Evaluation of the Perception of a University Group of Teachers about Education as a Social Phenomenon in Colombia

  • Jorge Enrique Moreno-Collazos Universidad de la Sabana
  • Harold Fabián Cruz-Bermudez Instituto del Corazón de Bucaramanga
  • Adriana Angarita-Fonseca Universidad de Santander
  • Amparo Vélez-Ramírez Universidad Minuto de Dios
Keywords: Education, development, history, research, sociology

Abstract

Objective: This paper aims to evaluate the perception of a university group of teachers about education as a social phenomenon. An analytical cross-sectional study was conducted with a group of university teachers in Bogota, Colombia, in October 2014. A survey was applied in order to evaluate the perception about education as a social phenomenon; the data analysis was performed using SPSS software version 19. The population studied consisted of 60 university professors with an average age of 42.2 ± 14.4 years, and with 6.15 years of teaching practice. Male gender was predominant with 53% (n = 32). There were statistically significant differences in the results related to the concept of education (p = 0.05 to 0.00) and to the following items: “Do you consider that investment in public education is enough?” (p = 0.02), “Is education a political model?” (P = 0.03); in aggregate age, “Is access to higher education conceived by the Colombian government with social concern?”, “Does the environment influence the Colombian student’s education development?” (p = 0.02 to 0.00); it was the same case for the interpretive sociology for the item “Are patterns of educational assessment adequate in the country?” (p = 0.04). In conclusion, it was found that there are differences in teachers’ conceptions about the construction of education as a social phenomenon.f education as a social phenomenon by finding differences between the conceptions of it in teaching.

Author Biographies

Jorge Enrique Moreno-Collazos, Universidad de la Sabana
Fisioterapeuta, director de grupo de Movimiento Corporal Humano Universidad de La Sabana, Especialista en Rehabilitación Cardiopulmonar, Magister en Ciencias,  Doctor en Salud Pública, Doctorado en Educación (c) Posdoctorado en  Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Baja California México. Estudiante Universidad de Santo Tomás
Harold Fabián Cruz-Bermudez, Instituto del Corazón de Bucaramanga
nfermero, especialista en Estadística Aplicada, Doctor en Ciencias de la Salud mención en Epidemiología, Instituto del Corazón de Bucaramanga, Doctorado en Educación (c) Posdoctorado en  Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Baja California México.  Estudiante Universidad de Santo Tomás.
Adriana Angarita-Fonseca, Universidad de Santander
Fisioterapeuta, Magíster en Epidemiología y Estadística, docente e investigadora Universidad de Santander Universidad Santo Tomás, seccional Bucaramanga.
Amparo Vélez-Ramírez, Universidad Minuto de Dios
Sociologa, directora de investigación Universidad Minuto de Dios, Especialista en Métodos y Técnicas Avanzadas en Investigación y Ciencias Sociales, Magister en Investigación y Docencia, Doctora en Filosofía. Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Santo Tomás.

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Published
2016-09-01
How to Cite
Moreno-Collazos, J., Cruz-Bermudez, H., Angarita-Fonseca, A., & Vélez-Ramírez, A. (2016). Evaluation of the Perception of a University Group of Teachers about Education as a Social Phenomenon in Colombia. Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-11. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)