Towards a Common Academic Training in Librarianship: The Colombian Case

Authors

  • Ruth Helena Vallejo Sierra

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.34-2.4

Keywords:

Librarianship, professional studies, Curriculum, Professional Formation, Professional profile

Abstract

This article analyzes the librarianship academic formation, as part of the investigation Librarianship as a profession in Colombia, presenting a comparative analysis of training in Colombia with the Spanish Information and Documentation formation; indicating their common points and their differences; trying to show the main areas in which it could be agreement. 
In order to establish the common content that should be the obligatory core curriculum for any librarianship program in Colombia.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) 2004. Libro Blanco: Título de grado en información y documentación. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150424/libroblanco_jun05_documentacion.pdf

Linares, R. 2004. La Bibliotecología y sus orígenes. Ciencias de la Información. 35, (3). Recuperado de

http://www.cinfo.cu/Userfiles/file/Cinfo/cinfo2004/diciembre_35/Bibliotecologia.pdf

Rios, J. (2010). Perfil de competencias en bibliotecología para la región latinoamericana: exordio a su elaboración. En: Lina Escalona de Ríos, las competencias en el perfil bibliotecológico en América Latina. Recuperado de http://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/218/8/competencias_perfil.pdf

Rodríguez, J. (2001). Formación humanística del bibliotecólogo: hacia su recuperación. Ciudad de México : Universidad Autónoma de México.

Rojas, M. (2010). Usos y apropiaciones de las tecnologías de la información y comunicación en la formación del comunicador social, caso: Universidad Veracruzana. Recuperado de www.eumed.net/libros/2010a/634/

Shera, Jesse H.(1990). Los fundamentos de la educación bibliotecológica. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.

Unesco (1987). Armonización de la capacitación en materia de Biblioteconomía, Ciencias de la Información y Archivística. PGI-87/WS/2. Paris: UNESCO, Programa General de Información.

Vallejo-Sierra, R. (2010). La formación profesional de bibliotecólogos y archivistas: integrada, con énfasis o independiente. Recuperado de http://www.ifla.org/past-wlic/2011/110-sierra-es.pdf

Published

2016-12-08

How to Cite

Towards a Common Academic Training in Librarianship: The Colombian Case. (2016). Bibliotecas, 34(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/rb.34-2.4

How to Cite

Towards a Common Academic Training in Librarianship: The Colombian Case. (2016). Bibliotecas, 34(2), 1-28. https://doi.org/10.15359/rb.34-2.4

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>