Acquisition of Skilled Reading in Costa Rican Students Through Pictophonic Strategies

Authors

  • María de los Ángeles Carpio-Brenes Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-1.8

Keywords:

Expert reading, pictophonic strategy, pseudoword, sublexical route

Abstract

The following article describes the results of a study carried out in Costa Rica in 2011 with the objective of confirming the acquisition of reading expertise in second grade students who were taught to read with Pictophonic Strategies for two years, in comparison with other students who used the Eclectic Method during the same period of time. Reading expertise is understood as the use of two necessary procedures to decode words: the lexical route for the acknowledgment of known words, and the sub-lexical route for unknown words. An experimental pre-post design study was carried out with a control group, using the letter recognition test of the LEE Test at the beginning of the 2010 school year; and, at the end of the 2011 school year, the phonetic segmentation, word and pseudo-word reading tests were implemented. The significant differences between both methods point towards Pictophonic Strategies as a proposal that develops experienced reading.

Author Biography

María de los Ángeles Carpio-Brenes, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Educación Especial de la Universidad de Costa Rica, Magister en Psicopedagogía de la Universidad De La Salle en Costa Rica, doctora en Desarrollo Psicológico, Aprendizaje y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid en España. Actualmente docente de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica e investigadora del Instituto de Investigación en Educación (INIE). Ejerció por 14 años como maestra de educación especial en servicios de apoyo educativo del Ministerio de Educación Pública. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales. Es autora del método de enseñanza de la lectura denominado estrategias pictofónicas.

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Published

2017-01-01

How to Cite

Acquisition of Skilled Reading in Costa Rican Students Through Pictophonic Strategies (M. de los Ángeles Carpio-Brenes , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Acquisition of Skilled Reading in Costa Rican Students Through Pictophonic Strategies (M. de los Ángeles Carpio-Brenes , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.21-1.8

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