Transición 6 grado a 7año, ¿problema o desafío?

Authors

  • Marianella Castro Pérez Universidad Nacional, Costa Rica
  • Mirta Díaz Forbice Universidad Nacional, Costa Rica
  • Hilda Fonseca Solórzano Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana Teresa León Sáenz Universidad Nacional, Costa Rica
  • Lillian Susana Ruíz Guevara Universidad Nacional, Costa Rica
  • Willy Umaña Fernández Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-2.8

Keywords:

adolescence, transition, elementary school, high school, success, factors

Abstract

The present article displays the results of a two-year research experience carried out by an interdisciplinary research team from the five academic departments (units) at CIDE. The study is part of a larger research project named Profiles, Dynamics and Challenges of Costa Rican education at CIDE, which is directed by the Deanery.

The study was conducted during 2006 and part of 2007 in secondary schools which were identified as successful institutions regarding academic achievements. The research focused on exploring the factors which influence students’ academic performance positively as they move from primary to secondary school and as they remain within successful academic indicators during those transition years.

This research, besides involving an important literature review, required field work which took place in ten secondary schools from diverse settings all over the country. Observations were made and the seventh and eighth graders’ beliefs, as well as, their parents’ and teachers’ assumptions were explored. In addition, paralleled to the aspects mentioned, an important population of sixth grade students, their parents, and teachers were studied, since those primary institutions were related to the secondary schools involved in the study.

Author Biographies

Marianella Castro Pérez, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar y Máster en Administración Educativa, Académica del INEINA, Universidad Nacional.

Mirta Díaz Forbice, Universidad Nacional

Máster en Educación, Académica de la División de Educación Rural, Universidad Nacional.

Hilda Fonseca Solórzano, Universidad Nacional

Máster en Educación, Académica de la División de Educología, Universidad Nacional.

Ana Teresa León Sáenz, Universidad Nacional

Licenciada en Psicología y Máster en Desarrollo del Niño, Directora del INEINA, Universidad Nacional.

Lillian Susana Ruíz Guevara, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar, Máster en Administración Educativa y Doctora en Educación, Académica de la División de Educación Básica, Universidad Nacional Costa Rica.

Willy Umaña Fernández, Universidad Nacional

Licenciado en Planificación Social, Académico de la División de Educación para el Trabajo, Universidad Nacional Costa Rica.

References

Antúnez, S. (2005). El cuido de los procesos de transición de primaria a secundaria: a modo de

balance. Aula de Innovación Educativa, 142, 7-11.

Bolaños, G. y Molina, Z. (2001). Introducción al currículo. San José, Costa Rica: Editorial

Universidad Estatal a Distancia.

Dengo, M. E. (1995). Educación costarricense. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal

a Distancia.

Gimeno Sacristán, J. (1997). La transición a la educación secundaria: discontinuidades en las

culturas escolares. Madrid, España: Ediciones Morata.

Greenberg, M. & Gold, M. (1999). Close and General Friendships among African American,

Latino, and Asian American Adolescents from Low-Income Families. Recuperado el 30 de

marzo del 2006, de http://spr.sagepub.com/cgi/content/abstract/18/1/29

Kirkpatrick, D. (1997). Making the Change: Students Experiences of the Transition to Primary

School. University of Western Sydney. Centre for Learning and Teaching, University of

Technology, Sydney. Recuperado el 15 de marzo de 2006, de http//edoz.com.au/educationaustralia/archive/features/make.html

Luján, M. (2000, Octubre). Educación y valores democráticos. Foro Iberoamericano sobre educación

en valores. Ministerio de Educación y Cultura, Organización de Estados Iberoamericanos.

Recuperado el 20 de junio de http://www.oei.es/valores2/tornaria.htm

Mizelle, N. (1999). Helping Middle School Students Make the Transition into High School.

Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. (Nº De servicio de reproducción

de documentos ED432411).

Nieda, J. & Macedo, B. (1997). Un currículo científico para estudiantes de 11 a 14 años. Biblioteca

Virtual de la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). España. Recuperado el 20 de

junio de 2006 de http://www.oei.org.co/oeivirt/curricie/index.html

Ruiz, A. (2006). Universalización de la Educación Secundaria y reforma educativa. San José,

Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica/CONARE.

San Fabián, J. (2003). Coordinación entre primaria y secundaria ¡Ojo al escalón! 1 Jornada sobre

el tránsit de l’alumnat entre etapes educatives: de l’escola a l’institut Palma de Mallorca.

Recuperado el 15 de abril de 2006 de http://weib.caib.es/Documentacio/jornades/jornada_

transicio/article_jlsf.pdf

Seaton, M., Egliston, K., Marsh, H., Franklin, J. & Craven, R. (2004). Social Comparison: Its Role

in the Big-Fish-Little-Pond Effect. SELF Research Centre, University of Western Sydney,

Australia. Recuperado el 30 de marzo de 2006, de http://self.uws.edu.au/Conferences/2004_

Seaton_Egliston_Marsh_Franklin_Craven.pdf

Tonkin, S. & Watt, H. (2003). Self-concept over the Transition from Primary to Secondary School:

A Case Study on a Program for Girls. Educational Research 13(2) Recuperado el 30 de mayo

del 2006, de http://www.iier.org.au/iier13/tonkin.html

Published

2009-12-15

How to Cite

Transición 6 grado a 7año, ¿problema o desafío? (M. Castro Pérez, M. Díaz Forbice, H. Fonseca Solórzano, A. T. León Sáenz, L. S. Ruíz Guevara, & W. Umaña Fernández , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 105-121. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Transición 6 grado a 7año, ¿problema o desafío? (M. Castro Pérez, M. Díaz Forbice, H. Fonseca Solórzano, A. T. León Sáenz, L. S. Ruíz Guevara, & W. Umaña Fernández , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(2), 105-121. https://doi.org/10.15359/ree.13-2.8

Comentarios (ver términos de uso)