Reflections from my Pedagogical Practice: Spontaneity versus Formalization

  • Carla Brenes-Jiménez Profesional Independiente
Keywords: Action research, pedagogical practice, self-evaluation, metamorphosis, naturalist paradigm, preschoolers, freedom, creativity, dialog, spontaneity, formalization.

Abstract

This article describes an action research process undertaken with the main purpose of recognizing, re-evaluating and revising my pedagogical practices, together with the children I work with (two preschool groups: the first one is a preschool group I interacted with in 2012 comprised of 6 students ages 2 years and 3 months to 3 years and 3 months, while the second one is a group of 13 K-students ages 4 years and 3 months to 5 years and 3 months, with whom I shared in 2013).  This research process reflects the changes that drove me to a metamorphosis. In this process, evidence is given of findings, lessons learned and lessons unlearned which arose from the use of methodological strategies drawn from the naturalist paradigm. As part of the action research process, a change can be noted in my performance where I pass from a vertical epistemological position, in which my practices focused on memory, order and repetition, to a horizontal one in which children have the possibility of engaging in dialog, freely creating and sharing. The main tools to compile the information were filming and the classes shared with my students.

Author Biography

Carla Brenes-Jiménez, Profesional Independiente
Magister Profesional en Pedagogía con énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia, graduada en la Universidad Nacional, Costa Rica. Tiene experiencia docente en instituciones educativas costarricenses, en las que ha trabajado desde hace seis años con niños y niñas del nivel de preescolar. Actualmente, labora en el West College, Costa Rica, como docente de preescolar.

References

Dobles, M. C., Zúñiga, M. y García, J. (1998). Investigación en educación. Procesos, interacciones y construcciones. San José, Costa Rica: EUNED.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del orpimido. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía (11a ed.). Madrid: Siglo XXI .

Freire, P. (2007). Cartas a quién pretende enseñar (4º reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI. Recuperado de http://baseddp.mec.gub.uy/Documentos/Bibliodigi/cartas%20a%20quien%20pretende%20ensenar.pdf

Gallegos, R. (2001). Educación holista. Pedagogía del amor universal. México: Editorial Pax.

Pérez, L. (23 de junio, 1999). Los valores democráticos en la educación y la transformación social. Conferencia presentada en el XVII Curso Interdisciplinario en Derechos humanos: “Emilio F. Mignone”. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.dhnet.org.br/direitos/mercosul/militantes/aguirre/aguirre_los_valores_democraticos_educ.pdf

Pichón, R. y Pampliega, A. (2009). Psicología de la vida cotidiana. Buenos Aires: Nueva Visión.

Toro, J. M. (2005). Educar con co-razón. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Published
2015-01-01
How to Cite
Brenes-Jiménez, C. (2015). Reflections from my Pedagogical Practice: Spontaneity versus Formalization. Revista Electrónica Educare, 19(1), 421-433. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.23
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)