Rural Participation in the Territorial Development Processes

  • Patricia María Bartol de Imbach Profesional Independiente
Keywords: Rural education, participation, quality of life, rural development, knowledge dialogue.

Abstract

This paper discusses the urgency of creating a bridge between social participation and civic capacity building.  The permanent dialogue between expert and local knowledge should sustain significant, relevant learning processes from/to the rural areas of the Central American region.  Consistency and persistence of these processes will enhance human welfare based on the changes experienced in the rural areas.  Numerous Central American initiatives require effective social and institutional participation to be implemented.  Education, in its different forms and through its different resources, has the crucial responsibility of helping citizens to take advantage of those initiatives.

References

Céspedes, É. (2000). Estudiar mejor en la modalidad presencial y a distancia 1. Guía didáctica.

Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional y Universidad Ultrech.

De Souza, J. (2005). El poder de las redes y las redes de poder. Paradigmas emergentes para

transformar la morfología social de sociedades y organizaciones en el contexto del cambio de

época. San José, Costa Rica. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/57211488/El-poderde-las-redes-y-las-redes-del-poder-Jose-de-Souza-Silva

Estrategia centroamericana de desarrollo rural territorial 2010-2030: ECADERT/ CAC, ECADERT,

SICA. (2010). San José, Costa Rica: IICA. Recuperado de http://www.magfor.gob.ni/

descargas/planes/ECADERT.pdf

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2002). La educación como práctica de libertad. México: Siglo XXI.

Gadotti, M. (noviembre-diciembre, 1998). Pedagogía de la tierra y cultura de la sustentabilidad.

Conferencia Continental de las Américas. Cuiabá, Matto Grosso: Consejo de la Tierra.

Grain. (marzo, 2010). Land Grabbing in Latin American [Apropiación de Tierras en América

Latina]. Recuperado de http://www.grain.org/article/entries/3995-land-grabbing-inlatin-america

Grain. (febrero, 2012). Grain releases data set with 4000 global land grabs [Grain publica un

conjunto de datos sobre la apropiación global de 4000 terrenos]. Recuperado de http://

www.grain.org/article/entries/4479-grain-releases-data-set-with-over-400-global-landgrabs

Huanacuni, F. (2010). Buen vivir/vivir bien. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias regionales

andinas. Perú: Coordinadora Andina de Organizaciones Indígenas (CAOI).

Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA) y Dirección de Desarrollo

Rural Sostenible. (2000). Nueva ruralidad (Serie: Documentos Conceptuales). San José,

Costa Rica: IICA.

Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). (s. f.). Preguntas frecuentes

sobre seguridad alimentaria. Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.iica.int/Esp/

conocimiento/actualidad/Documentos%20Seguridad%20Alimentaria/Preguntas%20

frecuentes%20sobre%20la%20seguridad%20alimentaria.pdf

Kliksberg, B. (domingo 13 de noviembre de 2011). ¿Cómo enfrentar la pobreza y la desigualdad?

(Economistas ortodoxos en aprietos. El capital social se puso en marcha). Biblioteca

Bernardo Kliksberg. Página 12, Suplemento especial, pp. I-IV. Recuperado de http://www.

pagina12.com.ar/especiales/archivo/bernardo_kliksberg/007-KLIKSBERG.pdf

Núñez, C. (enero-abril, 2005). Educación popular: Una mirada de conjunto. Decisio Educación

Popular, 10. http://tariacuri.crefal.edu.mx/decisio/d10/sab1-3.php#inicio

Ortiz, I. y Cummins, M. (2011). Global Inequality: Beyond the Bottom Billion. A Rapid Review of

Income Distribution in 141 Countries. New York: United Nations Children’s Fund (UNICEF).

Recuperado de http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1805046

Rodríguez, M. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. En A. J. Cañas, J. D. Novak y F.

M. González (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology (Proc. of the First Int.

Conference on Concept Mapping, pp. 1-10). Pamplona.

Soberanía Alimentaria. (s. f.). ¿Qué es la soberanía alimentaria? Recuperado de http://www.

soberaniaalimentaria.net/definicion.php

Published
2012-11-28
How to Cite
Bartol de Imbach, P. (2012). Rural Participation in the Territorial Development Processes. Revista Electrónica Educare, 16(3), 93-104. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.5

Comentarios (ver términos de uso)