Contributions of Pedagogical Accompaniment to Advance the Quality of Teaching Practices in Rural Contexts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17269

Keywords:

Learning, teaching, pedagogical orientation, SDG4 Quality education, education teaching, teaching practice, feedback, rural context

Abstract

Introduction. This original article presents findings from an investigation focusing on accompaniment to schools in rural contexts. Objective. This study aims to analyze the contributions of the pedagogical companion to the teaching practices of educators in rural schools in the Bío Bío region. Methodology. The study employs a qualitative approach and a collective case study design. Semi-structured interviews and documentary analysis were conducted with 19 General Basic Education teachers, aged between 22 and 65 years. Results. The main results reveal that the pedagogical companion plays a guiding role in collaboratively designing lesson plans. In addition, systematic and timely feedback, both oral and written, strengthens the higher-order thinking skills of the teachers being accompanied. Furthermore, pedagogical accompaniment fosters the innovation of teaching practices through peer collaboration, based on dialogue and reflection. Indeed, reflective practice is of vital importance in the training of teachers with critical thinking skills, thus benefiting professional development, which is reflected in the reformulation of teaching practice, oriented towards situated teaching and learning. The systematic pedagogical accompaniment develops the capacity for pedagogical leadership in the accompanied teachers. Conclusions. Pedagogical accompaniment is a key process in improving teaching practices and strengthening the professional performance of the teachers being tutored. This has a significant impact on student training and the generation of social transformations in rural education and in other educational contexts. In this sense, continuous self-improvement is recommended for teachers to meet the demands of contemporary society.

Author Biographies

Juan Carlos Beltrán-Véliz, Universidad de La Frontera

Profesor Educación General Básica. Licenciado en Educación, por la Universidad Central de Chile. Dr. en Ciencias de la Educación, por la Universidad de la Frontera, Temuco, Chile. Dr. en Educación por la Universidad de Sao Paulo, Brasil. Académico e investigador de la Universidad de la Frontera. Laboratorio de Investigación en Ciencias Sociales Aplicadas (LICSA). Núcleo Científico Tecnológico en Ciencias Sociales y Humanidades. 

Nicole Florentina Mesina-Calderón, Fundación Compañía Manufacturera de Papeles y Cartones

Profesora de Educación General Básica, especialista en Matemática y Ciencias Naturales. Licenciada en Educación, por la Universidad de Concepción, Chile. Magister en Educación con Mención en Evaluación Educacional, por la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile.  Asesora de Acompañamiento Educativo de Fundación: Compañía Manufacturera de Papeles y Cartones.  Implementación de asesorías y acompañamiento pedagógico a profesores y equipos directivos

Nathaly Vera-Gajardo, Universidad Autónoma de Chile

Profesor Educación Diferencial Mención Deficiencia Mental. Licenciatura en Educación, por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Magister en Educación Mención Currículum y Proyectos Educativos, por la Universidad Andrés Bello, Santiago, Chile.  Dra. en Educación, por la International Christian University, Florida, USA. Académica e investigadora de la Universidad Autónoma. 

Pablo Müller-Ferrés, Universidad Autónoma de Chile

Ingeniero comercial con licenciatura en Administración de Empresas por la Universidad Mayor, Santiago, Chile; Magister en Pedagogía, por la Universidad Mayor, Santiago Chile; Máster en Dirección Financiera y Gestión Tributaria, por IEDE, Santiago, Chile; Doctor en Educación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España. Académico e Investigador del departamento de Administración, Universidad Autonoma de Chile.

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Published

2024-02-29

How to Cite

Contributions of Pedagogical Accompaniment to Advance the Quality of Teaching Practices in Rural Contexts (J. C. Beltrán-Veliz, N. F. Mesina-Calderón, N. Vera-Gajardo, & P. Müller-Ferrés , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17269

How to Cite

Contributions of Pedagogical Accompaniment to Advance the Quality of Teaching Practices in Rural Contexts (J. C. Beltrán-Veliz, N. F. Mesina-Calderón, N. Vera-Gajardo, & P. Müller-Ferrés , Trans.). (2024). Revista Electrónica Educare, 28(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.28-1.17269

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