Curricular and Practical Considerations on Teacher Professional Development in Initial Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14372

Keywords:

Teacher professional development, initial teacher education, practical formation, teachers

Abstract

Objective. This article presents the results of a study, whose objective was to analyze the teacher professional development approach in its articulation with practical training, from the appropriation of teacher trainers and graduates, in four majors of a Chilean state university, located in the Valparaiso region. Methodology. Using a hermeneutic methodology of the interpretive paradigm of qualitative research, the study conducted a field work implying the content analysis of 37 documents –ministerial and institutional– and 16 semi-structured interviews with heads of degree departments, teachers of practice training and graduates. Results. Based on the methodological approach of grounded theory, the study analyzed the information collected and showed, as results, that the inicial training space presents guidelines in its institutional document system. These guidelines address the normatively established framework on teachers’ professional development, which do not materialize in the practical space of the majors, since, from the unified analysis of the discourse of interviewees, it can be argued that there is a curricular disarticulation that replicates a traditional training model from which knowledge is fragmented through the instrumentalization of pedagogical formation.

Author Biographies

Javiera Camus-Camus, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesora de Historia y Ciencias Sociales, Magister en Educación, mención Evaluación Educativa de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Profesional de la Unidad de Evaluación del Desempeño Académico Universidad de Playa Ancha.

Javier Vergara-Núñez, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación

Pedagogo, Magister en Educación, mención Currículo (PUCV, Chile); Doctor en Ciencias de la Educación (UCL, Lovaina, Bélgica); Académico de la Universidad de Playa Ancha y P. Universidad Católica de Valparaíso. Docente e investigador en el área de Currículum educacional y Formación de profesores. Responsable de procesos de innovación curricular en Instituciones de Educación Superior.

References

Angulo Rasco, J. F. (2017). La interpretación como diálogo y la doble hermenéutica. En S. Redon Pantoja y J. F.

Angulo Rasco (Coords.), Investigación cualitativa en educación (pp. 268-279). Miño y Davila.

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: Lo que nos dice la experiencia internacional y latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 77-99. http://ojs.uc.cl/index.php/pel/article/view/25677

Barrera Robles, M. e Hinojosa Torres, C. (2017). Incidencia del proceso de la práctica profesional en las dimensiones de la formación docente de estudiantes de pedagogía en educación física. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 54(2), 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8150726

Bautista, A. y Ortega-Ruiz, R. (2015). Desarrollo profesional docente: Perspectivas y enfoques internacionales. Psycholegy, Society, & Education, 7(3), 343-355. https://doi.org/10.25115/psye.v7i3.514

Charmaz, K. (2013). La teoría fundamentada en el siglo XXI. Aplicaciones para promover estudios sobre la justicia social. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Coords.), Manual de investigación cualitativa. (Vol. 2: Las estrategias de investigación cualitativa, pp. 270 - 325). Gedisa.

Cisternas León, T. (2017). Desafíos y principios para investigar con teoría fundamentada. En S. Redon y F. Angulo (Coords.), Angulo. La investigación cualitativa en educación (pp. 267-278). Miño y Davila.

Day, C. (2005). Formar docentes. Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Narcea.

Day, C. (2014). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Narcea.

Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: Vidas nuevas, verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos. Narcea.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Giroux, H. (2012). La educación y la crisis del valor de lo público. Desafiando la agresión a los docentes, los estudiantes y la educación pública. Criatura Editora.

González, L. E. (2015). Arriba profes de Chile. De la precarización neoliberal a la reorganización docente. América en Movimiento.

Gorichon, S., Ruffinelli, A., Pardo, A. y Cisternas, T. (2015). Relaciones entre formación inicial e iniciación profesional de los docentes. Principios y desafíos para la formación práctica. Cuaderno de Educación, (66), 1-20. https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/9464/txt1197.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Morata.

Hirmas, C. y Cortés, I. (2015). Investigación sobre formación práctica en Chile: Tensiones y desafíos. OEI.

Loughran, J. y Russell, T. (2016). Comenzando a entender la enseñanza como una disciplina. En T. Russel, R. Fuentealba y C. Hirmas (Comps.), Formadores de formadores, descubriendo la propia voz a través del self-estudy (pp. 65-76). OEI. https://www.researchgate.net/publication/304750117_FORMADORES_DE_FORMADORES_Descubriendo_la_propia_voz_a_traves_del_Self_-_Study

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2013). Desarrollo profesional docente. Narcea.

Marcelo, C. y Vaillant, D. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes 10 claves para el cambio. Narcea.

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa (5.a ed.). Deusto.

Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39(53), 1-9. http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf

Soneira, A. J. (2014). La “teoría fundamentada en los datos” (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universitaria de Antioquia.

Tardif, M. (2010). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.

Trinidad Requena, A., Carrero Planes, V. y Soriano Miras, R. M. (2006). Teoría fundamentada “Grouded Theory”. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. CIS.

Vaillant, D. y Cardozo Gaibisso, L. (2017). Desarrollo profesional docente: Entre la proliferación conceptual y la escasa incidencia en la práctica de aula. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(26), 5-14. http://dx.doi.org/10.29197/cpu.v13i26.259

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente. Narcea.

Valles, M. S. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.

Zeichner, K. M. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Narcea.

Published

2023-01-01

How to Cite

Curricular and Practical Considerations on Teacher Professional Development in Initial Teacher Training (J. Camus-Camus & J. Vergara-Núñez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14372

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Curricular and Practical Considerations on Teacher Professional Development in Initial Teacher Training (J. Camus-Camus & J. Vergara-Núñez , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14372

Comentarios (ver términos de uso)