Open University in Postcovid-19 Periods. Collaborative Experience in Teacher Training: Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15843

Keywords:

Teaching method innovations, teaching methods, open universities, social media

Abstract

Introduction. This article presents the educational innovation project #educalabEDU and its subsequent results. Objective. This article (financed in an internal call by the Catholic University of Murcia) aims to develop 3.0 educational scenarios as a response to postCOVID-19 periods and link university teaching with professional practice in Early Childhood and Primary Education degrees at San Antonio Catholic University of Murcia and Comillas Pontifical University in Madrid. Methodology. This is an educational research project based on the results obtained from a questionnaire administered to 59 university students who participated in an educational innovation project. The project focuses on the educational use of the social network Twitter and collaborative learning among students. Direct contact with education professionals is encouraged through different sessions in the mentioned social network. Information is investigated and organized cooperatively. The project ends with developing an educational, social laboratory that puts future teachers in dialogue with experienced teachers. Results. The main results show high participation and motivation in the working methodology. The participating students say that the link between society and the university has been strengthened, promoting contact between students of different natures and origins. Conclusions. The conclusions show that a reciprocal communication space has been established, in which students and teachers with extensive professional experience have been able to share knowledge, reflections, and all kinds of didactic materials, resulting in a beneficial proposal for dialogical learning in the face of the pandemic.

Author Biographies

José Antonio Ortí-Martínez, Universidad Católica de Murcia

Graduado en Educación Infantil con Máster en Formación del Profesorado especialidad en Orientación Educativa. Doctor por la Universidad Católica San Antonio de Murcia en el programa de Ciencias Sociales. La línea de investigación en la que se ubica está relacionada con el liderazgo, los valores y la organizaciones que aprenden.

Juan José González-Ortiz, Universidad Católica de Murcia

Licenciado en Pedagogía y Doctor por la Universidad de Murcia en el programa Valores y Educación. Forma parte del Grupo de Investigación "Procesos y Contextos Educativos" en el Programa de Doctorado de la Universidad Católica de Murcia. La línea de investigación en la que se ubica está relacionada con la Formación e Innovación Docente.

Jorge Burgueño-López, Universidad Pontificia Comillas

Graduado en Educación Primaria con Mención en Lengua Extranjera. Máster en Formación del Profesorado especialidad en Ciencias Sociales y Máster en Investigación Educativa. Docente y doctorando en Universidad Pontificia Comillas. Forma parte de la Cátedra de Liderazgo e Internacionalización como Investigador.

References

Angel Uribe, I. C. & Cano Vásquez, L. M. (2011). Experiencia de un trabajo colaborativo con estudiantes y docentes de diferentes países mediado por las tecnologías de la información y la comunicación: Proyecto colaborativo interuniversitario, capítulo Colombia. Revista Q: Educación, Comunicación, Tecnología, 6(11), 1-20. https://www.researchgate.net/publication/256090342_Experiencia_de_un_trabajo_colaborativo_con_estudiantes_y_docentes_de_diferentes_paises_mediado_por_las_tecnologias_de_la_informacion_y_la_comunicacion_proyecto_colaborativo_interuniversitario_capitulo

Ballesteros Guerra, J. C. & Megías Quirós, I. (2015). Jóvenes en la red: Un selfie. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/jovenes-en-la-red-un-selfie/

Bunes Portillo, M., Blesa Aledo, B., González Báidez, A., González Ortiz, J. J., Pintado Giménez, M. del M., & Tornel Abellán, M. (2015). Valores asociados a las experiencias del cuerpo en las comunicaciones de los jóvenes. Prisma Social, (15), 34-83. http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/15/secciones/tematica/pdf/t_02_cuerpos-jovenes_34-83.pdf

Collados-Alcaide, A. (2015). Laboratorios artísticos colaborativos. Espacios transfronterizos de producción cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 45-64. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/43648 d

Estalella, A., Rocha, J., & Lafuente, A. (2013). Laboratorios de procomún: Experimentación, recursividad y activismo. Revista Teknokultura, 10(1), 21-48. https://revistas.ucm.es/index.php/TEKN/article/view/48053

Fardoun, H., González, C., Collazos, C. A., & Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21, 1-9. https://doi.org/10.14201/eks.23537

García-Peñalvo, F. J., Abella, V., Corell, A., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-26. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/23086

Griol, D., Callejas, Z, López-Cózar, R., Gutiérrez, A. M., Ábalos, N., & Espejo, G. (2010). Orienta: Un proyecto multidisciplinar e interuniversitario para la tutorización personalizada. Relada, 4(3), 165-173. https://www.researchgate.net/publication/279493775_ORIENTA_Un_proyecto_multidisciplinar_e_interuniversitario_para_la_tutorizacion_personalizada

Kuric Kardelis, S., Sanmartín Ortí, A., Ballesteros Guerra, J. C., & Calderón Gómez, D. (2020). Jóvenes en pleno desarrollo y en plena pandemia. Cómo hacen frente a la emergencia sanitaria. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. http://doi.org/10.5281/zenodo.4290170

Martín Sánchez, M. A. & López Meneses, E. (2012). La sociedad de la información y la formación del profesorado. E-actividades y aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 15(1), 15-35. http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/775

Méndez, P. J. (2012). Mundos cambiantes: La tecnología y la educación 3.0. Revista complutense de Educación, 23(1), 11-22. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n1.39099

Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1-7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Rolin Díaz, C. (2021). El liderazgo innovador como método para enfrentar los nuevos retos VUCA. Business Innova Sciences, 2(1), 53-66. http://innovasciencesbusiness.org/index.php/ISB/article/view/33

Romero-Frías, E. & Robinson-García, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: Innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 25(1), 15-31. https://doi.org/10.3916/C51-2017-03

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. International Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v1i1.228

Sevillano García, M. L. (1997). La formación inicial del profesorado en medios de comunicación y nuevas tecnologías. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1), 49-59. https://www.ugr.es/~recfpro/Profesorado_1(1)_49-59.pdf

Tourón, J. & Santiago, R. (2015). El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, (368), 196-231. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5028544

Trigueros Cano, F. J., Sánchez Ibáñez, R., & Vera Muñoz, M. I. (2012) El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: Realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4616907

Vadillo Bengoa, N. & Lazo, C. M. (2010). La pizarra digital como herramienta de aprendizaje. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, (61), 2-12. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=10920

Zabalza, M. Á. y Beraza, M. Á. Z. (2004). Diarios de clase: Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea.

Published

2023-02-15

How to Cite

Open University in Postcovid-19 Periods. Collaborative Experience in Teacher Training: Case Study (J. A. Ortí-Martínez, J. J. González-Ortiz, & J. Burgueño-López , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15843

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Open University in Postcovid-19 Periods. Collaborative Experience in Teacher Training: Case Study (J. A. Ortí-Martínez, J. J. González-Ortiz, & J. Burgueño-López , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15843

Comentarios (ver términos de uso)