Using Expressiveness and Creativity to Improve Human Relations: Reflections from the Teaching Practice

  • Andrea Del Valle-Núñez Profesional Independiente
Keywords: Expressiveness, creativity, language diversity, spontaneity, freedom, reflection, primary education, teaching, pedagogy.

Abstract

This action research project proposes the following question: How can expressiveness be strengthened as an act of creativity in everyday relationships within classroom dynamics?  This question was inspired by my everyday teaching practice as a preschool teacher of 5 and 6 year-old boys and girls during the 2012 school year, focusing on the development of expressiveness and creativity.  The research study was based on the naturalistic paradigm, which seeks an integral development, used a qualitative methodology to grasp reality, and was developed in three phases: diagnosis, approach and transformation.  Information was collected from recordings.  As a teacher-researcher, I consider reality and the participants’ knowledge, points of view and individual qualities as a starting point.  In addition, I explore, analyze and give timely solutions to the situations that arise every day, based on the interests, needs, and distinctive features of each participating child, with the purpose of creating moments at school that would promote and improve their expressiveness and creativity.  As part of the process, I reflect on my role as a teacher and the importance of my emotional availability and express my permanent questioning, that may lead to giving the necessary amount of time to listening and to silence, to organize and make the necessary changes, and to propose and generate new meanings to the teaching practice, with the purpose of enjoying our own transformation, expressiveness, and creativity and, with all this, improve human relations.

Author Biography

Andrea Del Valle-Núñez, Profesional Independiente
Docente de preescolar durante 13 años: centro privado, rural y urbano. Licenciatura con énfasis en: Preescolar, Docencia y Estimulación y Corrección del Lenguaje en la Universidad Estatal a Distancia. Actualmente estudiante de la Maestría en Pedagogía con énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia.

References

Avery, C. (1991). Aprender cómo se investiga. Investigar cómo se aprende. En M. Olson (Comp.) La investigación-acción entra al aula (pp. 43-55). Buenos Aires: Aique Didáctica.

Boggino, N. y Rosekrans, K. (2004). Investigación-acción: Reflexión crítica sobre la práctica educativa: Orientaciones prácticas y experiencias. Rosario: Homo Sapiens.

Bonastre, M. y Fusté, S. (2007). Psicomotricidad y vida cotidiana (0-3 años). Barcelona: Graó.

Colás, M. y Buendía, L. (1998). Investigación educativa (3ª ed.). Sevilla: Ediciones Alfar.

Cruz, L. D. (2007). La voz y el habla: Principios de educación y reeducación (3ª reimp. de 1ª ed.) San José, Costa Rica: EUNED.

Dobles, M., Zúñiga, M. y García, J. (2010). Investigación en educación: Procesos, interacciones, construcciones. San José, Costa Rica: EUNED.

Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Buenos Aires: La Aurora.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la indagación. Madrid: Morata.

Freire, P. (2007). Cartas a quien pretende enseñar (4ª Reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI.

Greene, M. (2005). Liberar la imaginación: Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Graó.

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias. San José, Costa Rica: Alforja.

Jiménez, C. A. (2004). Pedagogía lúdica: El taller cotidiano y sus aplicaciones. Armenia, Colombia: Editorial Kinesis.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa (3ª ed.). Barcelona: Graó.

Mata, A. (2007). La investigación-acción para la formación continua de educadoras y educadores. San José, Costa Rica: INIE.

Maturana, H. (1999). Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen Ediciones.

Pascual, L. (2010). Educación, familia y escuela: El desarrollo infantil y el rendimiento escolar. Rosario: Homo Sapiens.

Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: La búsqueda de significados (3ª ed). Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Toro, J. (2005). Educar con Co-razón. Bilbao: Desclee de Brouwer.

Valverde, R. (2010). La nueva granja. San José, Costa Rica: EUNED.

West, J. (2000). Terapia de juego centrada en el niño (2ª ed.) México: Manual Moderno.

Published
2015-01-01
How to Cite
Del Valle-Núñez, A. (2015). Using Expressiveness and Creativity to Improve Human Relations: Reflections from the Teaching Practice. Revista Electrónica Educare, 19(1), 147-166. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.9
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)