The Experience of Final Graduation Projects in the Basic Education Division of the Education Research and Teaching Center of the Universidad Nacional

  • María Roxana Rodríguez Araya Universidad Nacional
  • Pablo Sisfontes Guilarte Universidad Nacional
Keywords: Final graduation project, thesis, education.

Abstract

This paper studies the process experienced by graduate students and the academic staff in the Licentiate level [university degree between the Bachelor’s and the Master’s] during the execution of their final graduation projects in the Basic Education Division.  The need to evaluate the process results from a continuing reflection by the Division’s Administration.  In order to understand the information obtained from the database, data was grouped by academic programs with the purpose of analyzing their individual processes.  Using the Pearson´s chi-square test, results show that there are significant differences (p≤ 0.05) between final graduation projects for the different programs.  Due to these results, it is necessary to identify the factors that differentiate the programs and that promote the successful conclusion of the final graduation project.

Author Biographies

María Roxana Rodríguez Araya, Universidad Nacional

Maestría Académica de la Universidad de Minnesota, certificado en Desórdenes del Espectro Autista de la Universidad de Minnesota. Bachiller en Educación Preescolar de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica.  Actualmente labora como académica en la Universidad Nacional, en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Pablo Sisfontes Guilarte, Universidad Nacional

Educador graduado de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Educación de la Universidad La Salle, Costa Rica. Profesor  e investigador. Actualmente es director de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Alcia, T., Torres, L. M, Böhm, F. M, Terrera, S. E. y Lucero, A. E. (mayo-agosto, 2013). La elaboración de la tesina como la última cuesta en la graduación: Sus dificultades y el rol de la tutoría. Revista Electrónica Educare, 17(2),123-144. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5024

Centro de Investigación y Docencia en Educación. (2012). Plan estratégico del CIDE 2013-2017. Recuperado de http://www.cide.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=101&func=select&id=4

Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE). (2008). Reglamento para la elaboración, presentación y aprobación de trabajos finales de graduación. Universidad Nacional, Comisión de Desarrollo Curricular. Heredia, Costa Rica.

Consejo Universitario, Universidad Nacional. (2012). Propuesta del anteproyecto de reforma general estatutaria. Recuperado de http://www.cide.una.ac.cr/index.php?option=com_remository&Itemid=101&func=fileinfo&id=12

Rosales, R. (2005). La formulación y evaluación de proyectos con énfasis en el sector agrícola. San José, Costa Rica: EUNED.

Sibaja, Á. (2010). Propuesta metodológica para la gestión del portafolio de proyectos del área de mantenimiento civil unidad estratégica de negocios, producción y distribución de Instituto Costarricense de Acueductos y Alcantarillado (Tesis de meestría). Universidad para la Cooperación Internacional. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.uci.ac.cr/Biblioteca/Tesis/PFGMAP815.pdf

Universidad Nacional, Consejo Universiario (01-31 de enero de 2013). Reglamento trabajos finales de Graduación. UNA GACETA N° 01-2013.

Zúñiga, I., López, L. (2003). Guía para la elaboración y presentación de informes de los trabajos finales de graduación (TFG) y de cursos. Universidad Nacional, Centro de Investigación y Docencia en Educación. Heredia, Costa Rica.

Published
2014-04-02
How to Cite
Rodríguez Araya, M., & Sisfontes Guilarte, P. (2014). The Experience of Final Graduation Projects in the Basic Education Division of the Education Research and Teaching Center of the Universidad Nacional. Revista Electrónica Educare, 18(2), 195-208. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.10
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)