La metacognición como estrategia para detectar procesos cognitivos en niños con retraso mental

Authors

  • Ana Patricia Vázquez Chaves Universidad Nacional, Costa Rica
  • Suzanne León Rodríguez Universidad Nacional, Costa Rica
  • María Judith Rodríguez Ramírez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.9-2.8

Keywords:

metacognition, metacognitive strategies, cognitive structures and processes, information processing, math problem solving, mental retardation

Abstract

Abstract. It was planned to detect the cognitive processes that mentally retarded children used when solving math problems, through the use or metacognitive strategies. The work was done whit a sample of twenty mentally retarded children that attend integrated classrooms from de provinces of Heredia and Alajuela. An instrument called Batería de Resolución de Situaciones Matemáticas (BARSIMAR) was used to detect the cognitive processes that children used when working with metacognitive strategies. The results show that the more cognitive engaged the children are, the more difficulty they will have when using cognitive processes to register the information in the short term memory. The advanced kids could use the processes in a better way, but with interferences and difficulty to recover the information form the long term memory and give correct answers to the cognitive task they are working on.

Author Biographies

Ana Patricia Vázquez Chaves, Universidad Nacional

Educadora especial, Retraso Mental y Dificultades del Aprendizaje. Universidad de Costa Rica (UCR), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica y Pontificia Universidad Católica de Chile. Cargos: Docente en la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica, impartiendo cursos en bachillerato y licenciatura de la carrera de Educación Especial y directora de trabajos finales de graduación. Desarrollo de proyectos de investigación. Docente de Aula integrada Escuela Jesús Jiménez Zamora, Tibás, Costa Rica.

Suzanne León Rodríguez, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Especial con énfasis en Integración, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Cargos: Docente de Apoyo Itinerante en Parálisis Cerebral y Docente en Aula Integrada, trabaja en la escuela Líder Pacto del Jocote, Alajuela, Costa Rica.

María Judith Rodríguez Ramírez, Universidad Nacional

Licenciatura en Educación Especial con énfasis en Integración, Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Trabaja como Maestra de Educación Especial.

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Published

2006-06-30

How to Cite

La metacognición como estrategia para detectar procesos cognitivos en niños con retraso mental (A. P. Vázquez Chaves, S. León Rodríguez, & M. J. Rodríguez Ramírez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 9(2), 169-185. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La metacognición como estrategia para detectar procesos cognitivos en niños con retraso mental (A. P. Vázquez Chaves, S. León Rodríguez, & M. J. Rodríguez Ramírez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 9(2), 169-185. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.8

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