Library archetypes: design of a multimedia didactic proposal that contributes to the improvement of the image of librarianship in Costa Rican society

Authors

  • Freddy Alonso Oviedo González Universidad Nacional, Costa Rica

Keywords:

Librarianship, Archetypes, Multimedia, ICT, Pedagogical Strategies, Educational Materials

Abstract

This document describes each one of the steps of the investigation carried out to know the factors that could be influencing the low enrollment of first-time students that the School of Librarianship, Documentation and Information of the National University has experienced in the last few years. In response to the needs detected, a multimedia-didactic proposal is proposed, which contributes to improving the problems encountered, making use of technological tools with a pedagogical basis that encourages reflection of the population to whom the product is directed. Finally, the conclusions and recommendations obtained in the study are presented.

Author Biography

Freddy Alonso Oviedo González, Universidad Nacional

Educación

 

Maestría en Tecnología e Informática Educativa (CUM LAUDE)

2011   Universidad Nacional  Heredia, Costa Rica

 

Licenciatura en Informática con énfasis en Sistemas de Información

2008   Universidad Nacional  Heredia, Costa Rica

 

Bachillerato en Informática Educativa

2008  Universidad Nacional   Heredia, Costa Rica

 

Ingeniero en Informática

2002 - 2004  Universidad Nacional  Heredia, Costa Rica

 

Diplomado en informática

1998 - 2002  Universidad Nacional   Heredia, Costa Rica

Idiomas

Certificado en el idioma inglés con énfasis en conversación. 2000  Nuestra Familia, Escuela de Idiomas Heredia, Costa Rica

References

Fernández y Fernández-Cuesta, P. (2005). Bibliotecas y personas: hacia un nuevo enfoque en biblioteconomía. Asturias: Ediciones Trea.

Hernández, E. (2009). La Enseñanza para la Comprensión: una experiencia de aula que transforma la práctica pedagógica. Recuperado de http://www.colegioamericano.edu.co/content/view/156/76/lang,spanish/.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. 4. ed. México: Compañía Editorial Ultra.

Jung, C. G. (1967). La psicología de Jung y su significación social. Buenos Aires: Paidós.

Martínez, J. (2004). Diccionario de bibliología y ciencias afines. Asturias: Trea.

Núñez, L. (2005). Aportes y desafíos de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información de la Universidad Nacional: periodo 1977-2005. Heredia: Litografía Núñez.

Real Academia Española. Diccionario de la Lengua Española. (2001). – 22. ed. Recuperado de http://buscon.rae.es/draeI/SrvltConsulta?TIPO_BUS=3&LEMA=cultura.

Rico, M. (2002). Difusión de la carrera de bibliotecología a nivel bachillerato. Recuperado de http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/6134/1/bocanegra.pdf

Ruiz, M., Leal, I. (2010) Multimedia. Recuperado de: http://www.binasss.sa.cr/revistas/enfermeria/v24n1/art7.htm.

Senge, P. (1997). La quinta disciplina: cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. Buenos Aires: Granica.

Stone, M. (1998). La enseñanza para la comprensión: vinculación entre la investigación y la práctica. Buenos Aires: Paidós.

Universidad Nacional. Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2005). Reseña Histórica. Recuperado de http://www.una.ac.cr/bibliotecologia.

Published

2012-06-30

How to Cite

Library archetypes: design of a multimedia didactic proposal that contributes to the improvement of the image of librarianship in Costa Rican society. (2012). Bibliotecas, 30(1). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/3891

How to Cite

Library archetypes: design of a multimedia didactic proposal that contributes to the improvement of the image of librarianship in Costa Rican society. (2012). Bibliotecas, 30(1). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/3891

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>