Self-Esteem, Adolescence, and Pedagogy

  • Itzel Silva-Escorcia Instituto de Educación Básica del Estado de Morelos
  • Omar Mejía-Pérez Universidad Autónoma del Estado de Morelos
Keywords: Self-esteem, adolescence, teaching, emotionality.

Abstract

Self-esteem in teenagers is a very important matter first for teenagers, second for their educational process, and finally for education itself, as educated individuals are productive for society.  Self-esteem is the element that can significantly increase students’ academic motivation as well as a favorable emotional state to achieve adequate school performance and educational development, as an individual and as a collective subject aiming towards fulfillment.  It is very important that teachers know the self-reference elements that shape and nurture self-esteem in order to work with them as educational processes and thus fortify their holistic pedagogical task.  

Author Biographies

Itzel Silva-Escorcia, Instituto de Educación Básica del Estado de Morelos
Licenciada en Educación Secundaria con especialidad en Telesecundaria, Especialista en Educación Artística por el Centro Morelense de las Artes y Maestra en Educación por la Universidad Autónoma de Fresnillo. Es profesora de telesecundaria y catedrática en el Centro Morelense de las Artes. Ha laborado en el subsistema de Secundarias Técnicas del Instituto de Educación Básica del Estado de Morelos.
Omar Mejía-Pérez, Universidad Autónoma del Estado de Morelos
Ingeniero en sistemas computacionales por el Instituto Tecnológico de Zacatepec, especialista en planeación, desarrollo y didáctica, y especialista en competencias docentes de nivel medio superior, ambas por la Universidad Pedagógica Nacional; Maestro en Educación y Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Fresnillo. Actualmente cursa la Maestría en Psicología del Desarrollo Humano. Es catedrático en Colegio de Bachilleres del Estado de Morelos, en la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, en el Centro Morelense de las Artes y el Centro de Estudios Superiores de México. Ha laborado en el Instituto de Educación Básica del Estado de Morelos, en la Universidad del Valle de México y en la Universidad de la Cuenca de Morelos, entre otras instituciones.

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Published
2014-11-22
How to Cite
Silva-Escorcia, I., & Mejía-Pérez, O. (2014). Self-Esteem, Adolescence, and Pedagogy. Revista Electrónica Educare, 19(1), 241-256. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.13
Section
Articles (Peer Reviewed Section)