Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers’ Beliefs

Authors

  • Raimundo Olfos Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile
  • Soledad Estrella Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile
  • Sergio Morales Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.21

Keywords:

Lesson study, public class, Statistics teaching, beliefs

Abstract

This paper presents a research on the impact of the implementation of a Statistics Lesson from the point of view of the beliefs of the teachers who observed the lesson. Eighteen teachers and seven future teachers participated in this quasi-experimental design and responded to a validated questionnaire with six propositions under a Likert scale. The questionnaire of beliefs on how to teach Statistics was applied individually to each teacher when they came to the room where public class was being delivered and it was responded as a posttest. The class observed lasted around 90 minutes. The non-parametric Wilcoxon test was used to compare the averages between the two applications. The results show slight differences, which do not become significant, on “how to teach Statistics”. This research is an invitation to a further exploration and understanding of the changes of beliefs based on a public class of a lesson study as a continuous training method.

Author Biographies

Raimundo Olfos, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor de matemáticas. Doctor en Filosofía por la Universidad de Gales, Reino Unido. Posdoctorado en Pensamiento Matemático en la Universidad de Londres. Miembro claustro doctorado en Didáctica de la Matemática y Profesor del Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador del Centro de Investigación Avanzada en Educación del consorcio entre Universidad de Chile, Universidad de Concepción y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Especialista Internacional en Estudio de Clases para la APEC. Autor de variados libros y de artículos  en revistas de corriente principal. Investigador responsable de proyectos financiados por el Ministerio de Educación de Chile, y por la Comisión Nacional de Investigación en Ciencia y Tecnología (CONICYT).

Soledad Estrella, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesora de Matemática y Computación. Magister en Didáctica de la Matemática. Doctor  en Didáctica de la Matemática por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Miembro claustro doctorado en Didáctica de la Matemática y Profesor del Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Especialista en Didáctica de la Estadística, en formación inicial y continua de profesores, y en Estudio de Clases. Autora de variados artículos en revistas de corriente principal. Investigadora responsable de proyectos financiados por la Comisión Nacional de Investigación en Ciencia y Tecnología (CONICYT).

Sergio Morales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Profesor de Matemáticas de Enseñanza Media. Magister en Didáctica de la Matemática. Profesor líder en Estudio de Clases del Liceo Comercial Francisco Araya Bennett de Valparaíso. Asistente de Investigación Departamento de Matemáticas de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

References

Araneda, A., del Pino, G., Estrella, S., Icaza, G., y San Martín, E. (2011). Recomendaciones para el currículum escolar del eje Datos y Probabilidad. Recuperado de http://www.soche.cl/archivos/Recomendaciones.pdf

Ben-Zvi, D. y Sharett-Amir, Y. (2005). How do Primary School Students Begin to Reason about Distributions? [¿Cómo los estudiantes de la Escuela Primaria comienzan a razonar sobre distribuciones?]. En K. Makar (Ed.), Reasoning About Distribution: A Collection of Current Research Studies [Razonamiento sobre Distribución: Una serie de InvestigacionesActuales] [CD-ROM] (pp. 1-27). Brisbane, Australia: University of Queensland.

Brooke, P. P., Rusell, D. W., y Price, J. L. (Mayo, 1988). Discriminant Validation of Measures of Job Satisfaction, Job Involvement, and Organizational Commitment [Validación discriminante de las medidas de satisfacción laboral, participación laboral y compromiso organizacional]. Journal of Aplied Psychology, 73(2), 139-145. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.73.2.139

Del Pino, G. y Estrella, S. (2012). Educación estadística: Relaciones con la matemática. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 53-64. doi: http://dx.doi.org/10.7764/PEL.49.1.2012.5

Estrada, A., Batanero, C. y Lancaster, S. (2011). Teachers’ Attitudes Towards Statistics [Actitudes de los profesores hacia la Estadística]. En C. Batanero y G. Burrill y C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education [La enseñanza estadística en los desafíos matemáticos escolares para enseñanza y la educación del profesorado] (pp. 163-174). Netherlands: Springer.

Estrella, S., Olfos, R., y Morales, S. (2014). What Can We Learn from Natural Disasters to Prevent Loss of Life in the Future? [¿Qué podemos aprender de los desastres naturales para evitar pérdida de vidas en el futuro?]. En J. W. Lott y C. J. Lott (Eds.), Lessons Learned from Across the World-PreK-8 [Lecciones aprendidas a través del mundo PreK-8] (pp. 65-70). NCTM, National Council of Teachers of Mathematics. VA: NCTM.

Fang, Y., Lee, C., y Sharifath, B. (2009). Lesson Study in Mathematics: Three Cases from Singapure [Estudio de Clases: tres casos desde Singapure]. En K. Y. Wong, P. Y. Lee, B. Kaur, P. Y. Foong y S. F. Ng (Eds.), Mathematics Education: The Singapure Journey [Educación Matemática: El trayecto de Singapur]. (Series on Mathematics Education: Vol 2., pp. 104-129). Singapure: World Scientific.

