Diagnostic Evaluation of the School-Community Relationship: a Case of a School in Santo Domingo del Roble de Santa Bárbara de Heredia, Costa Rica

  • Andrea Ramírez-González Universidad Nacional
Keywords: School-community relationship, rural teacher’s profile, diagnostic evaluation.

Abstract

This paper presents the results of a participative diagnostic evaluation from a qualitative approach regarding the relationship between a primary school in Santo Domingo del Roble de Santa Bárbara de Heredia, Costa Rica and the community. The study included the participation of four teachers from upper and lower levels, as well as five parents, who are also part of two school committees, Patronato Escolar, in charge of overseeing school funds and Junta Educativa, in charge of overseeing educational matters. Some structural aspects that were considered included the curricular guidelines established by the Ministry of Public Education in regards to this topic, as well as practical teaching procedural aspects related to the communication between the school, the family and the community and school participation in rural community development projects, as an educational institution that offers and participates in formal and informal education activities and promotes community gathering by providing the facilities and resources for their improvement. Information was obtained through qualitative techniques, such as in-depth interviews and discussion groups. Data was analyzed based on three categories: professional formation, institutional outreach, and educational practice. It was concluded that the school lacks a community diagnostic or an institutional educational project that would allow for the development of concrete actions to address school and community needs. In addition, the school, represented by its teachers as leading figures, is required to participate in the organization and development of school and community projects. Teachers’ participation in the rural community is characterized by qualities, attitudes and values such as teaching vocation, leadership, organization, commitment, transparency, trust, humanism, and identification with the rural community.

Author Biography

Andrea Ramírez-González, Universidad Nacional
Máster en Evaluación Educativa de la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Enseñanza de la Matemática, Universidad de Costa Rica. Académica del Programa de Diseño y Gestión Curricular de la Universidad Nacional. Académica de la División de Educación Rural de la Universidad Nacional de Costa Rica. Investigadora de temáticas relacionadas con el perfil de docentes de secundaria y primara, formación de docentes para el ámbito rural.

References

Aguilar, M. E. y Monge, M. E. (1995). Hacia una pedagogía rural. Heredia: División de Educación Rural, Universidad Nacional.

Aguilar, M. E., Carvajal, N., Cerdas, Y., Céspedes E., Monge, M. E, Ovares, S. ... Van der Bijl, B. (2000). Educación Rural: Un acercamiento pedagógico. Heredia, Costa Rica: Litografía e Imprenta Segura Hermanos.

De Alba, A. (1991). Evaluación curricular. Conformación conceptual del campo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

División de Educación Rural. (2006). Plan de estudios de Licenciatura en Educación con énfasis en Educación Rural, I y II ciclos. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional.

Gurdián, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa (Colección IDER, CECC, AECI). San José, Costa Rica: PrintCenter.

Harris, M. M., Holdman, L., Clark, R. y Harris, T. R. (2005, (invierno). Rural Teachers in Project Launch. [Los maestros rurales en lanzamiento proyecto] The Rural Educador, 26(2), 23-32. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ783823.pdf

Imbernón, F. (8 de julio de 2009). Actualidad y retos de la profesión docente. La evaluación de la formación permanente para una perspectiva de mejora de la calidad educativa desde el centro educativo. En Proyecto de Fortalecimiento de la Evaluación Educativa en Costa Rica. Conferencia Magistral llevado a cabo en la Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública [MEP], Dirección de Desarrollo Curricular. (2009). Compendio de normas reguladoras para el desarrollo curricular 2009. San José, Costa Rica: Autor.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2000a). Foro consultivo internacional sobre educación para todos. Recuperado de http://www.ccee.edu.uy/ensenian/catderpu/material/Foro.PDF

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2000b). Marco de Acción Dakar. Educación para Todos: Cumplir nuestros compromisos comunes. París, Francia: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147e.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2009). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. París: Autor. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF

Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe [PREAL]. (2008). Las metas educativas de los países iberoamericanos. Sinopsis Educativa, 13, 1. Recuperado de http://www.oei.es/noticias/spip.php?article3798&debut_5ultimasOEI=165

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008). Estado de la Educación (2). San José, Costa Rica: CONARE.

Torres, C. (2007). Conceptualización y caracterización de la educación no formal. En C. Torres y J. A Pareja (Coords.). La educación no formal y diferenciada: Fundamentos didácticos y organizativos (pp. 11-38). España, Madrid: Editorial CCS.

Van der Bijl, B. (2003). Escuela rural y desarrollo comunitario. Heredia, Costa Rica: Editorial Fundación UNA.

Published
2015-01-01
How to Cite
Ramírez-González, A. (2015). Diagnostic Evaluation of the School-Community Relationship: a Case of a School in Santo Domingo del Roble de Santa Bárbara de Heredia, Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 19(1), 43-65. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.3
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Most read articles by the same author(s)