Family as the Promoter of Independence Skills in Children with Motor Disabilities

  • María Roxana Rodríguez Araya Universidad Nacional
  • Carolina Guerrero Castro Profesional Independiente
Keywords: Family, independence, support

Abstract

This study developed an individualized proposal to promote, from the family context, the independence of two four-year-old children with motor disabilities. The proposal aimed at helping mothers and fathers to promote different skills within the family context. The results of this study revealed that when the families of children with disabilities are oriented, it is easier for them to start processes that otherwise would be postponed. As a result, it is recommended to create proposals to support the parents and help them to build their own family-growth processes and develop independence living skills in their children with motor disabilities.

Author Biographies

María Roxana Rodríguez Araya, Universidad Nacional

Maestría Académica de la Universidad de Minnesota, certificado en Desórdenes del Espectro Autista de la Universidad de Minnesota. Bachiller en Educación Preescolar de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Laboró como investigadora asociada en HACER (Hispanic Advocacy and Community Empowerment through Research) y centros educativos dentro y fuera del país. Actualmente labora como académica en la Universidad Nacional, en la División de Educación Básica y en el Proyecto UNA Educación de Calidad.

Carolina Guerrero Castro, Profesional Independiente

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional de Costa Rica. Bachiller en Educación Especial con énfasis en Integración de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ha trabado durante cuatro años como docente Itinerante en el Servicio de Discapacidad Cognitiva del Centro de Enseñanza Especial de Heredia (CEEH) del Ministerio de Educación Pública de Costa Rica (MEP), lugar donde labora actualmente.

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Published
2012-04-28
How to Cite
Rodríguez Araya, M., & Guerrero Castro, C. (2012). Family as the Promoter of Independence Skills in Children with Motor Disabilities. Revista Electrónica Educare, 16(1), 99-111. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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