Social Education in Europe and Costa Rica. Merton´s latent functions in public social intervention services

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.40-61.5

Keywords:

social educator, funcionalism, social institutions, manifest functions, latent functions, social intervention, observation

Abstract

The functionalist or utilitarian paradigm, despite the critics received, is still in force in the current situation of social sciences. Robert K. Merton, among his contributions to functionalism, conceptualizes as manifest functions the observed and objective consequences which are searched for and recognized. He names latent functions those which are not. This distinction can provide with a methodological way for the functional analysis of our social institutions and lead us towards the observation and later study of their latent functions. Social Education is a profession and intervention methodology in social context. Starting from its manifest functions, a proposal is made to analyze the possible latent functions of the public institutions where it is carried out.

References

Asociación Internacional de Educadores y Educadoras Sociales. (s.f.). AIEJI Latinoamérica. http://aiejilat.blogspot.com/2011/02/que-es-la-aieji.html

Cadenas, H. (2016). La función del funcionalismo: una exploración conceptual.Universidad Federal do Rio Grande do Porto Alegre.

Calderón, M. J. (Coord.). (2013). La profesión de la Educación Social en Europa. RES. https://www.eduso.net/res

Consejo General de Colegios Oficiales de Educadoras y Educadores Sociales. (2001). Código Deontológico de la Educación Social. https://www.eduso.net

Durkheim, E. (1893). La división del trabajo social. Madrid: Akal

Fermoso, P. (2003). ¿Pedagogía Social o Ciencia de la Educación Social? Revista interuniversitaria, (10), 61-84.

Hämälaien, J. (2003). The concept of social pedagogy in the field of social work. Journey of social work, 3(1), 69-80.

International Associaton of Social Educators. (s.f.). AIEJI. http://www.aieji.net

Labonté, C. (mayo, 2006). La formation au travail social en Europe. Acciones e investigaciones sociales. Conferencia en el VI Congreso de escuelas universitarias de trabajo social. Universidad de Zaragoza, Zaragoza.

Lagunas, D. (2016). El legado del funcionalismo. Limitaciones teóricas y excesos etnográficos. RES.

López, A. (2017). Función manifiesta y función latente. http://www.diagramadevennblog.wordpress.com

Luhmann, N. (1984). Sistemas sociales. Anthropos.

Luhmann, N. (1998). Teoría de la sociedad y pedagogía. Paidós.

Merton, R. K. (1964). Teoría y estructuras sociales. Fondo de Cultura Económica.

Merton, R. K. (2002). La división del trabajo de Durkheim. Reis.

Ortega, J. (Coord.) (2004). Educación Social especializada. Ariel.

Parsons, T. (1970). The Social System. Routledge & Kegan Paul.

Quintana, J. M. (1988). Pedagogía social. Dikynson.

Tocqueville, A. (2018). La democracia en América. Editorial Trotta.

Von Foerster, H. (1979). Cybernetics of Cybernetics. Klaus Kripplendorff (comp.) Communication and Control in Society.

Worebcke, M. (2003). The Social Work Profession and Social Work Education in Europe. European Social Work, Annual Meeting Report, Dornbirn.

Published

2020-12-16

How to Cite

Social Education in Europe and Costa Rica. Merton´s latent functions in public social intervention services. (2020). Revista ABRA, 40(61), 117-137. https://doi.org/10.15359/abra.40-61.5

How to Cite

Social Education in Europe and Costa Rica. Merton´s latent functions in public social intervention services. (2020). Revista ABRA, 40(61), 117-137. https://doi.org/10.15359/abra.40-61.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 35 36 37 38 39 40