New Configurations in the Didactic Space. Analysis of Educational Inclusion Policies From the Perspective of Radical Constructivism Proposed by Humberto Maturana

Keywords: Educational inclusion, radical constructivism, emotions, public policy, diversity

Abstract

Objective. This essay aims to reflect on the changes experienced by education in Chile since the implementation of the General Education Law (LGE) in 2009, which brought direct consequences in the implementation of various regulations and decrees from an inclusive perspective and valuing diversity. Discussion. This reflection is based on the epistemological view of Radical Constructivism as an explanatory domain of the ontogeny of knowledge from the subjectivity of the subject, his experiences, and interactions, rejecting the idea that reality is objective. Based on learning, this epistemic trend places the emotions as promoting elements of scopes for actions for the development of the teaching-learning process, which is coherent with the presented international studies that problematize emotions as a central element for such process. Conclusion. The conclusion is based on the understanding of emotions from an inclusive point of view, which allows explaining from what is proposed by the Radical Constructivism, the importance of emotions in the analysis of the results of the current public policy, and its affectation in the learning processes within the didactic space. 

Author Biography

David Reinaldo Román-Soto, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Licenciado en Educación y Profesor de Educación Diferencial en Problemas de Aprendizaje, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE). Master en Trabajo Social y Políticas Públicas, Universidad de Fribourgo, Suiza. Becado del programa de Doctorado en UMCE. Académico del Departamento de Educación Diferencial de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación en la carrera de Educación Diferencial en Problemas de Aprendizaje. Docente de la carrera de Educación Diferencial mención Dificultades Específicas y Socioafectivas del Aprendizaje Escolar, Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Coordinador Académico Fundación Súmate por la Inclusión. 

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2021). Otros indicadores de calidad. https://www.agenciaeducacion.cl/otros-indicadores-de-calidad/

Bardach, L., Lüftenegger, M., Yanagida, T., Schober, B. y Spiel, C. (2019). The role of within-class consensus on mastery goal structures in predicting socio-emotional outcomes. British Journal of Educational Psychology, 89(2), 239-258. https://doi.org/10.1111/bjep.12237

Barrio de la Puente, J. L. (2009). Hacia una educación inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120013A/15360

Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Guía para la evaluación y mejora de la ecuación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (3.a ed.). CSIE; Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. http://formacion.intef.es/pluginfile.php/42200/mod_imscp/content/2/guia_indicadores_inclusiva_unesco.pdf

Bove, G., Marella, D. y Vitale, V. (2016). Influences of school climate and teacher’s behavior on student’s competencies in mathematics and the territorial gap between Italian macro-areas in PISA 2012. Educational, Cultural and Psychological Studies, (13), 63-96. https://doi.org/10.7358/ecps-2016-013-bove

Contreras-Quiroz N., Román-Soto, D., Druker-Ibáñez, S., Caldera-Mercado, J. y Rodríguez-Becerra, J. (2022). Indices of Favourable and Unfavourable Emotions in the Inter-Actional Context of the Classroom: Constructions from the Chilean Case. Education Sciences, 12(1), 1-21. 10.3390/educsci12010011

Dewaele, J.-M. y Dewaele, L. (2020). Are foreign language learners’ enjoyment and anxiety specific to the teacher? An investigation into the dynamics of learners’ classroom emotions. Studies in Second Language Learning and Teaching, 10(1), 45-65. https://doi.org/10.14746/ssllt.2020.10.1.3

Eilam, E. (2019). Synchronization: A framework for examining emotional climate in classes. Palgrave Communications, 5(1), 1-11. https://doi.org/10.1057/s41599-019-0356-0

Fernet, C., Trépanier, S.-G., Austin, S. y Levesque-Côté, J. (2016). Committed, inspiring, and healthy teachers: How do school environment and motivational factors facilitate optimal functioning at career start? Teaching and Teacher Education, 59, 481-491. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.07.019

Gaete, A. (2013). ¿Es sostenible el constructivismo radical? Cinta de moebio, (46), 1-8. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2013000100001

Gamlem, S. M. (2019). Mapping teaching through interactions and pupils’ learning in mathematics. SAGE Open, 9(3), 1-13. https://doi.org/10.1177/2158244019861485

Gizir, S. (2019). The sense of classroom belonging among pre-service teachers: Testing a theoretical model. European Journal of Educational Research, 8(1), 87-97 https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.87

