Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring

Keywords: Tutoring, university training, university, teaching-learning

Abstract

This article aims to study the functioning and perceptions of students and tutors of the university tutoring system in a private university institute in the city of Rosario. An exploratory-descriptive study was used, wich included a case study design. The university tutoring functioning was analized from the tutors’ perspective (with semi-structured interviews) and the first-year students’ perceptions (with the application of a questionnaire). The results indicate that, for tutors, the listening skills, the need for training, and the teamwork capacity are important. With regard to the students, it was found that more than half do not know about the tutoring, and that those who know about it manifest to have received the information from teachers  and peers. Some of them consider that this space relates to the theoretical orientation and manifest preference toward the academic tutoring function, while others consider that tutoring enables them to carry out a comprehensive vision of university life.

Author Biographies

María Antonella Klug, Instituto Universitario del Gran Rosario
Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de San Martín en convenio curricular marco con Instituto Universitario del Gran Rosario. Tutora del Instituto Universitario del Gran Rosario. 
Nadia Soledad Peralta, Universidad Nacional de Rosario
Psicóloga y Profesora en Psicología por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis, Argentina. Investigadora de CONICET. Directora del Programa Interdisciplinario de Análisis de Datos de la Universidad Nacional de Rosario.Docente de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Rosario.

References

Almajano, J. (2002). Experiencias previas de tutoría. En Coriat, M (Ed.), Jornadas sobre tutorías y orientación. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Álvarez Perez, P. y González Afonso, M. (2007). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48.

Álvarez Pérez, P. y González Afonso, M. (2005). La tutoría académica en la enseñanza superior: una estrategia docente ante el nuevo reto de la Convergencia Europea. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(8-4).

Badillo Guzmán, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso. CPU-e, Revista de Investigación Educativa,5, 115-136.

Barbas, F. J., Fernández, C., Gómez, I., Pérez, H. D. y Plaza, P. (2007). El curso de conocimientos previos y la acción tutorial: reflexiones desde la práctica. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(1), 59-64. doi: 10.5944/reop.vol.18.num.1.2007.11303

Borgobello, A., Peralta, N. S., y Roselli, N. D. (2010). La función tutorial en el sistema educativo formal: una posible clasificación de sus modalidades. Pensando Psicología, 6(10), 112-121.

Campelo, A., Hollmann, J., Viel, P., Andreozzi, M., Amor, I., Averbuj, G., y Lerner, M. (2009). Aportes de la Tutoría a la Convivencia en la Escuela. Ministerio de Educación de la Nación. Argentina.

Cano González, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28(12-1), 181-204.

Capelari, M. (2009). Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 49(8), 1-10.

Capelari, M. I (2010). Los sistemas de tutoría en Argentina y su impacto en las universidades: un enfoque de la evaluación desde la perspectiva institucional. Primer Congreso Argentino de Sistemas de Tutoría en carreras de Ingeniería. Psicología Cultural. Madrid: Morata

Cardozo Ortiz, C. E (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14(2), 309-325.

Enrique, S. J. (2010). Reflexiones en torno a las tutorías en la universidad un dispositivo de pares. Primer Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías. Oberá, Misiones, Argentina.

Ezcurra, A. M. (2007). Los estudiantes de nuevo ingreso: democratización y responsabilidad de las instituciones educativas. Buenos Aires, Instituto de Estudios y Acción Social. Disponible en: http://www ideas.org.ar/biblioteca-de-referencia-foro-de-ed.-superior

Ferrer, V. (2003). La acción tutorial en la Universidad. En A. F. Michavila, y J. García Delgado (Coord.). La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la Universidad (67-84). Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid y Cátedra UNESCO de Gestión política Universitaria de la U. Politécnica de Madrid.

García Antelo, B. (2010). La tutoría en la Universidad de Santiago de Compostela: Percepción y valoración de alumnado y profesorado (Tesis Doctoral). Recuperado de http://hdl.handle.net/10347/2840

García Nieto, N (2007). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48.

González Maura, V. (2006). El profesor tutor: una necesidad de la universidad del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, XXVI(2), 23-36.

González Simanca, J. L. (1973). Un modelo teórico de acción tutorial en la Universidad. Pamplona: Eunsa.

Haya Salmón, I., Calvo Salvador, A., Rodríguez Hoyos, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria. Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria (España). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113.

doi:10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11247

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill (cuarta edición).

Herreras, E. B. (2004). La función orientadora en el marco de la Universidad. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 3(1), 109-120.

Lázaro, A. (2002). La acción tutorial de la función docente universitaria. En Álvarez Rojo, V. y Lázaro, A. (Coords.), Calidad de las universidades y orientación universitaria. Málaga: Ediciones Aljibe.

Lobato, C. E. y Ilvento, M.C. (2013). La Orientación y Tutoría universitaria: una aproximación actual. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 11(2), 17-25.

Lobato Fraile, C., Del Castillo Prieto, L. y Arbizu Bacaicoa, F. (2005). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: estudio de un caso. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(2), 148-168.

doi:10.5944/educxx1.7.1.333

Martínez Clares, P., Martínez Juárez, M., y Pérez Cusó, J. (2014). Tutoría Universitaria: entorno emergente en la Universidad Europea. Un estudio en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1),111-138. doi:10.6018/rie.32.1.148411

Narro Robles, J. y Arredondo Galván, M. (2013). La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35, 132-151. doi:10.1016/s0185-2698(13)71839-7

O’Delly, F. y Eisenberg, G.S. (1989). Helping students make important transitions. The school comiseher, 36, 286-292.

Oliver, J.; Álvarez, P. (2000). Orientación y transición a la enseñanza superior. Revista de Investigación Educativa, 23, 292-300.

Oro, R. S. (2005). Integración del estudiante en el sistema universitario. La tutoría. Cuadernos de integración europea, 2(1), 69-95.

Porta, J. (1998). Arquetipos de universidades: De la transmisión de los saberes a la institución multifuncional. En J. Porta y M. Lladonosa, M. (Coords.), La Universidad en el cambio de siglo (29-63). Madrid: Alianza Editorial.

Rascovan, S. (2008). Reflexiones sobre la orientación vocacional-educativa y tutorías en Argentina. Retos educativos para el siglo, 21, 75-92.

Rincón Igea, D. B. (2000). Tutorías personalizadas en la Universidad. Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Rodríguez Espinar, S. (2004). Manual de Tutoría Universitaria. Barcelona: Ed. Octaedro /ICE-UB.

Rodríguez Moreno, M. L. (1988). Orientación educativa. Barcelona: Ceac.

Ruiz de Arcaute, J. (1993). Directrices sobre tutorías. San Pablo: Universidad CEU San Pablo.

Sancho, J (2002). El sentido y la práctica de las tutorías de asignaturas en la enseñanza universitaria. En Moisés Coriat (ed.), Jornadas sobre tutorías y orientación. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Sobrado Fernández, L (2007). Plan de acción tutorial en los centros docentes universitarios: el rol del profesor tutor. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 61, 89-108.

Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Villar, J. M. y Alegre, O (2004). Manual para la excelencia en la enseñanza superior. Madrid: McGraw Hill.

Zabalza, M. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published
2018-10-17
How to Cite
Klug, M., & Peralta, N. (2018). Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.16
Section
Articles (Peer Reviewed Section)