Fang, Y., y Lee, C. (2010). Lesson Study and Instructional Improvement in Singapore [Estudio de Clases y la mejora de la enseñanza en Singapur]. (Research Brief No. 10-001). Singapore: National Institution of Singapore. Recuperado de https://www.nie.edu.sg/files/NIE_research_brief_10_001.pdf

Felbrich, A., Kaiser, G. y Schmotz, C. (2012). The Cultural Dimension of Beliefs: An Investigation of Future Primary Teachers’ Epistemological Beliefs Concerning the Nature of Mathematics in 15 Countries [La dimensión Cultural de las creencias: una investigación de las creencias epistemológicas de futuros profesores de primaria sobre la naturaleza de las matemáticas en 15 países]. ZDM, 44(3), 355-366. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11858-012-0418-x

Fernández, C. y Yoshida, M. (2004). Lesson Study: A Case of a Japanese Approach to Improving Instruction Through School-Based Teacher Development [Estudio de Clase: un caso de un enfoque japonés para mejorar la instrucción a través del desarrollo docente en la escuela]. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Franklin, C. A., y Mewborn, D. S. (2006). The Statistical Education of Grades Pre-K-2 Teachers: A Shared Responsibility [La educación estadística de profesores de grados Pre-K-2: una responsabilidad compartida]. En G. Burrill (Ed.), NCTM 2006 Yearbook: Thinking and Reasoning with Data and Chance [NCTM Anuario 2006: Pensando y razonando con datos y azar] (pp. 335-344). Reston, VA: NCTM.

Fullan, M. G., y Stiegelbauer, S. (1997). El cambio educativo. Guía de planeación para maestros. México: Trillas.

Furtak, E. M., y Alonzo A. C. (2010). The Role of Content in Inquiry-Based Elementary Science Lessons: An Analysis of Teacher Beliefs and Enactment [El rol del contenido en clases de ciencias basadas en la indagación: Un análisis de las creencias del profesor y enactivo]. Research Science Education, 40(3), 425-449. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11165-009-9128-y

Garfield, J., y Ben‐Zvi, D. (Diciembre, 2007). How Students Learn Statistics Revisited: A Current Review of Research on Teaching and Learning Statistics [Revisión de Cómo aprenden estadística los estudiantes: Revisión actual de la investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de la estadística]. International Statistical Review, 75(3), 372-396. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1751-5823.2007.00029.x

Handal, B. (2003). Teachers’ Mathematical Belief: A Review [Creencias matemáticas de los profesores: una revisión]. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57 . Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.361.2874&rep=rep1&type=pdf

Hart, L. C., y Carriere, J. (2011). Developing the Habits of Mind for a Successful Lesson Study Community [Desarrollo de los hábitos de la mente para una comunidad de estudio de clases exitosa]. En L. C. Hart, A. Alston y A. Murata. (Eds.), Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education [Estudio de Clases, Investigación y práctica en Educación Matemática] (pp. 27-38). Netherlands: Springer.

Hart, L. C., Alston, A. S., y Murata, A. (Eds.). (2011). Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education [Estudio de Clase, Investigación y práctica en Educación Matemática]. Netherlands: Springer. doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-90-481-9941-9

Hassad, R. A. (2011). Constructivist and Behaviorist Approaches: Development and Initial Evaluation of a Teaching Practice Scale for Introductory Statistics at the College Level Education [Enfoques Constructivista y conductista: Desarrollo y evaluación inicial de una Escala de la Práctica de enseñanza para un curso introductorio de Estadística en la educación de nivel universitario]. Numeracy: Advancing Education in Quantitative Literacy, 4(2), 1-33. doi: http://dx.doi.org/10.5038/1936-4660.4.2.7

Isoda, M., y Olfos, R. (2009). El enfoque de resolución de problemas en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Knapp, A., Bomer, M. y Moore, C. (2011). Lesson Study as a Learning Environment for Coaches of Mathematics Teachers Education [Estudio de clase como un ambiente de aprendizaje para los formadores de profesores de matemáticas]. En L. C. Hart, A. Alston y A. Murata. (Eds.), Lesson Study Research and Practice in Mathematics Education Education [Estudio de Clase, Investigación y práctica en Educación Matemática] (pp. 153-164). Netherlands: Springer.

Lewis, C., Perry, R., Hurd, J. y O’Connell, M. P. (Diciembre, 2006). Lesson Study Comes of Age in North America [El Estudio de Clase alcanza la madurez en América del Norte]. Phi Delta Kappan, 88(4), 273-281. Recuperado de http://www.lessonresearch.net/LS_06Kappan.pdf

Ministerio de Educación (MINEDUC). (2012). Matemática. Bases 2012. Santiago de Chile: Autor. Recuperado de http://curriculumenlinea.mineduc.cl/descargar.php?id_doc=201306051003270

Olfos, R. (Febrero de 2010). Lesson Study in Chile: The Lesson of a Collaboration Program [Estudio de clases en Chile: La clase de un programa de colaboración]. En Fourth APEC - Tsukuba, International Conference: Innovation of Mathematics Teaching and Learning Through Lesson Study -Connection Between Assessment and Subject Matter [En 4ta Conferencia Internacional de APEC, Tsukuba. La innovación en la enseñanza y aprendizaje a travás del Estudio de Clases, Conexión entre evaluación y el contenido disciplinario]. Tokyo, Japan. Recuperado de http://www.criced.tsukuba.ac.jp/math/apec/apec2009/doc/pdf_20-21/RaimundoOlfos-paper.pdf

Olfos, R., Estrella, S., y Morales, S. (Julio, 2014). Open Lessons Impact Statistics Teaching Teachers’ Beliefs [Clases públicas, impacto en las creencias de los profesores en la enseñanza de la estadística]. En K. Makar, B. de Sousa y R. Gould (Eds.), Sustainability in Statistics Education. Proceedings of the Ninth International Conference on Teaching Statistics [Sustentabilidad en Educación Estadística. Actas de la Novena Conferencia Internacional sobre la enseñanza de la estadística] (pp. 1-5). Flagstaff, Arizona, USA. Voorburg. The Netherlands: International Statistical Institute. Recuperado de http://iase-web.org/icots/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_10E1_OLFOS.pdf

Pehkonen, E. (2004). State-of-the-art in Mathematical beliefs research [Estado del arte en las creencias matemáticas]. En M. Niss (Ed.), Proceedings of the 10th International Congress on Mathematical Education [Actas del 10º Congreso Internacional de Educación Matemática]. Roskilde, Denmark: Roskilde University.

Perry, R. E., y Lewis, C. C. (2009). What is Successful Adaptation of Lesson Study in the US? [¿Qué es una adaptación exitosa de estudio de clases en Estados Unidos?]. Journal of Educational Change, 10(4), 365-391. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10833-008-9069-7

Rock, T. C., y Wilson, C. (2005, invierno). Improving Teaching Through Lesson Study [El mejoramiento de la enseñanza a través del Estudio de Clases]. Teacher Education Quarterly, 32(1), 77-92. Recuperado de http://www.teqjournal.org/backvols/2005/32_1/rock%26wilson.pdf

Shaughnessy, J. M. (2007). Research on Statistics Learning and Reasoning [Investigación sobre aprendizaje y razonamiento estadístico]. En F. K. Lester, Jr. (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning [Segundo manual de investigación en enseñanza y aprendizaje de las matemáticas] (pp. 957-1009). Greenwich, CT: Information Age Publishing.

Staub, F. C., y Stern, E. (Junio, 2002). The Nature of Teachers’ Pedagogical Content Beliefs Matters for Students’ Achievement Gains: Quasi-experimental Evidence from Elementary Mathematics [La naturaleza de las creencias del contenido pedagógico para aumentar el logro de los estudiantes: evidencia cuasi-experimental desde la matemática elemental]. Journal of Educational Psychology, 94(2), 344-355. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.94.2.344

Stigler, J. W. y Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap [El gap en la enseñanza]. New York, NY: The Free Press.

Yates, S. M. (2006). Elementary Teachers’ Mathematics Beliefs and Teaching Practices After a Curriculum Reform [Creencias Matemáticas de profesores de primaria y las prácticas de enseñanza después de una Reforma Curricular]. En J. Novotná, H. Moraová, M. Krátká y N. Stehlíková (Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME) [Actas de la 30a Conferencia del Grupo Internacional para la Psicología de la Educación Matemática (PME)], 5, 433-440. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED496939.pdf - page=441

Yoong, J. I. (Septiembre-Octubre, 2011). Let Students Tell Us How They Learn [Qué nos dicen los estudiantes acerca de cómo ellos aprenden]. SingTeach, 32, 3-4. Recuperado de http://singteach.nie.edu.sg/wp-content/uploads/SingTeach_Issue32.pdf

Zieffler, A., Park, J., Garfield, J., delMas, R., y Bjornsdottir, A. (2012). The Statistics Teaching Inventory: A Survey on Statistics Teachers’ Classroom Practices and Beliefs [El inventario de la enseñanza de la estadística: un estudio sobre las prácticas en salas de clases y las creencias de los profesores de estadística]. Journal of Statistics Education, 20(1), 1-29. Recuperado de http://www.amstat.org/publications/jse/v20n1/zieffler.pdf

Published

2015-08-14

How to Cite

Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers’ Beliefs (R. Olfos, S. Estrella, & S. Morales , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.21

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Public Class of a Statistics Lesson Study: An Instance to Change Teachers’ Beliefs (R. Olfos, S. Estrella, & S. Morales , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.21

Comentarios (ver términos de uso)