H. Congreso Nacional de Chile. (12 de septiembre, 2009) Ley Núm. 20370. Establece la Ley general de educación. Santiago, Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043

H. Congreso Nacional de Chile. (08 de junio, 2015) Ley Núm. 20485. De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1078172

Ibáñez Salgado, N. (2001). El contexto interaccional en el aula: Una nueva dimensión evaluativa. Estudios Pedagógicos, (27), 43-53. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052001000100003

Ibáñez Salgado, N. (2002). Las emociones en el aula. Estudios Pedagógicos, (28), 31-45. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052002000100002

Ibáñez-Salgado, N. (2011). Aprendizaje-enseñanza: Mejora a partir de la interacción de los actores. Educación y Educadores, 14(3), 457-474. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.3.1

Jafari, S. y Asgari, A. (2020). Predicting students’ academic achievement based on the classroom climate, mediating role of teacher-student interaction and academic motivation. Integration of Education, 24(1), 62-74. https://doi.org/10.15507/1991-9468.098.024.202001.062-074

Laine, A., Ahtee, M. y Näveri, L. (2020). Impact of teacher’s actions on emotional atmosphere in mathematics lessons in primary school. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(1), 163-181. https://doi.org/10.1007/s10763-018-09948-x

Lawrence-Brown, D. y Sapon-Shevin, M. (2014). Condition critical: Key principles for equitable and inclusive education. Teachers College Press.

López, V., González, P., Manghi, D., Ascorra, P., Oyanedel, J. C., Redón, S., Leal, F. y Salgado, M. (2018). Políticas de inclusión educativa en Chile: Tres nudos críticos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(157), 1-24. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3088

Maturana, H. (1990). Emociones y lenguaje en educación y política. JC Saez Editor.

Maturana, H. (1995). La realidad: ¿Objetiva o construida?: I. Fundamentos biológicos de la realidad. Anthropos.

Maturana, H. (2013). La objetividad. Un argumento para obligar. Ediciones Gránica.

Ministerio de Educación de Chile. (21 de abril de 2010). Decreto 170. Fija normas para determinar los alumnos con necesidades educativas especiales que serán beneficiarios de las subvenciones para educación especial. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1012570

Ministerio de Educación de Chile. (5 de febrero de 2015). Decreto 83 exento. Aprueba criterios y orientaciones de adecuación curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales de educación parvularia y educación básica. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1074511

Ministerio de Educación de Chile. (2017a). El primer gran debate de la reforma educacional: Ley de inclusión escolar. Agencia de Calidad de la Educación. https://www.rmm.cl/biblioteca-digital/libro-el-primer-gran-debate-de-la-reforma-educacional-ley-de-inclusion-escolar

Ministerio de Educación de Chile. (2017b). Informe nacional de la calidad de la educación 2017. Los desafíos de educar para la inclusión y la diversidad. https://archivos.agenciaeducacion.cl/IDH_web.pdf

Román Soto, D. (2019). “La educación inclusiva en Chile. Tensiones y encuentros entre la política pública vigente (Decreto n.o 170, 2009 y Decreto n.o 83, 2015) y el Espacio Didáctico” Akadèmeia, 18(1), 88-118. https://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/article/view/280/284

Suyatno, S., Mardati, A., Wantini, W., Pambudi, D. I. y Amurdawati, G. (2019). The impact of teacher values, classroom atmosphere, and student-teacher relationship towards student attitude during learning process. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(8), 54-74. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.8.4

Von Glasersfeld, E. (1984). Introducción al constructivismo radical. En P. Watzlawick (Comp.), La realidad inventada: ¿Cómo sabemos lo que creemos saber? (pp. 20-37). Gedisa. https://kupdf.net/download/paul-watzlawick-y-otros-la-realidad-inventada-iquest-c-oacute-mo-sabemos-lo-que-creemos-saber-iquest-pdf_58b0032d6454a73f43b1e8d0_pdf

Von Glasersfeld, E. (1995). Despedida de la objetividad. En P. Watzlawick y P. Krieg (Comps.), El ojo del observador. Contribuciones al constructivismo (pp. 19-31). Gedisa.

Published
2022-03-09
How to Cite
Román-Soto, D. (2022). New Configurations in the Didactic Space. Analysis of Educational Inclusion Policies From the Perspective of Radical Constructivism Proposed by Humberto Maturana. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.33
Section
Essays (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)