psicología, 33(1), 51-65. https://doi.org/10.1174/021093912799803791

Jefatura del Estado. (Martes 10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, Núm. 295, pp. 97858-97921. https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Katz, I., Buzukashvili, T. y Feingold, L. (2012). Homework stress: Construct validation of a measure. Journal of Experimental Education, 80(4), 405-421. https://doi.org/10.1080/00220973.2011.610389

Lam, S.-F-, Wong, B. P. H., Yang, H. y Lin, Y. (2012). Understanding student engagement with a contextual model. En S. L. Christenson, A. L. Reschly y C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 403-420). Springer Science. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_2

Lloret Irles, D., Cabrera Perona, V. y Sanz Baños, Y. (2013). Relaciones entre hábitos de uso de videojuegos, control parental y rendimiento escolar. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 237-248. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i3.58

Martínez Seijo, M. L., Rayón Rumayor, L. y Torrego Seijo, J. C. (2017). Las familias ante el abandono escolar. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(2), 59-78. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.44617

Moè, A., Katz, I. y Alesi, M. (2018). Scaffolding for motivation by parents, and child homework motivations and emotions: Effects of a training programme. British Journal of Educational Psychology, 88(2), 323-344. https://doi.org/10.1111/bjep.12216

Mora, T. y Escardíbul, J.-O. (2016). Home environment and parental involvement in homework during adolescence in Catalonia (Spain). Youth & Society, 50(2), 183-203. https://doi.org/10.1177/0044118x15626050

Murillo, F. J. y Martínez-Garrido, C. (2013). Homework influence on Academic performance. A study of Iberoamerican students of primary education. Revista de Psicodidáctica, 18(1), 157-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4101333

Murillo, F. J. y Hernández-Castilla, R. (2020). ¿La implicación de la familia influye en el rendimiento? Un estudio en educación primaria en América latina. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 13-22. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.10.002

Núñez, J. C., Epstein, J. L., Suárez, N., Rosário, P., Vallejo, G. y Valle, A. (2017). How do student prior achievement and homework behaviors relate to perceived parental involvement in homework? Frontiers in Psychology, 8, 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01217

Núñez, J. C., Regueiro, B., Suárez, N., Piñeiro, I., Rodicio, M. L. y Valle, A. (2019). Student perception of teacher and parent involvement in homework and student engagement: The mediating role of motivation. Frontiers in psychology 10, 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01384

Offer, S. (2013). Family time activities and adolescents’ emotional well-being. Journal of Marriage and Family, 75(1), 26-41. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2012.01025.x

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Piñeiro Ruiz, M. y Delgado Gallardo, A. (Coords.). (2017) Deberes escolares. Guía para las buenas prácticas en la enseñanza básica. Consejería de Educación. Junta de Castilla y León. http://stecyl.net/guia-sobre-deberes-escolares-para-las-buenas-practicas-en-la-ensenanza-basica/

Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Estévez, I., Ferradás, M. y Suárez, N. (2015). Diferencias en la percepción de la implicación parental en los deberes escolares en función del nivel de motivación de los estudiantes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 313-323. https://doi.org/10.3390/ejihpe5030028

Regueiro, B., Suárez, N., Estévez, I., Rodríguez, S., Piñeiro, I. y Valle, A. (2018). Deberes escolares y rendimiento académico: un estudio comparativo entre el alumnado inmigrante y nativo. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 92-98. https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.160

Regueiro, B., Suárez, N., Valle, A., Núñez, J. C. y Rosário, P. (2015). La motivación e implicación en los deberes escolares a lo largo de la escolaridad obligatoria. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 47-63. 10.1387/RevPsicodidact.12641

Reina, A., Peinado, C. y Lacasa, P. (1999) ¿Qué piensan de los deberes las niñas, los niños y sus familias? Cultura y

Educación: Culture and Education, 11(1), 37-48. https://doi.org/10.1174/113564002320584826

Suárez, N., Fernández, E., Cerezo, R., Rodríguez, C., Rosário, P. y Núñez, J. C. (2012). Tareas para casa, implicación familiar y rendimiento académico. Aula Abierta, 40(1), 73-84. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/issue/view/1039/144

Trautwein, U., Schnyder, I., Niggli, A., Neumann, M., y Lüdtke, O. (2009). Chameleon effects in homework research: The homework–achievement association depends on the measures used and the level of analysis chosen. Contemporary Educational Psychology, 34(1), 77-88. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2008.09.001

Published
2022-04-11
How to Cite
Hernández-Prados, M., & Gil-Noguera, J. (2022). Parent Involvement in Homework. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.16
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)