Recovering a Sense of Wonder: Action Research in the Formation of Educators

  • Cecilia Dobles-Trejos Universidad Nacional
Keywords: Action Research, diversity and education, teacher education.

Abstract

It is essential to promote, in teacher training processes, the recovery of a sense of wonder among university students. A key tool in this paper is action research because it faces the researcher-educator with the challenge of recognizing himself or herself as a subject of his/her own history and, therefore, know that his/her actions have an immediate impact in the construction of a new inclusive education proposal. This paper reflects on the results of two research-outreach projects conducted with the participation of teachers and students from the Basic Education Degree Program from Universidad Nacional de Costa Rica.

Author Biography

Cecilia Dobles-Trejos, Universidad Nacional
Antropóloga social. Actualmente es profesora e investigadora del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional en Costa Rica, sus funciones como académica se concentran en las áreas de investigación y acción social en educación inclusiva. Además ha sido profesora de la Escuela de Antropología de la Universidad de Costa Rica.

References

Belderbos, M., Dobles, C., Torres, N. y Vargas, J. (2012). Informe final del proyecto Praxis y gestión social: Herramientas de cambio en la diversidad. (N° 050920). Universidad Nacional de Costa Rica. Heredia, Costa Rica. Manuscrito inédito.

Dietz, G. y Mateos, L. S. (2008). El discurso intercultural ante el paradigma de la diversidad: Estructuraciones subyacentes y migraciones discursivas del multiculturalismo contemporáneo. En S. Bastos (Ed.), Multiculturalismo y futuro en Guatemala (pp. 23-54). Guatemala: Flacso-Oxfam. Recuperado de http://www.uv.mx/iie/files/2013/01/Capitulo-Santiago.pdf

Dobles, C. y Gómez, S. (2009) Informe final del proyecto Negociación, gestión e intervención interdisciplinaria en los procesos de formación de formadores de las tres carreras de la División de Educación Básica y las Sedes Regionales de la UNA, 2007-2009 (N°050602). Universidad Nacional de Costa Rica. Heredia, Costa Rica. Manuscrito inédito.

Echeita, G. y Sandoval, M. (2002). Educación inclusiva o educación sin exclusiones. Revista de educación, 327, 31-48. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulos327/re3270310520.pdf?documentId=0901e72b812598aa

Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación (4ª reimp). Madrid: Ediciones Morata.

Freire, P. (2005a). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Argentina: Siglo Veintiuno editores.

Freire, P. (2005b). Pedagogía del oprimido (Trad. J. Mellado). México: Siglo Veintiuno.

Gadamer, H.-G. (1993). El problema de la conciencia histórica (Trad. A D. Moratalla). Madrid: Tecnos.

Gimeno, J. (2006). La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas. En Gimeno, J., Giné, N., Martín, M., Viera, A., López, F., Sentís, F., … Sanmartí, N. (Auts.), Atención a la diversidad. Claves para la innovación educativa (3ª ed., pp. 11-34). Barcelona: Graó.

Montero M. (1987). A través del espejo. Una aproximación al estudio de la conciencia social en América Latina. En M. Montero (Coord.), Psicología política latinoamericana (pp. 163-202). Caracas: Panapo.

Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. OEI. Revista Iberoamericana de Educación (De los Lectores). 1-9. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores_Investigacion_Educativa.htm

Published
2014-08-22
How to Cite
Dobles-Trejos, C. (2014). Recovering a Sense of Wonder: Action Research in the Formation of Educators. Revista Electrónica Educare, 18(3), 285-299. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.18

Comentarios (ver términos de uso)