Supportive Supervision: Meeting to Build Interdisciplinary Teams in the Northern Central Regional Office of the CEN CINAI

  • Georgianella Araya-Alegría Dirección Nacional de CEN-CINAI
Keywords: Action research, transformation, horizontal meetings, inter-level accompaniment, interdisciplinary teams, supportive supervision, orient, educate, support, management levels, local offices, group meetings.

Abstract

This article is the result of a participatory action research project aimed at providing a novel approach for the Northern Central Regional Office of the CEN CINAI [Education and Nutrition Centers (CEN) and the Children’s Nutrition and Comprehensive Care Centers (CINAI)] to build knowledge on an unfinished process: “Supportive Supervision” (supervisión capacitante).  Based on a naturalistic premise, we tried to answer a question that guided us in the group creation and transformation, switching our meetings from a vertical standpoint to a horizontal relationship providing accompaniment, support and construction, as well as analysis and reflection. The article shows the aspects that justified the development of the participative action research process under a methodological proposal that involves those of us who participated and contributed to build knowledge with our experience and from different locations within the Region.  A total of 29 professionals participated, willing to jointly meet a purpose: construct knowledge based on team work and on a process full of uncertainty that encourages us to constantly revise what has already been built and enables us to re-read and retake what has already been written and to systematize what could not be written before. In order words, to make this process a new way of developing knowledge that implies a more concrete standpoint to understand what “Supportive Supervision” is and how it is done, with the purpose of always looking for improvement within the National Directorate of CEN CINAI.

Author Biography

Georgianella Araya-Alegría, Dirección Nacional de CEN-CINAI
Licenciada en Psicología, con énfasis en Modificación de la Conducta (UC). Experiencia docente universitaria en distintas instituciones públicas y privadas de Costa Rica. Ha trabajado en el ámbito privado en la atención clínica psicología, encargada del Departamento Psicopedagógico del kínder del colegio María Auxiliadora en San José, parte del equipos interdisciplinarios de las escuelas prioritarias del MEP, integrante del equipo interdisciplinario de los ECENDIS de CEN CINAI, jefa del Departamento de Desarrollo Estratégico de la Región Central Norte de CEN CINAI, coordinadora del proceso de Atención Interdisciplinario Regional. Participación de actualización en los distintos congresos de psicología, (congresos nacionales, U Latina) y de pedagogía de la UNA, cursos de actualización en primera infancia con la OEA (Organización de Estados Americanos).

References

Capra, F. (2002). La trama de la vida. Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Barcelona: Anagrama.

Chaves, A. (2012). Percepción de las estudiantes acerca del plan de estudios de la carrera de pedagógica con énfasis en educación preescolar (CPEP) la experiencia de investigación-acción (Tesis de maestría inédita). Universidad Nacional, Heredia. Costa Rica.

Dobles, M. Zúñiga, M. y García, J. (2010). Investigación en educación. Procesos, interacciones y construcciones. San José, Costa Rica: Editorial EUNED.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación (5a ed.). Madrid: Ediciones Morata. Recuperado de http://books.google.es/books?id=eG5xSYGsdvAC&printsec=frontcov er&dq=related:ISBN8471123835 - v=onepage&q&f=false

Flores, L. E., Flores, G. A., Jiménez, R., Madrigal, J. C. y Perearnau, M. (2009). Comunidad aprendiente. San José, Costa Rica: Ediciones Sanabria.

Freire, P. (2002). Pedagogia de la esperanza (5ª reimp.) Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2006a). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2006b). Pedagogía de la indignación (2° ed.). Madrid: Ediciones Morata.

Freire, P. (2007). Cartas a quien pretende enseñar (4a reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2009). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, M. (2004). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión (13ª ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias: Una propuesta teórica y práctica. San José, Costa Rica: Alforja.

Latorre, A. (2007). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa (4a ed.). Barcelona: Graó.

Maturana, H. (2007). Transformación en la convivencia (2ª ed.). Santiago: Dolmen Ediciones.

McKernan, J. (2001). Investigación-acción y currículum: Métodos y recursos para profesionales reflexivos. Madrid: Morata.

Ministerio de Salud de Costa Rica. (2007). Manual de procedimientos, instruccones y rutinas. Desarrollo organizacional (Código MS.NI.LI.05). San José: Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.ministeriodesalud.go.cr/sobre_ministerio/do/productos/IV-A_Cont_Mar08_May08/ANEXO%202%20PRODUCTOS/ANEXO%202.3/ANEXO%202.2.3%20MANUALES%20DE%20PROC/DESARROLLO%20ORGANIZACIONAL/MS.NI.LI.05%20Desarrollo%20Organizacional.pdf

Ministerio de Salud de Costa Rica. (2008). Modelo conceptual y estratégico. Provisión de serviciosde salud en nutrición y desarrollo infantil. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.cencinai.org/recursos/publicaciones/item/download/4_7baaa06c1b91919f1a43c4e708ca86e0

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: UNESCO.

Morrison, G. (2005). Educación preescolar (9a ed.). Madrid: Pearson Prentice Hall.

Zarzar, C. (2001). La didáctica grupal. México: Editorial progreso.

Published
2015-01-01
How to Cite
Araya-Alegría, G. (2015). Supportive Supervision: Meeting to Build Interdisciplinary Teams in the Northern Central Regional Office of the CEN CINAI. Revista Electrónica Educare, 19(1), 67-84. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)