Healthy Pedagogy: Awakening of a New Node
Abstract
This paper intends to recover a pedagogic vision in life, as an experience and a process that dignifies joy, love, ecology, leisure, freedom and hope, as options that enable routes for a pedagogic project that generates health. The theoretical position is assumed as a holistic paradigm to conclude that the planetary crisis, that generates serious and persistent health problems at personal, social, and worldwide levels, can be modified using a healthy pedagogy which constitutes a creative, loving and hopeful challenge for the cohabitation of diverse life forms. The term “Healthy Pedagogy” rises from the need to establish a dialogical relationship between pedagogy and health, based on renewed visions that lead to the rising of a new node. Both the right to health and the right to education are usually understood as independent from each other. However, the intersection between them can signify a great challenge and an important revelation.
References
Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Madrid: Narcea.
Boff, L. (2013). El arte de cuidar a los enfermos. Recuperado de http://www.servicioskoinonia.org/boff/articulo.php?num=572
Capra, F. (1996). El punto crucial ciencia, sociedad y cultura naciente. Buenos Aires: Estaciones.
Chamorro, Y. G. (2010). Educación para la salud en las organizaciones escolares. Educación, 19(36), 7-19. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2595/2543
Devereux, P., Steele, J. y Kubrin, D. (1991). GAIA la tierra inteligente. Barcelona: Martínez Roca Ediciones.
Dossey, L. (1999). Tiempo, espacio y medicina (3ª ed.). Barcelona: Kairós.
Dossey, L. (2004). El poder curativo de la mente. La salud más allá del cuerpo. México: Santillana.
Flores, L. E., Flores, G., Jiménez, R., Madrigal. J. C., Perearnau, M. A. (2009). Comunidad aprendiente. Costa Rica: Artemusa.
Gutiérrez, F. (1981). Educación como praxis política. México: Siglo XXI Editores.
Hay, L. L. (2011). Tú puedes sanar tu vida. México, DF: Diana.
López, V. (1996). Hacia una escuela saludable. Revista Alambique 9. Recuperado de http://alambique.grao.com/revistas/alambique/009-educacion-para-la-salud/libros-hacia-una-escuela-saludable
Maturana, H. (1999). Transformación en la Convivencia. Chile: Dolmen Ediciones.
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Santiago: Dolmen.
Maturana, H. y Pörksen, B. (2004). Del ser al hacer. Los orígenes de la biología del conocer. Santiago: LOM.
Morin, E. (2001). Los siete Saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Payán, J. C. (2000). Lánzate al vacío. Se extenderán tus alas. Bogotá: McGraw-Hill.
Pearsall, P. (1998). La salud por el placer. Cómo equilibrar en tu vida amor, trabajo y diversión. Madrid: Edaf.
Universidad Nacional (UNA). (2008). Modelo pedagógico de la Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica. Recuperado de http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/1763/modelo_pedagogico_UNA.141.pdf?sequence=3
Universidad Nacional. (2012a). Plan de mediano plazo 2013-2017 “Fortaleciendo el modelo de gestión”. Heredia, Costa Rica: Programa de publicaciones e impresiones de la Universidad Nacional. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/164153006/1201-12-Plan-de-Mediano-Plazo-2013-2017
Universidad Nacional. (2012b). Plan Estratégico del CIDE 2013-2017. Centro de Investigación y Docencia en Educación. Heredia, Costa Rica.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Paulette Barberousse, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Estéban Jiménez Corrales, Irma Zúñiga León, De la conceptualización pedagógica a la construcción de una pedagogía crítica para la atención a la diversidad , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Ana Herrera Castro, Giselle Miranda Cervantes, Marie Clare Vargas Dengo, Las necesidades educativas especiales de los estudiantes: un asunto de todos , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Orlando Terré Camacho, Giselle Miranda Cervantes, Diversidad, diferencia y accesibilidad: Enfoques educativos en el discurso de la diversidad , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Nuria I Méndez Garita, Irma Zúñiga León, Isabel Torres Salas, Giselle Miranda Cervantes, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 1 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Ileana Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Mariángeles Perearnau Torras, Una reflexión necesaria: posibilidad de la construcción de un modelo pedagógico en la educación superior , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, SUPLEMENTO: "Construcción del aprendizaje de la lectura y la escritura" , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 1 (2008): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marco Vargas Montero, Ileana Vargas Jiménez, Ileana Castillo Cedeño, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Roberth Barboza Araya, Samantha Camacho Varela, Luz Emilia Flores Davis, Ana María Hernández Segura, María Goretti Vargas Alpízar, Jeimmy Venegas Ugalde, Freire: vigente e inspirador en la alfabetización de personas adultas , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Conciliación entre el Universo, el ser humano y la educación universitaria , Revista Electrónica Educare: Vol 12 No 2 (2008): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ileana Castillo Cedeño, Claudia Marín Gutiérrez, Hacia una visión holística de la educación universitaria: el amor y el caos un proceso creativo para el aprendizaje , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 1 (2009): Revista Electrónica Educare (enero-junio)