Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers’ Beliefs

  • Raimundo Olfos Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Soledad Estrella Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Sergio Morales Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Keywords: Lesson study, public class, Statistics teaching, beliefs

Abstract

This paper presents a research on the impact of the implementation of a Statistics Lesson from the point of view of the beliefs of the teachers who observed the lesson. Eighteen teachers and seven future teachers participated in this quasi-experimental design and responded to a validated questionnaire with six propositions under a Likert scale. The questionnaire of beliefs on how to teach Statistics was applied individually to each teacher when they came to the room where public class was being delivered and it was responded as a posttest. The class observed lasted around 90 minutes. The non-parametric Wilcoxon test was used to compare the averages between the two applications. The results show slight differences, which do not become significant, on “how to teach Statistics”. This research is an invitation to a further exploration and understanding of the changes of beliefs based on a public class of a lesson study as a continuous training method.

Author Biographies

Raimundo Olfos, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor de matemáticas. Doctor en Filosofía por la Universidad de Gales, Reino Unido. Posdoctorado en Pensamiento Matemático en la Universidad de Londres. Miembro claustro doctorado en Didáctica de la Matemática y Profesor del Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador del Centro de Investigación Avanzada en Educación del consorcio entre Universidad de Chile, Universidad de Concepción y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Especialista Internacional en Estudio de Clases para la APEC. Autor de variados libros y de artículos  en revistas de corriente principal. Investigador responsable de proyectos financiados por el Ministerio de Educación de Chile, y por la Comisión Nacional de Investigación en Ciencia y Tecnología (CONICYT).

Soledad Estrella, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesora de Matemática y Computación. Magister en Didáctica de la Matemática. Doctor  en Didáctica de la Matemática por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Miembro claustro doctorado en Didáctica de la Matemática y Profesor del Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Especialista en Didáctica de la Estadística, en formación inicial y continua de profesores, y en Estudio de Clases. Autora de variados artículos en revistas de corriente principal. Investigadora responsable de proyectos financiados por la Comisión Nacional de Investigación en Ciencia y Tecnología (CONICYT).

Sergio Morales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor de Matemáticas de Enseñanza Media. Magister en Didáctica de la Matemática. Profesor líder en Estudio de Clases del Liceo Comercial Francisco Araya Bennett de Valparaíso. Asistente de Investigación Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

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Published
2015-08-14
How to Cite
Olfos, R., Estrella, S., & Morales, S. (2015). Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers’ Beliefs. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.21

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