Evaluation of the Perception of a University Group of Teachers about Education as a Social Phenomenon in Colombia

Authors

  • Jorge Enrique Moreno-Collazos Universidad de la Sabana, Colombia
  • Harold Fabián Cruz-Bermudez Instituto del Corazón de Bucaramanga, Colombia
  • Adriana Angarita-Fonseca Universidad de Santander, Colombia
  • Amparo Vélez-Ramírez Universidad Minuto de Dios, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.8

Keywords:

Education, development, history, research, sociology

Abstract

Objective: This paper aims to evaluate the perception of a university group of teachers about education as a social phenomenon. An analytical cross-sectional study was conducted with a group of university teachers in Bogota, Colombia, in October 2014. A survey was applied in order to evaluate the perception about education as a social phenomenon; the data analysis was performed using SPSS software version 19. The population studied consisted of 60 university professors with an average age of 42.2 ± 14.4 years, and with 6.15 years of teaching practice. Male gender was predominant with 53% (n = 32). There were statistically significant differences in the results related to the concept of education (p = 0.05 to 0.00) and to the following items: “Do you consider that investment in public education is enough?” (p = 0.02), “Is education a political model?” (P = 0.03); in aggregate age, “Is access to higher education conceived by the Colombian government with social concern?”, “Does the environment influence the Colombian student’s education development?” (p = 0.02 to 0.00); it was the same case for the interpretive sociology for the item “Are patterns of educational assessment adequate in the country?” (p = 0.04). In conclusion, it was found that there are differences in teachers’ conceptions about the construction of education as a social phenomenon.f education as a social phenomenon by finding differences between the conceptions of it in teaching.

Author Biographies

Jorge Enrique Moreno-Collazos, Universidad de la Sabana

Fisioterapeuta, director de grupo de Movimiento Corporal Humano Universidad de La Sabana, Especialista en Rehabilitación Cardiopulmonar, Magister en Ciencias,  Doctor en Salud Pública, Doctorado en Educación (c) Posdoctorado en  Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Baja California México. Estudiante Universidad de Santo Tomás

Harold Fabián Cruz-Bermudez, Instituto del Corazón de Bucaramanga

nfermero, especialista en Estadística Aplicada, Doctor en Ciencias de la Salud mención en Epidemiología, Instituto del Corazón de Bucaramanga, Doctorado en Educación (c) Posdoctorado en  Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Baja California México.  Estudiante Universidad de Santo Tomás.

Adriana Angarita-Fonseca, Universidad de Santander

Fisioterapeuta, Magíster en Epidemiología y Estadística, docente e investigadora Universidad de Santander Universidad Santo Tomás, seccional Bucaramanga.

Amparo Vélez-Ramírez, Universidad Minuto de Dios

Sociologa, directora de investigación Universidad Minuto de Dios, Especialista en Métodos y Técnicas Avanzadas en Investigación y Ciencias Sociales, Magister en Investigación y Docencia, Doctora en Filosofía. Posdoctorado en Educación, Ciencias Sociales e Interculturalidad (c). Estudiante Universidad de Santo Tomás.

References

Bartolomé, A. (Abril, 2004). Blended learning. Conceptos básicos. Pixel Bit Revista de Medios y Educación, 23, 7-20. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n23/PIXEL_BIT_23.pdf

Bauman, Z. (2002). La cultura como praxis. Barcelona: Paidós.

Cataño, G. (1987). La sociología en Colombia. Bogotá: Plaza & Janes.

Chacín, B., González, M. y Torres, Y. (2007). Crítica a la generación del conocimiento en la extensión universitaria: Aproximación a un protocolo de investigación innovativa. Laurus, 13(24), 215-240. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111485011

Cordié, A. (1998). Malestar en el docente. La educación confrontada con el psicoanálisis. Buenos Aires: Nueva Visión.

Díaz-Barriga, A. (1993). 4. Los procesos de frustración en la tarea docente. En Á. Díaz-Barriga (Aut.), Tarea docente. Una perspectiva didáctica grupal y psicosocial (pp. 73-99). México: Nueva Imagen.

González-Moro, M. E. y Caldero, J. (2010). Didáctica de las ciencias sociales. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Misas, G. M. (2004). La educación superior en Colombia. Análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/articles-73081_archivo.pdf

Moloney, C. (Abril, 2010). Understanding Understanding Across the Disciplines: Towards Strategies for Sustainable Engineering Education for the 21st Century [Entendiendo el entendimiento en las disciplinas:Acercarse a estrategias para la educación en Ingeniería Sostenible en el siglo XXI]. En Transforming Engineering Education: Creating Interdisciplinary Skills for Complex Global Environments [Transformando la eduación en Ingeniería: Crear hablidades interdisciplinarias para ambientes globales complejos] (pp. 1-31). Dublín: IEEE. doi: http://dx.doi.org/10.1109/TEE.2010.5508815

Ocampo, L. J. (2009). El maestro Orlando Fals Borda sus ideas educativas y sociales para el cambio en la sociedad colombiana. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 12, 13-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86912021002

Parra, R. (1989). La sociología en Colombia. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Pérez, P. A., Peña, J. I. y Torres, E. (2011). A self-evaluation model as a tool for the evaluation of graduate programs at Universidad Nacional de Colombia [Un modelo de autoevaluación como herramienta de la evaluación de programas de posgrado en la Universidad Nacional de Colombia]. En EDULEARN11 Proceedings, 3rd International Conference on Education and New Learning Techonologies [3a Conferencia internacional de educación y nuevas tecnologías de aprendizaje] (pp. 661-672). Barcelona: IATED.

Sabelli, M. (Mayo-agosto, 2003). La enseñanza universitaria y su extensión en comunidades de frontera: Un proyecto dirigido a promover políticas sociales para el ciudadano como usuario de información y lectura. Transinformação, 15(2), 119-133. Recuperado de http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/1481/1455

Sánchez, A. (Octubre, 2006). Ciencia, revolución y creencia en Camilo Torres: ¿Una Colombia secular? Revista Nómadas, 25, 241-258. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105115224020

Subirats, J. y Nogales, I. (1989). Maestros, escuelas, crisis educativa. Condiciones del trabajo docente en Bolivia. Santiago, Chile: UNESCO-OREALC. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000853/085394so.pdf

Zúñiga, W. (Enero-junio, 2015). Una perspectiva acerca de la investigación y la docencia universitaria en Colombia. EN-Clave Social, 4(1), 10-23. Recuperado de http:// http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/EN-Clave/article/view/947/674

Published

2016-09-01

How to Cite

Evaluation of the Perception of a University Group of Teachers about Education as a Social Phenomenon in Colombia (J. E. Moreno-Collazos, H. F. Cruz-Bermudez, A. Angarita-Fonseca, & A. Vélez-Ramírez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-11. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Evaluation of the Perception of a University Group of Teachers about Education as a Social Phenomenon in Colombia (J. E. Moreno-Collazos, H. F. Cruz-Bermudez, A. Angarita-Fonseca, & A. Vélez-Ramírez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-11. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.8

Comentarios (ver términos de uso)