Professional Skills and Social Skills in the Degrees of Education: Validation of a Questionnaire Using a Structural Equation Model

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-3.1

Keywords:

Higher education, professional skills, validation, structural equations modeling, Confirmatory Factor Analysis

Abstract

We study the competences and social skills that students value first for their future profession and the activities that contribute to obtaining them. To do this, we have designed a questionnaire and determined its validity, using a Confirmatory Factorial Analysis (CFA) and a Model of Structural Equations (SEM). The sample included 257 students enrolled in a Degree in Education program, from the universities that participated in the Educational Innovation Project (PIE13-002). The most valued competencies by the students were the following: teamworking and interacting with other people from the same or different professional areas; transmitting information, ideas, problems, and solutions to the specialized and non-specialized public; developing capacities for analyzing social and educational realities; and preparing projects in relation to different contexts, subjects, and groups. Among social skills, assertiveness, conflict resolution, and empathy were valued in the first place. In terms of activities, the role-playing, video-forum, class forums, and case studies stood out for their impact on the acquisition of skills and professional development. Finally, we have validated the model, demonstrating that it is appropriate and that it correctly describes the existing reality, which implies that the conclusions drawn from applying the model on the studied population serve to explain the perception that students have on the relative importance of several competencies linked to their professional development. The validated questionnaire explained the variability of 80% in the student assessment. It is important to promote teamwork and social skills development because they act as a protective factor against risky situations and facilitate effective social interactions and social support.

Author Biographies

Encarnación Bas-Peña, Universidad de Murcia

Dra.  en  Ciencias  de  la  Educación.  Profesora Titular  Universidad  de  Murcia. España. Ha coordinado y participado en diferentes proyectos internacionales y nacionales sobre formación y educación superior. Profesora invitada en universidades nacionales e internacionales. Ha publicado numerosos artículos sobre Educación Superior y formación de profesionales. Pedagogía Social-Educación Social. Educación y drogodependencias. Educación, género y mujer. Pobreza y educación. Coordinadora del I Congreso Nacional sobre trata de seres humanos: Protección a las víctimas. Coordinadora de la Plataforma de Acción Social de la Universidad de Murcia. Directora de iQUAL. Revista de Género e Igualdad, de la Universidad de Murcia. 

Elvira Ferre-Jaén, Universidad de Murcia

Graduada en Matemáticas por la Universidad de Murcia. Máster Universitario en Formación del Profesorado de ESO, BACH, FP y EI, Educación. Técnica Estadística en el Observatorio de Empleo del Centro de Orientación e Información de Empleo de la Universidad de Murcia. Analista de datos en Servicio de Apoyo a la Investigación desde 2015 a 2017. Profesora en 2013 en el curso de Estudios Propios Fundamentos estadísticos para investigación Introducción a R. Participante como ponente de 2015 a 2018 en actividades formativas de La Escuela Internacional de Doctorado de la Universidad de Murcia (EIDUM).

Antonio Maurandi-López, Universidad de Murcia

Licenciado en CC Matemáticas y Doctor por la Universidad de Murcia. Experto Universitario en “Técnicas de Estadística Multivariante” y Máster en Bioética ha sido director técnico de la Sección de Apoyo Estadístico del Servicio de Apoyo a la Investigación  de la Universidad e Murcia durante más de 12 años. Colaborador de varios proyectos y contratos de investigación en el ámbito de la educación, ciencias sociales y  ciencias  biosanitarias. Actualmente es profesor Contratado Doctor en el Área de Didáctica de la Matemática en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia donde es  Secretario del Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales.

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Published

2020-08-21

How to Cite

Professional Skills and Social Skills in the Degrees of Education: Validation of a Questionnaire Using a Structural Equation Model (E. Bas-Peña, E. Ferre-Jaén, & A. Maurandi-López , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.1

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Professional Skills and Social Skills in the Degrees of Education: Validation of a Questionnaire Using a Structural Equation Model (E. Bas-Peña, E. Ferre-Jaén, & A. Maurandi-López , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.1

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