Children with Down Syndrome: Life Stories of Parents

  • Maritza Esquivel-Herrera Profesional Independiente
Keywords: Down Syndrome, life stories, early stimulation, education.

Abstract

This paper is based on the premise that early stimulation is the appropriate program to start the integral care and education of newborns with Down Syndrome, with the primary objective being to optimize their cognitive, physical and socio-emotional capabilities. For this purpose, a naturalist paradigm and a descriptive case type approach were used, mainly with qualitative data related to the life stories of parents with Down Syndrome children. Parents (9 mothers and one father) participated voluntarily in the research project. One of the instruments used was the compilation of life histories, which were collected though interviews to parents and were systematized in the form of chronicles.  Another instrument was phrases or sentences to fill in the blanks, which were used to know the deepest impressions experienced by parents before and after the birth of their Down Syndrome child.  This paper is intended to provide support to those who experience daily situations similar to the ones mentioned here and, particularly to impact on the time management in the integral development of children with this condition.

Author Biography

Maritza Esquivel-Herrera, Profesional Independiente
Licencianda en Retos Múltiples de la Universidad de Costa Rica, docente universitaria de la carrera de Educación Especial de la Universidad Nacional y docente del Centro Nacional de Educación Especial Fernando Centeno Güell, con experiencia profesional en el campo de la estimulación temprana y retos múltiples.

References

Barboza-Argüello, M. y Umaña-Solís, L. M. (octubre-diciembre, 2008). Análisis de diez años de registro de malformaciones congénitas en Costa Rica. Acta Médica Costarricense, 50(4), 221-229. Recuperado de http://www.scielo.sa.cr/pdf/amc/v50n4/3799.pdf

Campabadal, M. (2007). El niño con discapacidad y su entorno. San José, Costa Rica: EUNED.

Cruz, F., Camacho, J. S., Rivera, J. C. y Saborío, M. (junio, 1985). La trisomía 21: Estudio retrospectivo de 658 casos. Revista Costarricense de Ciencias Médicas, 6(2), 51-71 Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/revistas/rccm/v6n2/art6.pdf

De Narvaez, M. (8 de junio de 2008). Estimulación, definición y objetivos [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://estimulacionydesarrollo.blogspot.com/2008/06/estimulacin-temprana-definicin-y.html

Kawage, A. (2000). Los hijos discapacitados y la familia. México: Trillas.

Kozma, C. (1998). ¿Qué es el síndrome de Down? (Cap. 1). En K. Stray-Gundersen (Comp.), Bebés con síndrome de Down (2ª ed., pp. 1-36). Estados Unidos de América: Woodbine House.

Palacios, A. (2008). El modelo social de discapacidad: Orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: CERMI. Recuperado de http://www.cermi.es/es-ES/ColeccionesCermi/Cermi.es/Lists/Coleccion/Attachments/64/Elmodelosocialdediscapacidad.pdf

Pereira, Z. (2012). La mirada estudiantil hacia las características docentes. Las dinámicas interactivas, los rasgos docentes y el clima de aula universitario, analizados con un diseño de método mixto. España: EAE.

Real Academia Española (2012). Diccionario de la lengua española (22ª ed.). Recuperado de http://lema.rae.es/drae/?

Terré, O. (2005). Estimulación y desarrollo. Santa Cruz, Bolivia: Formas.

Published
2015-01-01
How to Cite
Esquivel-Herrera, M. (2015). Children with Down Syndrome: Life Stories of Parents. Revista Electrónica Educare, 19(1), 311-331. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.17
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)