Motivation and Perception of Students in Direct Command Teaching Styles and Problem-Solving in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.2

Keywords:

Development channels, methodology, motivation, teaching

Abstract

Objective. To analyze motivation and development channels according to the different teaching styles used through the intervention of the Rhythm and Music Support Didactic Unit. Method. It is a quasi-experimental and quantitative design, and 53 students participated in this study. They were divided into two groups; one group received an intervention based on the direct command teaching style and problem-solving technique, in this order, while the second group did it the other way round. The Rhythm and Musical Support Didactic Unit consists of 4 sessions of 50 minutes each one. Results. The information was collected through two questionnaires and analyzed through the statistical program IBM-SPSS version 24 for Windows. After the intervention, there were no improvements in the BPNES, while the cognitive, physical, and emotional factors presented higher scores through the problem-solving teaching style. Conclusions. The problem-solving teaching style shows more development in the relationship between classmates, surpassing the direct command teaching style. Regarding the gender variable, it is reflected that women who started with the problem-solving style have a higher level of autonomy.

Author Biographies

Ángela Corrales-Perea, Universidad Politécnica de Madrid

Graduada en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Facultad  de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte   de la Universidad Politécnica de Madrid, España. Actualmente cursa el  Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato y Formación Profesional. Itinerario Especialidad Educación Física en la Facultad  de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad Politécnica de Madrid.

María Espada, Universidad Politécnica de Madrid

Doctora en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Máster Oficial en Investigación en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Desarrolla su actividad docente e investigadora en la Facultad  de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte   de la Universidad Politécnica de Madrid. Ha participado en diferentes proyectos de investigación competitivos del Plan Nacional de I+D+i . La actividad investigadora se desarrolla en el ámbito de la didáctica en la actividad física y el deporte. Es miembro del Grupo de investigación psicosocial en el deporte de la Facultad  de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad Politécnica de Madrid.

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Published

2022-06-23

How to Cite

Motivation and Perception of Students in Direct Command Teaching Styles and Problem-Solving in Physical Education (Ángela Corrales-Perea & M. Espada , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.2

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Motivation and Perception of Students in Direct Command Teaching Styles and Problem-Solving in Physical Education (Ángela Corrales-Perea & M. Espada , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.2

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