Guiding New Teacher Training towards the Acquisition of a Systemic Paradigm

Authors

  • Luis Guillermo Barrantes-Montero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-3.22

Keywords:

Interdisciplinarity, transdisciplinarity, higher education, paradigm

Abstract

This paper distinguishes between positivist disciplinary paradigm, which classifies human knowledge into isolated disciplines, and systemic paradigm, which aims at integrating knowledge and an inter-and trans-disciplinarity approach. The need and convenience of preparing new professionals in the latter is discussed. An example on how to develop a training experience based on the systemic paradigm in an advanced English reading course, in a teacher-training career is also described.

Author Biography

Luis Guillermo Barrantes-Montero, Universidad Nacional

Posee una maestría profesional en la Enseñanza del Inglés por la Universidad de Costa Rica (2006). Cuenta, además, con una licenciatura en Traducción Inglés-Español por la Universidad Nacional, Costa Rica (1996), una licenciatura en Teología por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1992) y un bachillerato en Filosofía por la Universidad Francisco Marroquín, Guatemala (1989). Durante diecinueve años se ha desempeñado como docente de inglés y de español como segunda lengua. Actualmente coordina el Departamento de Cursos de Servicio en la Universidad Nacional, Costa Rica. Ha realizado ponencias en congresos internacionales y varios de sus artículos y ponencias han sido publicados en revistas como EDUCARE y LETRAS, ambas de la Universidad Nacional.

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Published

2015-08-14

How to Cite

Guiding New Teacher Training towards the Acquisition of a Systemic Paradigm (L. G. Barrantes-Montero , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.22

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Guiding New Teacher Training towards the Acquisition of a Systemic Paradigm (L. G. Barrantes-Montero , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.22

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