Intercultural Competences: Impacts of the Workshop “Communicating” on Intercultural Sensitivity of University Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.18

Keywords:

Intercultural competences, awareness, ability, sensitivity

Abstract

This research aimed to find out the impacts of the “Communicating” Workshop on the dimensions of consciousness, ability, and sensitivity of the intercultural competences of the teaching staff of a professional academic area of a private university in Lima - 2018, in order to develop their intercultural competences contributing to teacher training, in such a way that the teaching to be developed for the student body achieves the educational quality objectives. The methodology was based on the positivist model, with a quantitative approach, of the applied type, with an experimental-quasi-experimental design. He used the survey technique and the questionnaire instrument. A non-probability sample made up of 40 university teachers was considered as a sample. Processing the information with the support of descriptive and inferential statistics in order to establish how the data does or does not meet the research objectives. The application of the aforementioned Workshop caused positive impacts on intercultural competences in the three dimensions studied, since the statistical results show that the differences in scores between pretest and posttest are significant, proving Jandt’s Theory (1995) in the sense that These competencies are learned and developed, including the intercultural sensitivity of the university teacher.

Author Biography

Carlos Enrique Ayala-Asencio, Universidad César Vallejo

Doctorando en Educación – UCV, Magíster en Administración de Negocios- ESAN e Ingeniero Industrial – PUCP, en Perú, certificado PMP, miembro PMI. Docente y asesor de tesis. Investigador en habilidades blandas para la docencia universitaria. Ponente en congresos internacionales. Certification Mega Exam Meeting PMI - Chile, Bachiller en Teología- AETE-Perú y con estudios de Teología en UBL y en UNA - Costa Rica.

References

Aneas Álvarez, M. A. (2005). Competencia intercultural, concepto, efectos e implicaciones en el ejercicio de la ciudadanía. Revista Iberoamericana de Educación, 36(13), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie36133004

Arias-Gómez, J., Villasís-Keever M. Á., Miranda-Novales M. G. (2016). El protocolo de investigación III: La población de estudio. Revista Alergia México, 63(2), 201-206. http://www.revistaalergia.mx/ojs/index.php/ram/article/view/181/273

Byram, M. (1997). Teaching and assessing intercultural communicative competence. Multilingual Matters.

Careaga, A., Sica, R., Cirillo, A. y Da Luz, S. (2006). Aportes para diseñar e implementar un taller. 8vo Seminario-Taller en Desarrollo Profesional Médico Continuo, 2das Jornadas de Experiencias educativas en DPMC.

Consorcio Intercultural. (2007). Reflexiones de Raúl Fornet-Betancourt. Sobre el concepto de interculturalidad (2.a reimp.). Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.

Competencias interculturales. Diversidad cultural (18 de abril, 2013). [Archivo en un blog]. Blog El espacio de la diversidad. https://elespaciodeladiversidad.blogspot.com/2013/04/competencias-interculturales-diversidad.html

de Vallescar Palanca, D. (2000). Cultura, multiculturalismo e interculturalidad: Hacia una racionalidad intercultural [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.

Estermann, J. (2010). Interculturalidad: Vivir la diversidad. ISEAT.

Gastulo Jiménez, Y. N., Maquen Niño, E. J. C. y Severino Ordoñez, M. (2018). Modelo holístico configuracional para el desarrollo de la competencia intercultural en los docentes de educación secundaria en Motupe - Perú. Revista Científica Universidad Señor de Sipán, 10(2), 199-212. https://doi.org/10.26495/rtzh1810.225913

Guadamillas Gómez, M. V. (2014). El desarrollo de la competencia comunicativa e intercultural a través de recursos creativos: Análisis de la poesía, el teatro y el cómic como materiales didácticos en la enseñanza de inglés como lengua extranjera [Tesis doctoral]. Universidad de Castilla-La Mancha, España. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/6551

Illescas García, A. (2015). La competencia intercultural en la enseñanza de ELE: Trabajo de campo sobre manuales y estudiantes de español [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. https://digibug.ugr.es/handle/10481/40377

Jandt, F. E. (1995). Intercultural communication: An introduction. Sage.

Martínez-Lirola, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.3

Meyer, M. (1991). Developing transcultural competence: Case studies of advanced foreign language learners. En D. Buttjes y M. Byram (Eds.), Mediating languages and csultures (pp. 136-158). Multilingual Matters.

Morales-Saavedra, S., Quintriqueo-Millán, S., Uribe-Sepúlveda, P. A. y Arias-Ortega, K. (2018). Interculturalidad en educación superior: Experiencia en educación inicial en La Araucanía, Chile. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 77, 55-76. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.4706

Preiswerk M. (2011). Contrato intercultural: Crisis y refundación de la educación teológica. Plural Editores.

Ricardo Barreto, C. T. (2013). Formación y desarrollo de la competencia intercultural en ambientes virtuales de aprendizaje [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. http://e-spacio.uned.es/fez/view.php?pid=tesisuned:Educacion-Ctricardo

Salmona, M., Partlo, M., Kaczynski, D. y Leonard, S. (2015). Developing culturally competent teachers: An international student teaching field experience. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 34-53. https://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n4.3

Sanhueza Henríquez, S. V. (2010). Sensibilidad intercultural: Un estudio exploratorio con alumnado de educación primaria y secundaria en la provincia de Alicante [Tesis doctoral]. Universidad de Alicante, España. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/18332

Sanhueza Henríquez, S., Patrick Matzler, P., Hsu, C.-C., Dominguez Maldonado, J., Friz Carrillo, M. y Quintriqueo Millán, S. (2016). Competencias comunicativas interculturales en la formación inicial docente: El caso de tres universidades regionales de Chile. Estudios Pedagógicos, 42(4) 183-200. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500011

Sanhueza Henríquez, S., Paukner Nogués, F., San Martín, V. y Friz Carrillo, M. (2012). Dimensiones de la competencia comunicativa intercultural (CCI) y sus implicaciones para la práctica educativa. Folios, 36, 131-151. https://doi.org/10.17227/01234870.36folios131.151

Published

2020-08-21

How to Cite

Intercultural Competences: Impacts of the Workshop “Communicating” on Intercultural Sensitivity of University Teachers (C. E. Ayala-Asencio , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.18

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Intercultural Competences: Impacts of the Workshop “Communicating” on Intercultural Sensitivity of University Teachers (C. E. Ayala-Asencio , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.18

Comentarios (ver términos de uso)