Curricular and Practical Considerations on Teacher Professional Development in Initial Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14372Keywords:
Teacher professional development, initial teacher education, practical formation, teachersAbstract
Objective. This article presents the results of a study, whose objective was to analyze the teacher professional development approach in its articulation with practical training, from the appropriation of teacher trainers and graduates, in four majors of a Chilean state university, located in the Valparaiso region. Methodology. Using a hermeneutic methodology of the interpretive paradigm of qualitative research, the study conducted a field work implying the content analysis of 37 documents –ministerial and institutional– and 16 semi-structured interviews with heads of degree departments, teachers of practice training and graduates. Results. Based on the methodological approach of grounded theory, the study analyzed the information collected and showed, as results, that the inicial training space presents guidelines in its institutional document system. These guidelines address the normatively established framework on teachers’ professional development, which do not materialize in the practical space of the majors, since, from the unified analysis of the discourse of interviewees, it can be argued that there is a curricular disarticulation that replicates a traditional training model from which knowledge is fragmented through the instrumentalization of pedagogical formation.
References
Angulo Rasco, J. F. (2017). La interpretación como diálogo y la doble hermenéutica. En S. Redon Pantoja y J. F.
Angulo Rasco (Coords.), Investigación cualitativa en educación (pp. 268-279). Miño y Davila.
Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: Lo que nos dice la experiencia internacional y latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 77-99. http://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/25677
Barrera Robles, M. e Hinojosa Torres, C. (2017). Incidencia del proceso de la práctica profesional en las dimensiones de la formación docente de estudiantes de pedagogía en educación física. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 54(2), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8150726
Bautista, A. y Ortega-Ruiz, R. (2015). Desarrollo profesional docente: Perspectivas y enfoques internacionales. Psycholegy, Society, & Education, 7(3), 343-355. https://doi.org/10.25115/psye.v7i3.514
Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI. Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Coords.), Manual de investigación cualitativa. (Vol. 2: Las estrategias de investigación cualitativa, pp. 270 - 325). Gedisa.
Cisternas León, T. (2017). Desafíos y principios para investigar con teoría fundamentada. En S. Redon y F. Angulo (Coords.), Angulo. La investigación cualitativa en educación (pp. 267-278). Miño y Davila.
Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Narcea.
Day, C. (2014). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Narcea.
Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: Vidas nuevas, verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos. Narcea.
Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.
Giroux, H. (2012). La educación y la crisis del valor de lo público. Desafiando la agresión a los docentes, los estudiantes y la educación pública. Criatura Editora.
González, L. E. (2015). Arriba profes de Chile. De la precarización neoliberal a la reorganización docente. América en Movimiento.
Gorichon, S., Ruffinelli, A., Pardo, A. y Cisternas, T. (2015). Relaciones entre formación inicial e iniciación profesional de los docentes. Principios y desafíos para la formación práctica. Cuaderno de Educación, (66), 1-20. https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/9464/txt1197.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Morata.
Hirmas, C. y Cortés, I. (2015). Investigación sobre formación práctica en Chile: Tensiones y desafíos. OEI.
Loughran, J. y Russell, T. (2016). Comenzando a entender la enseñanza como una disciplina. En T. Russel, R. Fuentealba y C. Hirmas (Comps.), Formadores de formadores, descubriendo la propia voz a través del self-estudy (pp. 65-76). OEI. https://www.researchgate.net/publication/304750117_FORMADORES_DE_FORMADORES_Descubriendo_la_propia_voz_a_traves_del_Self_-_Study
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2013). Desarrollo profesional docente. Narcea.
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes 10 claves para el cambio. Narcea.
Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5.a ed.). Deusto.
Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53), 1-9. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf
Soneira, A. J. (2014). La “teoría fundamentada en los datos” (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universitaria de Antioquia.
Tardif, M. (2010). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.
Trinidad Requena, A., Carrero Planes, V. y Soriano Miras, R. M. (2006). Teoría fundamentada “Grouded Theory”. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. CIS.
Vaillant, D. y Cardozo Gaibisso, L. (2017). Desarrollo profesional docente: Entre la proliferación conceptual y la escasa incidencia en la práctica de aula. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(26), 5-14. http://dx.doi.org/10.29197/cpu.v13i26.259
Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Narcea.
Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.
Zeichner, K. M. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Narcea.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: