The Journey to Action Research as a Construction and Transformation Process: An Experience with Volunteers from the Kadosh Ministry

  • Ana María Jara-Moreira Profesional Independiente
Keywords: Action research, transformation, change, participation, accompaniment.

Abstract

This paper describes an action research process aimed at complementing the development of the project between the researcher and a team of 21 volunteers working with kids below the age of 9 at the Kadosh Ministry. The paper describes the journey taken, the actions accomplished, and the findings and learning experiences acquired regarding the integral development of children.  The author also mentions the methodological implications of realizing this research project based on a naturalist paradigm stand point.  Photo cameras, voice recorders and diverse written materials were used as instruments for collecting information. As part of the construction process associated to the researcher’s role, the process started from a vertical learning standpoint and later evolved towards an epistemological and ontological horizontal-circular relationship between participants, reflecting the new group intervention and interaction positions.  These positions were not easy to establish but were achieved through dialog, friendship, conviviality and common interests. Acknowledging ourselves as participants of this process, as owners of knowledge and individuals capable of building paths has been the greatest learning experience and motivation to continue forward.

Author Biography

Ana María Jara-Moreira, Profesional Independiente
Bachiller en Ciencias de la Educación con Énfasis en Educación Especial (UCR). Ha trabajado como docente de educación especial en la Escuela Hospital Nacional de Niños por un periodo de cuatro años y seis meses de los cuales dos años fueron ad-honorem; durante estos años también desempeñó funciones en otras instituciones públicas de educación especial. Ha realizado cursos de actualización profesional con instituciones como la Organización de los Estados Americanos (OEA), el Ministerio de Educación de España en coordinación con el Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva (CENAREC), la Universidad Nacional y otras. Actualmente trabaja en la Escuela Concepción de San Rafael de Heredia en donde tiene a cargo el Aula Integrada en Retardo Mental y, es estudiante de la Maestría Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2ª ed.). Madrid: Ediciones Morata y Fundación Paideia Galiza.

Freire, P. (2005). La educación como práctica de libertad. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.

Freire, P. (2007). Cartas a quien pretende enseñar (4ª reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Gale, D., Robbins, B. y Tollin, M. (Productores) y Carter, T. (Director). (2005). Entrenador Carter [Película]. Estados Unidos: Paramount Pictures. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=3BygHQLsbcg

Katz, L. (2005). Perspectivas educativas en la primera infancia. Santiago: Organización Mundial para la Educación Preescolar.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Ministerio de Educación Pública. (2007). Ventanas al mundo infantil (2 reimp.). San José, Costa Rica: Editorial ICER.

Sánchez, F. (3 de agosto de 2007). Algunas reflexiones sobre el camino. [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://elcaminodelnorte.obolog.com/reflexiones-camino-20741

Published
2014-09-01
How to Cite
Jara-Moreira, A. (2014). The Journey to Action Research as a Construction and Transformation Process: An Experience with Volunteers from the Kadosh Ministry. Revista Electrónica Educare, 18(3), 53-66. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.4

Comentarios (ver términos de uso)